دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه

✍️ محمدجواد فلاح
مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه
مواجهه منصفانه با اتباع افغانستانی در جنگ ۱۲ روزه
یکی از مسائلی که این روزها، خواسته یا ناخواسته، به‌شدت بر آن دمیده می‌شود، موضوع اخراج اتباع بیگانه، به‌ویژه اتباع افغانستانی است؛ مسئله‌ای که کم‌کم به یک مطالبه عمومی نیز تبدیل شده است.

سویه‌ی تفریطی ماجرا آن بود که در گذشته مراقبت‌های کافی برای کنترل مرزها و ورود و خروج اتباع صورت نمی‌گرفت و در شهر، روستا، کوی و برزن، اتباعی از افغانستان حضور داشتند که به‌صورت غیرمجاز و قاچاقی وارد کشور شده، زاد و ولد کرده و حتی اسکان داده شده‌اند.

این رویکرد تفریطی، علاوه بر چالش‌های فرهنگی و اقتصادی، زمینه‌ساز بروز چالش‌های امنیتی نیز شده است؛ به‌گونه‌ای که ممکن است این افراد، با تسلط بر موقعیت‌های جغرافیایی کشور، زمینه‌ی سوءاستفاده دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی را فراهم کنند؛ چنان‌که نمونه‌هایی از آن را این روزها در اخبار دیده و شنیده‌ایم.

اما آن‌سو، افراط نیز به شکل معکوسی خطرآفرین است. برخوردهای هیجانی و آمیخته با خشم ممکن است ما را از دایره اعتدال و انصاف خارج کند و موجب شود با بسیاری از این اتباع – که چه‌بسا چالش خاصی هم ایجاد نمی‌کنند – برخوردی خصمانه و غیراخلاقی داشته باشیم.

عده‌ای استدلال می‌کنند که اساساً حضور افغانستانی‌ها برای کشور مضر است و باید به‌کلی با آنان مقابله کرد؛ چراکه تصور می‌کنند این گروه هیچ خاصیت مثبتی برای ایران ندارند و باید از کشور اخراج شوند. در حالی‌که بخش مهمی از نیروی کار کشور، به‌ویژه در مشاغل سخت، توسط همین اتباع پوشش داده می‌شود و به اقتصاد و تولید کشور کمک می‌کنند.
از سوی دیگر، مردم افغانستان در جنگ ایران و عراق حدود سه هزار شهید، و در دفاع از حرم نیز بیش از دو هزار شهید تقدیم کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در چنین موقعیتی، باید مواجهه‌ای خردمندانه و اخلاقی در پیش گرفت؛ نه گرفتار افراط شویم و نه با رویکردی تفریطی با موضوع برخورد کنیم. این مسئله نیازمند رویکردی عاقلانه است که هم در سطح مسئولان و هم در فضای رسانه‌ای، مبتنی بر انصاف و واقع‌بینی باشد.

اخلاق و انصاف اقتضا می‌کند که با کسانی که آسیبی به کشور نمی‌زنند، به منافع ملی کمک می‌کنند، نقشی در آبادانی و تولید دارند و حضور قانونی در کشور دارند، عادلانه برخورد شود. در مقابل، کسانی که غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، به مصالح ملی لطمه می‌زنند، مرتکب فساد می‌شوند یا با دشمن همراه هستند – ولو به‌ظاهر قانونی در کشور حضور داشته باشند – باید به‌شدت و در اسرع وقت برخورد قهری با آن‌ها صورت گیرد و مجرمانشان نیز مجازات شوند.

در پایان، باید گفت که اخراج اتباع غیرمجاز، در همه‌ جای دنیا یک اصل پذیرفته‌شده است و برای مراقبت از امنیت جامعه، رویکردی ضروری محسوب می‌شود. اما باید مراقب باشیم تخم کینه نکاریم، دوگانه‌ی «ایرانی – افغانستانی» ایجاد نکنیم، در پازل دشمن بازی نخوریم و زمینه‌ساز شکل‌گیری یک دشمن پنهان برای کشور نباشیم.


این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

عید نوروز در اسلام

No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
استاد عرفان امام خمینی(ره)

استاد عرفان امام خمینی(ره)

آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
No image

وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)

در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کرده‌اند...
اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور محمود حسابی(فیزیکدان برجسته ایران)

پروفسور سید محمود حسابی فرزند سید عباس حسابی «معزالسلطنه» در سال 1281 هجری شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پس از چهار سال، به همراه خانواده (پدر، مادر‌ و برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت، با تنگدستی و مرارت های دور از وطن، در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز، و همزمان توسط مادر فداکار، متدین و فاضله خود، خانم گوهرشاد حسابی، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفت.
Powered by TayaCMS