دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب ذکرها و لحظه ها

در این کتاب به به اذکار وارده در لحظات مختلف, اهمیت هرکدام از اذکار و آثار روحی و فضیلت هر کدام پرداخته شده است.
کتاب ذکرها و لحظه ها
کتاب ذکرها و لحظه ها

بخش اول این کتاب شرح حال مختصر ملامحسن فیض كاشانی، اساتید و شاگردان و شیوه تصحیح رساله حاضر می پردازد.

در ادامه هشت باب جداگانه تدوین شده و در هر كدام به گوشه ای از اذكار وارده در لحظات مختلف اشاره می كند.

در باب اول با عنوان «در فضیلت ذكر» آیات و روایاتی در اهمیت ذكر آمده است. از جمله در آیه كریمه 41 سوره احزاب آمده است: «یا ایها الّذین آمنوا اذكروا الله ذكرا كثیرا و سبّحوه بكرة و اصیلا» یعنی «ای كسانی كه ایمان آورده اید، خدا را بسیار یاد كنید و صبح و شام او را تسبیح گویید»

«در اذكار اوقات مخصوصه» عنوان دومین باب كتاب است؛ كه در آن به ذكرهای مخصوص هر روز و شب ؛ روزهای مخصوص هفته و ماه های قمری پرداخته شده است. كه به عنوان نمونه به ذكر هنگام تحویل سال ذیلاَ اشاره می شود: «یا محوّل الاحول والاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال» یعنی «ای گرداننده سال و حال ها! حال ما را به بهترین حالها دگرگون ساز »

سومین باب تحت عنوان «در اذكار عادت ضروریه»، با ذكر داخل شدن به منزل، ذكر هنگام نشستن و برخاستن، ذكر هنگام فارغ شدن از سخن شروع شده و با ذكرهای هنگام خوابیدن و بیدار شدن و بالاخره ذكر هنگام بیرون رفتن از خانه كه در ادامه می آید، پایان می پذیرد. و جمله ای از آن اذکار این ذکر می باشد «بسم الله آمنت بالله و توكلت علی الله» یعنی به نام یزدان بزرگ ، به یزدان پاک ایمان آوردم و تکیه گاهم اوست.

باب چهارم كتاب «در اذكار عادت مستحبه» است؛ كه شامل ذكرهای مختلف، از جمله: ذكر هنگام گرفتن شارب و ناخن، شانه كردن ریش، نظر در آینه كردن، سرمه كشیدن، روغن مالیدن، سر تراشیدن، پوشیدن جامه، لباس نو پوشیدن، انگشتری به دست كردن و كفش پوشیدن، است؛ آخرین آن، ذكر هنگام كفش كندن چنین است: «بسم الله والحمدُ للهِ الذی رَزَقنی ما اُوقی به قَدَمیّ مِنَ الاذی اللّهم ثَبّتهما علی صراطِكَ و لا تزلّهما عن صراطك السّوی» یعنی «به نام خدایبزرگ و ستایشمر خدایی را سزدكه چیزی را به من روزی كرد كه به وسیله ی آن گامهایخود را از ازرده شدن محفوظ دارم. خداوندا گامهای مرا بر راه خود استوار بدارو از راه راستخود کژمساز!»

باب پنجم «در اذكار طهارت» است؛ كه در آن، به بیست ذكر در مورد آداب بیت الخلاء، وضو ساختن برای نماز و انجام دادن غسل و در آخرین آن ها به ذكر هنگام غسل جنابت و غسل جمعه پرداخته شده است.

«در اذكار سایر عبادات و مهمات»، عنوان ششمین باب كتاب است؛ كه در آن به ذكرهای مخصوص مسجد، قرآن، سجده شكر، تصدّق، سحری خوردن و افطار كردن، مطالعه، شروع به كار بناء خانه، زراعت، ملاقات سلطان، بازار، خریدن بنده و دوابّ، زن نو به خانه آوردن، تولّد فرزند، عقیقه كردن، قربانی كردن، عیادت بیمار و زیارت قبر مؤمن اشاره شده است.

هفتمین باب، با عنوان «در اذكار حوادث»، به ذكرهای مختلف به هنگام برخورد با اهل ایمان، شنیدن اذان، شنیدن نام پیامبر(ص)، چیدن گل، نظر كردن به آسمان، دیدن ماه، عطسه كردن، خوردن آب، مشكل شدن كار، یاد كردن مصیبت، بی خوابی ، بیم از چشم بد و بالاخره ذكر هنگام گذشتن بر مقبره، به صورت ذیل آمده است: «السّلام علی اهل الدّیار مِن المؤمنینَ و المُسلمینَ انتم فَرَطّ و نحن اِن شاء اللهُ بكم لاحقونَ» یعنی «درود بر ساكنان سرزمین بقاء از مومنانو مسلمانان ، شما بر ما پیشی گرفتید و ما اگر خدا بخواهد به شما می پیوندیم»

آخرین فصل كتاب، تحت عنوان «در اذكار سفر»، به بیست و شش ذكر در مراتب مختلف مسافرت اشاره شده است. از جمله آن ها می توان به ذكر هنگام عزم سفر، جدا شدن از یاران، تنهایی در سفر، بیم از دزد و سبُع (درندگان)، رسیدن به پل، كوچ كردن و ذكر هنگام بازگشتن از سفر اشاره كرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
Powered by TayaCMS