دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان…
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی
بی توجه به نیاز مخاطب | مصاحبه با سید علی تدین صدوقی

در حاشیه برگزاری سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفتگویی داشتیم با سید علی تدین صدوقی، روزنامه نگار، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما و تئاتر ایران وعضو انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان.

نظر شما درباره فیلم های جشنواره سی و یکم چیست؟

بعضی از فیلم ها در حتی در حد اسم جشنوارۀ فیلم فجر نیستند. متاسفانه ما امسال پس رفت کردیم آنهم به دلیل اینکه بعضی از فیلم سازان صاحب نام در جشنواره حضور ندارند. حضور کارگردانانِ فیلم اولی خوب است اما جشنواره فیلم فجر باید آنها را بخش جداگانه ای مثلا آماتور ها نشان دهد و از جشنوارۀ اصلی جدا کند اگر اینطور نشود جشنواره سطحی می شود و مخاطب ناچار میشود که به همین سطح راضی شود و این نه برای سینما و نه برای آینده جشنوارۀ فیلم فجر خوب نیست. این آثار دچار اشتباهات فاحشی در ابتدائیات سینما هستند. در فیلم نامه ها و کارگردانی ضعف دارند. جشنواره ای که بدون حضور افراد صاحب نام برگزار شود قطعا کیفیت ندارد.


نظر شما در باره فیلم " چه خوبه که برگشتی" ساخته آقای مهرجویی چیست؟

من فیلم را ندیده ام و نمی توانم قضاوت کنم اما راجع به فیلم ایشان با خیلی ها صحبت کرده ام و خیلی ها گفتند فیلم خوبی نبوده است و راضی نبوده اند و تعداد خیلی کمی هم گفتند که فیلم خوبی بوده است. به هر صورت چون استاد مهرجویی نگرش فلسفی دارند شاید باید از جنبه فلسفی به فیلم نگاه کرد.


به نظر شما بهترین فیلم جشنواره امسال چه فیلمی بود؟

تنهای تنهای تنها فیلم خوبی بود. از نظر فیلم نامه، فیلمی بود که جهانشمول بود و اگر در خارج از ایران هم به نمایش گذاشته شود موفق خواهد بود.به لحاظ کارگردانی و جلوه های ویژه  و بازی گرفتن از بازیگران نوجوان خیلی خوب بود. ریتم خیلی خوبی داشت. صحنه های احساسی ای که لابه لای فیلم بود خیلی خوب از کار در آمده بود و رد پای کارگردان در این فیلم مشهود بود.


بد ترین فیلم جشنواره سی و یکم چه فیلمی بود؟

فیلم خاک و مرجان که اصلا نمی شود راجع به آن حرف زد فیلمی که در رابطه با افغانستان است و ربطی به ایران ندارد. یک فیلم ساده، با اشتباهات بزرگ و با هزینه هنگفت. بیت المال را خرج چه فیلم هایی می کنند؟ من فکر می کنم در فیلم هایی که راجع به دفاع مقدس است ما داریم از نام شهدا، پیکر شهدا و خانوادۀ شهدا و مفقودین استفاده ابزاری می کنیم. یعنی صرفا یک جایی از فیلم مربوط بشود به شهید تا بتوانیم از جایی(!) پول بگیریم و فیلمی بسازیم.


پیشنهاد شما برای بهتر شدن جشنواره چیست؟

جشنواره مشکل عظیمی دارد. مشکل فیلم نامه داریم. نیاز مخاطب و جامعه در فیلم ها دیده نمی شود. اینکه چه موضوعاتی دغدغه اصلی جامعۀ ماست باید در فیلم ها لحاظ شود. ما باید فیلمی بسازیم که بتوانیم خودمان را به دنیا نشان دهیم. مساله اصلی سینمای ما ضعف بازیگری ست. متاسفانه اکثر بازیگران ما بازیهایشان در حد "ادا" ست. بازیگری تبدیل شده به "ادا و اطفار" در آوردن به این معنی که بازیگر نقش را از سر خودش باز می کند.  در واقع بازیگر باید نقش را زندگی کند. زندگی کردن داخل پلان و داخل سکانس با بازی را بازی کردن متفاوت است. ما شاهد بازی های تکراری با حس های تکراری  از یک بازیگر در چند فیلم هستیم. این معضل سینمای ماست.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین‌محمودی‌فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

عید نوروز در اسلام

No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور سید محمود حسابی فرزند سید عباس حسابی «معزالسلطنه» در سال 1281 هجری شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پس از چهار سال، به همراه خانواده (پدر، مادر‌ و برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت، با تنگدستی و مرارت های دور از وطن، در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز، و همزمان توسط مادر فداکار، متدین و فاضله خود، خانم گوهرشاد حسابی، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفت.
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
Powered by TayaCMS