دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه

هشتمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مصحح برجسته میراث مکتوب شیعه، زنده‌یاد استاد «میرجلال‌الدین محدث ارموی» با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران این عرصه و اصحاب فرهنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه
هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه

هشتمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مصحح برجسته میراث مکتوب شیعه، زنده‌یاد استاد «میرجلال‌الدین محدث ارموی» با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران این عرصه و اصحاب فرهنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی با بیان این مطلب که بزرگداشت حامیان نسخ خطی سنت نیکوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: کتابخانه مجلس شورای اسلامی امسال موفق به برپایی بزرگداشت برای بزرگی شده است که هیچ‌کس در انتخاب وی شک نمی کند. انتخاب جلال‌الدین محدث ارموی بسیار مناسب است و شاید زودتر از این باید بزرگداشت این شخصیت برگزار می شد. وی با اشاره به ویژه نامه «پیام بهارستان» که با هدف معرفی این شخصیت انتشار یافته است، از استادانی چون شمس آل احمد و محمد دبیرسیاقی، احمد مهدوی دامغانی و میرهاشم محدث که در تهیه این ویژه نامه با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همکاری کرده اند سپاسگزاری کرد. رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: استاد محدث از بزرگان دانشگاه بود که پایه ادبیت و دانش عربی خود را در حوزه علمیه مشهد به دست آورد، ولی حوادث روزگار وی را از حوزه به سمت دانشگاه راند. در واقع محدث، گامی در حوزه و گامی در دانشگاه داشت. فرق محدث ارموی با دیگر کسانی که از حوزه به دانشگاه آمدند این بود که برخلاف سایرین به مبانی ارزشی حوزه پشت نکرد و از حضورش در دانشگاه و دست یابی به نسخه های خطی و آشنایی با دانشمندانی چون علامه قزوینی و مرحوم آشتیانی برای حفظ میراث مکتوب اسلامی شیعه بهره برد. دکتر حداد عادل یادآور شد: محدث یک قلم در جهت خلاف اصول اسلام روی کاغذ نیاورد. عشق و ارادت وی به ائمه اطهار(ع)خصوصا امام دوازدهم(عج) حیرت انگیز و محرک اصلی وی در زندگی بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به نسخ خطی در قرن حاضر به اندازه کافی نبوده است؛ ولی در دو دهه اخیر این توجه گسترش یافته و نسخه های خطی فرهنگی سرمایه ملی ما شده اند. دکتر حداد عادل با عنوان کردن این مطلب که تصحیح کتاب «النقض» محدث در میان آثارش درخششی ویژه دارد، گفت: این اثر از جهات مختلف خواندنی است. النقض کلامی جدی در دفاع از تشیعبه شمار می‌رودکه به قلم عبدالجلیل قزوینی رازی در برابر شبهه های کتاب «فضائح الروافض» به زبانی ساده و قابل فهم و در عین حال همراه با احتجاج های عمیق محتوایی و تاریخی به نگارش درآمده است. با طبع این اثر با مقابله و تصحیح سید جلال الدین حسینی ارموی مشهور به محدث به نثری روشن و دلپذیر از میانه قرن ششم دست یافتیم که سرمایه ای بزرگ برای زبان و ادبیات فارسی است. وی، اشتمال کتاب النقض بر اسامی عده ای از رجال و علمای قرن ششم هجری همراه با اسامی بلاد و محله های آن زمان را از دیگر نقاط قوت «النقض» دانست و تصریح کرد: با توجه به ارزش اثر که از نظر ادبی، عربی، سیاسی، اجتماعی، شیوه تصحیح و ... بی نظیر است، باید پایان نامه های کارشناسی ارشد متعدد درباره این کتاب نوشته شود. دکتر حدادعادل با اشاره به این‌که کتابخانه مجلس شورای اسلامی در طول عمر30 ساله خود، 30 هزار نسخه خطی گردآورده است، پیشنهاد کرد نهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی به احترام «شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی» برپا شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
Powered by TayaCMS