دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

No image
آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

پرسش:

آیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) شیعه بوده یا سنى؟

پاسخ:

قبل از پاسخ به این سؤال لازم است که معنى لغوى و اصطلاحى شیعه وسنى را بشناسیم. سنى در لغت به کسى گفته مى شود که به سیره و روش پیامبر(صلى الله علیه وآله)عمل کند و در اصطلاح بر کسانى اطلاق مى شود که مى گویند پیامبر(صلى الله علیه وآله)بعد از خود جانشینى معرفى نفرموده و مردم را به حال خود واگذار رها نموده و انتخاب جانشینى را به مردم سپرده است و هر کس راکه مردم انتخاب کردند جانشین و خلیفه پیامبر(صلى الله علیه وآله)خواهد بود. علاوه بر این گفتار و کردار صحابه پیامبر(ص) را هم چون سیره وسنت پیامبر(صلى الله علیه وآله)واجب الاتباع دانسته ودر استنباط احکام شرعى بدان استناد مى کنند. اما شیعه در لغت بمعنى پیرو و در اصطلاح به کسى گفته مى شود که بر این باور است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)به دستور خداوند بزرگ جانشین خود را معرفى فرموده که امام على(علیه السلام)و اولاد بزرگوارش مى باشند که بر اساس روایات وارده و از طرف شخص پبامبراکرم(صلى الله علیه وآله)دوازده نفر به تعداد نقباء بنى اسرائیل که در واقع به عنوان وارثان علم پیامبر(صلى الله علیه وآله)سنت ایشان همانند سنت جدشان رسول الله (صلى الله علیه وآله)حجت بوده و به عنوان منبع استنباط احکام شرعى شیعه بدان تمسک مى جوید. اما راجع به سؤال شما که فرمودید آیا حضرت محمد شیعه بوده یا سنى اگر شیعه به معنى اصطلاحى را در نظر بگیریم خیر پیامبر نه شیعه بوده و نه سنى زیرا پیدایش این دو فرقه بعد از رحلت پیامبر بر اثر اختلاف بر سر جانشین ایشان بوده است گذشته از این که سنى به معنى پیرو سنت پیامبر است و پیامبر خود صاحب سنت است نه پیرو سنت خویش. منابع: 1ـ ادوار اجتهاد مؤلف محمد ابراهیم جنّاتى ـ بحث پیدایش مذاهب 2ـ لسان العرب جلد6 مؤلف علامه ابن منظور انتشارات دارالاحیاء تراث العربى ـ بیروت 3ـ فخر الاسلام مؤلف احمد امین ص 266 انتشارات دارالکتب ـ بیروت مرکز پاسخگو: مرکز جهانی علوم اسلامی http://www.qomicis.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
No image

ذكر مصیبت امیرالمومنین علی علیه السلام : وصیت امیرالمؤمنین(ع) بر غسل و دفن شبانه وی

ذکر مصیبت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع وصیت امیرالمؤمنین(ع) بر غسل و دفن شبانه وی
Powered by TayaCMS