دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهار انس با قرآن

No image
بهار انس با قرآن

ماه مبارك رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن، و ماه شناخت و بهره‌برداري فكري و عملي از قرآن است. ماهي كه در شب قدر آن، قلب پيامبر اكرم (ص) همه قرآن را از امين وحي، فرا گرفت و قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسيع و نوراني بزرگ‌ترين پيامبران منعكس شد، ماهي كه همه ما با روزه گرفتن و عبادت و مناجات و دعا، با زمينه‌سازي و آمادگي معنوي به استقبال دريافت قرآن مي‌رويم، و مي‌خواهيم در پرتو آثار پربركت روزه خالص، و عبادت‌ها و دعاهاي همراه آن، رابطه خود را با قرآن نزديك‌تر كنيم، و تصميم بگيريم كه خط رابط ما با قرآن همواره استوارتر و محكم‌تر شود. قرآن، روح ماه رمضان است كه در كالبد آن دميده شده، و ارزش و عظمت آن را چند برابر كرده است. قرآن، قلب ماه رمضان است، كه بدون اين قلب و ضربان آن، جوهره حقيقت در رگ‌هاي حيات معنوي روزه داران به جريان نمي‌افتد. قرآن بهار دل‌ها، و ماه رمضان، بهار قرآن است، چنان كه امام باقر (ع) فرمود: «براي هر چيز بهاري است، و بهار قرآن ماه رمضان است.» و امير مؤمنان علي (ع) در شان قرآن فرمود: «در قرآن بينديشيد كه بهار قلب‌هاست.» و نيز بايد توجه داشت كه مطابق فرموده امام صادق (ع): «شب قدر، قلب ماه رمضان است.» از اين رو بايد گفت كه بخش اعظم بركات ماه رمضان، در رابطه با قرآن است، و در اين ماه بايد بذر دستورهاي نوراني قرآن را در مزرعه دل‌ها به‌كاريم، تا رشد و نمو كند و سرانجام ميوه قرآن را در اين ماه براي غذاي روح برگيريم، و قوت قلبمان را در پرتو بركات قرآني اين ماه، بيمه نماييم، و چنين بهره‌برداري جز از راه انس حقيقي با قرآن به دست نخواهد آمد. اميرمؤمنان علي (ع) فرمود: «كسي كه با تلاوت قرآن، انس و الفت گرفت، از جدايي ديگران به وحشت نمي‌افتد.» در اينجا پرسيده مي‌شود كه حقيقت انس با قرآن چيست كه انسان را اينگونه استوار و نيرومند مي‌سازد، و هرگونه اضطراب و تنش را از او دور مي‌كند؟پاسخ آن كه: انس در اصل به معناي خو گرفتن و همدم شدن است، مانند انس كودك شيرخوار به سينه مادر، و گاهي انس آن چنان شديد و سرشار است، كه از انس كودك شيرخوار به سينه مادرش نيز بيشتر است، چنان كه اميرمؤمنان علي (ع) در برابر منافقان كوردلي كه او را به مرگ تهديد مي‌كردند، فرمود: «سوگند به خدا علاقه فرزند ابوطالب به مرگ (شهادت) از علاقه كودك شيرخوار به پستان مادرش بيشتر است.» عارف حقيقي كسي است كه با خدا و كلام او چنين انس و الفتي داشته باشد. اميرمؤمنان علي (ع) در توضيح آيه «‌اي انسان چه چيز تو را نسبت به پروردگارت مغرور ساخته است.» فرمود: «مطيع خداوند باش و به ياد خدا انس بگير.» بنابراين مفهوم انس حقيقي، همان همدم شدن آميخته با عشق و علاقه گرم و ناگسستني است كه ارتباط و پيوند انسان را به آن چه كه مورد انس اوست محكم و متصل مي‌كند، چنين انسي با خدا و كلام خدا (قرآن) از ويژگي‌هاي اولياي خدا و هر مؤمن عارف و وارسته است، چنان كه اميرمؤمنان علي (ع) در مقام دعا مي‌گويد: «خدايا! تو براي اوليا و دوستان خاصت، مأنوس‌ترين مونس‌ها هستي... اگر غربت آنها را به وحشت اندازد، ياد تو مونس تنهايي آنهاست».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

عید نوروز در اسلام

No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور سید محمود حسابی فرزند سید عباس حسابی «معزالسلطنه» در سال 1281 هجری شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پس از چهار سال، به همراه خانواده (پدر، مادر‌ و برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت، با تنگدستی و مرارت های دور از وطن، در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز، و همزمان توسط مادر فداکار، متدین و فاضله خود، خانم گوهرشاد حسابی، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفت.
Powered by TayaCMS