دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درباره سریال یلدا

یک سریال مناسبتی با موضوع محرم که محصول گروه میرباقری هاست. برادرِ کارگردانِ خوبِ سینما و تلویزیون کشورمان با به کار گرفتن برخی از عوامل و بازیگران مجموعه مختارنامه و با کمک برادرش مجموعه ای قابل توجه ساخته...
درباره سریال یلدا
درباره سریال یلدا

نویسنده: روح الله شمشیری

یک سریال مناسبتی با موضوع محرم که محصول گروه میرباقری هاست. برادرِ کارگردانِ خوبِ سینما و تلویزیون کشورمان با به کار گرفتن برخی از عوامل و بازیگران مجموعه مختارنامه و با کمک برادرش مجموعه ای قابل توجه ساخته که با شکل دادن یک درام خوب توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
سریال مزبور به سیر تحول افراد یک خانواده به واسطه تعزیه حضرت ابالفضل العباس (ع) می پردازد که هر کدام به نحوی از مسیر اخلاق خارج شده و عداوت و سوءظن نیز بین آنان زیاد شده است. تحول حول برنامه ای است که پدر ایشان طراحی کرده و تا فوتش همه را دور هم جمع کند. داستان تحول انسان ها به واسطه شَعائر دینی، موضوعی تازه نیست اما شکل دادن یک درام معقول می تواند داستان را متمایز کند.
فیلم ساز با دستمایه قرار دادن سنت ها و جدال اعضای خانواده برای کسب جایگاه پدر و همچنین مسئله ارث و میراث توانسته درامی خوب شکل دهد. اعضای خانواده با هم به مبارزه و جدالی خاموش پرداخته اند که هر چه پیش تر می رود علنی تر می شود. اگر چه عداوت اعضای خانواده مربوط به پیش از داستان بوده است اما بروز تدریجی این مسئله، جذابیتی نسبتا خوبی برای مخاطب ایجاد می کند.
مشکل مجموعه از آن جا شروع شد که گره اندازی ها زیاد شد و طبیعتا وعده گره گشایی خوبی را با توجه به کوتاه بودن سریال نمی داد. جدال خواهران و برادران تا دو سوم مجموعه ادامه دارد و اتفاقا بسیار هم علنی و به ظاهر بی بازگشت می شود. مثلا در گیری لفظی علی و آفاق و شوهرش اتفاقی است که حداقل چندین ماه زمان می خواهد تا زخمش خوب شود. یا مثلا شخصیت فتاح که عمری را با دوز و کلک زندگی کرده چطور ممکن است ظرف ده روز تا این حد متحول شود. البته همه تحول ها کامل نیست و انسان های آلوده (مثل علی و فتاح) سیر تحولی شان ادامه دارد به تعزیه نیز نمی رسند. به طور کلی تحول انسان ها بسیار سریع اتفاق می افتد، ناگهان قصه جمع می شود و مخاطب، از داستان واقعا جا می ماند. بهتر بود موقع گره اندازی به گره گشایی نیز اندیشیده می شد.
مسئله دیگر دستمایه قرار دادن شخصیت های عمدتا تیپیک در داستان بود. به عنوان مثال شخصیت علی با بازی محمدرضا شریفی نیا؛ همان شخصیت تکراری انسان ریاکار مذهبی بود که این بازیگر بارها نقش آن را بازی کرده است. شخصیت صادق پسر علی که جوانکی خیابانی است و معلوم هم نمی شود چطور از خلاف دست می کشد و متحول می شود. ظاهرا در ابتدای داستان وی در حال برنامه ریزی برای ورود به پخش مواد است. و همین طور شخصیت فتاح داماد خانواده و .... به این قضیه اضافه کنید تنها عضو معقول و منطقی خانواده که از خارج آمده است. یک آدم مدرن که علاوه بر احترام به سنت ها؛ از عوارض آن نیز مصون مانده است. این چنین شخصیتی خیلی آرمان گرایانه و باور ناپذیر است.
نکته وجود همین شخصیت در این است که سایر اعضای خانواده با این که از طیف های مختلف سنتی و متجدد و مدرن هستند اما همگی غیر معقول اند الا همین برادر که از خارج آمده است. شتاب زدگی در ساخت سریال آن قدر زیاد هست که مشخص نمی کند فیلمساز در این رابطه تعمد و قصدی داشته است و یا این که خود به خود اتفاق افتاده است. شخصیت یلدا که اسم سریال را نیز با خود می کشد و گمان می رود که شخصیت محوری داستان باشد و شخصیت رضا شمر نسبتا خوب از کار در آمده است.
مسئله دیگر محتوای داستان یعنی تعزیه و ماه محرم است. میرباقری پس آن که نتوانست صحنه های مربوط به حضرت عباس (ع) را در مختارنامه به نمایش بگذارد، شاید به این فکر بود که به نوعی این دغدغه خود را به تصویر بکشد. این سریال احتمالا در همین راستا ساخته شده است. فیلمساز اصرار زیادی بر اجرای تعزیه ابالفضل دارد و آخر داستان این اتفاق می افتد. البته به علت ضعف بازیگری بازیگر نقش صادق، این تعزیه نیز خوب در نیامده است و حالت تصنعی به خود گرفته است. تعزیه داخل بیمارستان خیلی بهتر در آمده بود.
و اما پایان داستان؛ با توجه به کاشت فیلم نامه ای اسب لنگ، به نظر می رفت که پایان داستان، روی اسب باشد وقتی که پای آن خوب شده است اما فیلمساز از این نکته صرف نظر کرده و پایان را روی حوض آب و دیالوگ «خدا کنه تحول در خانواده دائمی باشه» می بندد. این پایان اصلا در نیامده و مخاطب را بیشتر گیج می کرد که سریال تمام شده است یا هنوز ادامه دارد.
در مجموع سریال یلدا توانست یک درام مناسبتی خوب را به تصویر بکشد و مخاطب را برای مدتی به خود مشغول کند.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده روح الله شمشیری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

عید نوروز در اسلام

No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور سید محمود حسابی فرزند سید عباس حسابی «معزالسلطنه» در سال 1281 هجری شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پس از چهار سال، به همراه خانواده (پدر، مادر‌ و برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت، با تنگدستی و مرارت های دور از وطن، در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز، و همزمان توسط مادر فداکار، متدین و فاضله خود، خانم گوهرشاد حسابی، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفت.
Powered by TayaCMS