دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعراب بدوی

No image
اعراب بدوی

كلمات كليدي : عرب، اعراب، بدوي، جزيرة العرب، باديه، عصر جاهلي، اسلام

نویسنده : منيره شريعت جو

"عرب" واژه‌ای است که برای کلیه عرب‌ها اعم از شهرنشین(حضری) و بدوی (صحرانشین) به کار می‌رود، اما واژه "اعراب" تنها به عرب‌های صحرا نشین اطلاق شده و جمع کلمه عرب نیست[1]. به لحاظ قدمت نیز تقسیم بندی‌های مختلفی از عرب شده است، از جمله: بائده، عاربه و مستعربه،[2] در قرآن کریم نیز این دو واژه در همین معنا به کار رفته است.[3]

محل سکونت

از جمله محل‌های سکونت عرب، منطقه جزیرة العرب است که به گفته ابن خلدون از سه طرف به دریا منتهی می‌شود؛ از شرق به دریای فارس، از جنوب به دریای هند و از غرب به دریای سرخ.[4] به دلیل وجود دو اقلیم بیابانی و منطقه آباد [بیشتر در جنوب عربستان] شاهد دو نوع زندگی شهرنشینی در مکانهای آباد و بدوی در بادیه [صحراها، بیابان و ریگزارها] می‌باشیم.

ویژگی های اعراب بدوی

هر چند شرایط اقلیمی صحرا ویژگی‌های خاصی به زندگی اعراب می‌بخشد، اما در بین عرب، به ویژه شهرنشینان و بدویان منطقه حجاز، اختصاصات مشترک نیز یافت می‌گردد که آنها را از ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد.

قبیله مهم ترین واحد اجتماعی و سیاسی است که به ریاست بزرگ قبیله (شیخ) بر مبنای عصبیت (مبتنی بر خون و نیای مشترک) استوار بود.[5] طبقه اصیل، موالی (همپیمانان) و بردگان، سه طبقه اجتماعی موجود در قبیله بود.[6] همچنین به علت اهمیت نسب، نوع معیشت، جنگ و مسائلی از این قبیل پسران بر دختران ترجیح داشتند، هر چند زنان در جنگ و صلح نقش عمده‌ای ایفا می‌نمودند.[7] زنده به گور کردن نوزادان دختر نیز در بین برخی قبایل رواج داشت. [8]

اعراب بدوی در چادر سکونت داشتند و امرار معاش آنان نیز از طریق حیواناتی چون شتر، گوسفند و بز، کوچ نشینی به دنبال یافتن مرتع، راهزنی و جنگ با سایر قبایل بود.[9]

زندگی قبیله‌ای ضمن داشتن قوانین خاص خود، باعث ایجاد سنت هایی چون حفظ نسب، حلف (هم پیمانی قبایل) و سنت جوار(حمایت از پناهنده) شده بود.[10]

رایج ترین دین آنان بت پرستی بود که برخلاف عرب جنوب در ضمن عبادت بت‌ها، الله نیز پرستش می‌شد، همچنین باورهای خرافی نقش عمده‌ای در اعتقادات آنها داشت.[11]

برخلاف بی سوادی موجود،[12] عرب به ویژه اعراب بدوی به لحاظ لهجه، لغت، عادات، خصلت‌ها و شعر و ادب برجسته تر از شهرنشینان بودند، به گونه‌ای که عرب‌های شهرنشین فرزندان خود را تا سنین پنج سالگی به بادیه می‌فرستادند که نمونه آن فرستادن پیامبر(ص) به دایگی حلیمه سعدیه در بادیه می‌باشد.[13]

تبار شناسی و ایام العرب (شرح وقایع جنگهای بین قبایلی در عصر جاهلیت) دو دانشی است که عرب جاهلی بدانها بسیار توجه داشته است.[14] هرچند برخی خصلت‌ها همچون حلف، جوار، ادبیات برجسته و ... در بین اعراب به چشم می خورد، اما گاه فارغ از ظاهر آن با باطنی بسیار ناپسند که نمونه آن را در افتخارات و اشعار جاهلی می‌توان دید مواجه می‌شویم.

امام علی(ع) در یکی از توصیف‌های خویش از عرب جاهلی می‌فرمایند: خداوند رسول اکرم(ص) را در زمانی برانگیخت که:

« ... شما بدترین دین را داشته و در بدترین خانه زندگی می‌کردید؛ میان غارها، سنگ‌های خشن و مارهای سمی خطرناک فاقد شنوایی به سر می‌بردید؛ آب‌های آلوده می‌نوشیدید و غذاهای ناگوار می‌خوردید؛ خون یکدیگر را به ناحق می‌ریختید و پیوند خویشاوندی را می‌بریدید؛ بتها میان شما پرستش می‌شد و مفاسد و گناهان شما را فراگرفته بود.»[15]

اعراب بدوی پس از اسلام

پس از ظهور اسلام، اعراب به گونه‌های مختلف و با انگیزه‌هایی متفاوت به جمع مسلمانان پیوستند. گذشته از کسانی که از روی اخلاص مسلمان می‌شدند، بسیاری از قبایل پس از تشکیل حکومت نبوی(ص) در مدینه، در سال نهم و دهم هجری به صورت وفود (گروهها) به اسلام گرویدند. تعدادی از آنان نیز که بر بت پرستی خود مقاومت می‌نمودند با سریه‌هایی که از سوی پیامبر(ص) صورت می‌گرفت تسلیم حکومت اسلامی می‌گشتند.[16]

قرآن کریم کفر و نفاق آن دسته از اعراب که ایمان نیاوردند را شدیدتر ازسایرین معرفی می‌نماید.[17] همچنین اعراب مسلمان را نیز به سه دسته تقسیم می نماید: کسانی که به خدا و رسول او ایمان آورده اند؛[18]اعرابی که اسلام آورده اند منتها ایمان در قلب آنان رسوخ نیافته است[19] و افرادی که در زمره منافقان قرار دارند.[20]

مقاله

نویسنده منيره شريعت جو

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان منزلت فاطمه معصومه علیها السلام

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان منزلت فاطمه معصومه علیها السلام در رابطه با موضوع دهه کرامت در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS