دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه

✍️ محمدجواد فلاح
مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه
مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه
یکی از مسائلی که این روزها، خواسته یا ناخواسته، به‌شدت بر آن دمیده می‌شود، موضوع اخراج اتباع بیگانه، به‌ویژه اتباع افغانستانی است؛ مسئله‌ای که کم‌کم به یک مطالبه عمومی نیز تبدیل شده است.

سویه‌ی تفریطی ماجرا آن بود که در گذشته مراقبت‌های کافی برای کنترل مرزها و ورود و خروج اتباع صورت نمی‌گرفت و در شهر، روستا، کوی و برزن، اتباعی از افغانستان حضور داشتند که به‌صورت غیرمجاز و قاچاقی وارد کشور شده، زاد و ولد کرده و حتی اسکان داده شده‌اند.

این رویکرد تفریطی، علاوه بر چالش‌های فرهنگی و اقتصادی، زمینه‌ساز بروز چالش‌های امنیتی نیز شده است؛ به‌گونه‌ای که ممکن است این افراد، با تسلط بر موقعیت‌های جغرافیایی کشور، زمینه‌ی سوءاستفاده دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی را فراهم کنند؛ چنان‌که نمونه‌هایی از آن را این روزها در اخبار دیده و شنیده‌ایم.

اما آن‌سو، افراط نیز به شکل معکوسی خطرآفرین است. برخوردهای هیجانی و آمیخته با خشم ممکن است ما را از دایره اعتدال و انصاف خارج کند و موجب شود با بسیاری از این اتباع – که چه‌بسا چالش خاصی هم ایجاد نمی‌کنند – برخوردی خصمانه و غیراخلاقی داشته باشیم.

عده‌ای استدلال می‌کنند که اساساً حضور افغانستانی‌ها برای کشور مضر است و باید به‌کلی با آنان مقابله کرد؛ چراکه تصور می‌کنند این گروه هیچ خاصیت مثبتی برای ایران ندارند و باید از کشور اخراج شوند. در حالی‌که بخش مهمی از نیروی کار کشور، به‌ویژه در مشاغل سخت، توسط همین اتباع پوشش داده می‌شود و به اقتصاد و تولید کشور کمک می‌کنند.
از سوی دیگر، مردم افغانستان در جنگ ایران و عراق حدود سه هزار شهید، و در دفاع از حرم نیز بیش از دو هزار شهید تقدیم کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در چنین موقعیتی، باید مواجهه‌ای خردمندانه و اخلاقی در پیش گرفت؛ نه گرفتار افراط شویم و نه با رویکردی تفریطی با موضوع برخورد کنیم. این مسئله نیازمند رویکردی عاقلانه است که هم در سطح مسئولان و هم در فضای رسانه‌ای، مبتنی بر انصاف و واقع‌بینی باشد.

اخلاق و انصاف اقتضا می‌کند که با کسانی که آسیبی به کشور نمی‌زنند، به منافع ملی کمک می‌کنند، نقشی در آبادانی و تولید دارند و حضور قانونی در کشور دارند، عادلانه برخورد شود. در مقابل، کسانی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، به مصالح ملی لطمه می‌زنند، مرتکب فساد می‌شوند یا با دشمن همراه هستند – ولو به‌ظاهر قانونی در کشور حضور داشته باشند – باید به‌شدت و در اسرع وقت برخورد قهری با آن‌ها صورت گیرد و مجرمانشان نیز مجازات شوند.

در پایان، باید گفت که اخراج اتباع غیرمجاز، در همه‌ جای دنیا یک اصل پذیرفته‌شده است و برای مراقبت از امنیت جامعه، رویکردی ضروری محسوب می‌شود. اما باید مراقب باشیم تخم کینه نکاریم، دوگانه‌ی «ایرانی – افغانستانی» ایجاد نکنیم، در پازل دشمن بازی نخوریم و زمینه‌ساز شکل‌گیری یک دشمن پنهان برای کشور نباشیم.


این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
طنز، رسانه و خانواده امروز

طنز، رسانه و خانواده امروز

تلویزیون با تاثیر چشمگیری که بر فرد، خانواده و اجتماع می گذارد، این توانمندی را داراست که افکار عمومی را به سوی هدف خاصی هدایت نماید. این ظرفیت و توانمندی برخواسته از درگیر کردن دو حس ...
Powered by TayaCMS