دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ماتکان هزار داتستان mātikān i hazār dātastān

No image
ماتکان هزار داتستان mātikān i hazār dātastān

كلمات كليدي : ماتكان هزار داتستان، در، مجموعه حقوقي، زرتشتيان، پهلوي

نویسنده : اميرعمادالدين صدري

نام ماتکان هزار داتستان

نام این کتاب در پهلوی به شیوه آوانویسی تاریخی mātigān/mātikān i hazār dātastān و به شیوه مکنزی mādayān ī hazār dādestānآمده است. این نام به معنای «کتاب هزار داوری، مجموعه هزار فتوی» است. واژه پهلویmātikān به معنای «کتاب» و واژه dādestān به معنای «داوری، قانون، فتوی» است. شمار هزار هم نه به معنای واقعی آن بلکه به معنای تعداد زیاد به کار رفته است.[1]

مطالب کلی درباره ماتکان هزار داتستان

در دوره ساسانی چندین مجموعه حقوقی وجود داشته است، چون "موبد منوچهر" در "داتستان دینیک" از فراوانی کتابهای قانونی سخن گفته است.

اکنون تنها یکی از آنها به نام ماتکان هزار داتستان باقی است که از آن هم، تنها یک نسخه خطی ناقص در دست است. این کتاب، یک مجموعه حقوقی سیستماتیک نیست. این مجموعه، تفاوت چندانی با مجموعه‌های حقوقی تمدنهای بین‌النهرین باستان ندارد. تقریبا به حقوق کیفری پرداخته نشده است و شاید این‌گونه مطالب در بخشهای مفقود کتاب، بوده باشد.

نام نویسنده کتاب "فرخ مرد وهرامان" است. "دارمستتر" و "وست" بدون هیچ دلیلی نام "جوان جم" ذکر شده در این کتاب را با پدر منوچهر و زادسپرم (موبدان سده نهم میلادی) یکی می‌دانند. در این کتاب از شاهان ساسانی یزدگرد یکم (399-421 میلادی) تا خسرو دوم (590-628 میلادی) نام برده شده است.

به هر حال کتاب، نمایانگر وضع دوره ساسانی تا عهد اسلامی است. معمولا در کتب فقهی پهلوی بازمانده مانند "داتستان دینیک" و "روایات امید اشاوهیشتان"، مسایل رو‌‌ در روی زرتشتیان در سده‌های نخستین اسلامی مطرح می‌شود ولی از این مسائل در کتاب ماتکان هزارداتستان سخنی به میان نیامده است.

اصولا هم دور بنظر می‌رسد که یک چنین اثر حقوقی در سده 9 - 10 میلادی گردآوری شده باشد، چه اینکه گذشته از قانون‌های اجتماعی، زرتشتیان آن زمان نمی‌توانستند برای خود، حقوق جداگانه و ویژه‌ای داشته باشند. احتمال می‌رود که کتاب در اصل در دوران پادشاهی خسرو پرویز نوشته شده باشد و شاید در سده سوم هجری مطالبی را بدان افزوده یا از آن کاسته باشند. ارزش این کتاب از دو جهت است: یکی اینکه در شناخت وضع اجتماعی و حقوق دوره ساسانی اهمیت دارد. دیگر اینکه این کتاب، دربردارنده‌ی اصطلاحات حقوقی به زبان پهلوی است.[2]

منابع پایه این کتاب

دو دسته منبع پایه در متن معرفی شده است. دسته نخست منابع، نسک‌های حقوقی اوستا (همه نسکهای داتیک اوستا بجز چیتردات نسک و بغان یشت) و تفسیر پهلوی نسکها به نام چاشته‌ها است. از این مفسران می‌توان به آذرهرمزد، گوگشنسپ، میتوماه، آذرفرنبغ نرسیان، سوشیانس و اپرک نام برد. یکی از منابع دیگر اشاره شده "داتستان نامک" است. داتستان نامک، کتاب قانونی است که در زمان خسرو انوشیروان نوشته شده است و قانون‌نامه ایشوع‌بخت مسیحی نیز بدان اشاره دارد. منبع دیگر کتاب یادگار وه‌شاپور است. نویسنده کتاب همچنین آرشیو اسناد شهر گور را دیده است.[3]

متن و محتوای ماتکان هزار داتستان

بخشهای این کتاب عبارتند از: 1- درباره برده‌داری 2- درباره پرداخت وام شرکا و دیگران 3- درباره تصمیمات سردمداران و خرسندی و ناخرسندی از تصمیم 4- درباره هشتن از زنی (طلاق) 5- درباره دستور (وزیر) 6- درباره تناقض گویی 7- درباره شورش 8- درباره پرداخت بدهکاری ها و بستانکاریهای شخص متوفی 9- درباره اوک زنی 10- درباره سرپرستی 11- درباره مصادره اموال برای رفع بدهی ها 12- درباره قیمومیت 13- درباره عبادات مذهبی در آتشکده 14- درباره پادشازن 15- درباره گروگذاری (رهن) 16- درباره پرداخت بدهی مشترک 17- درباره نیم بهر و بهای شیء مورد قرارداد 18- درباره ضمانت و اشتراک 19- درباره دارایی های به ارث رسیده 20- درباره اظهار مالکیت 21- درباره انتخاب و پذیرش خواسته 22- درباره پرداخت تاوان و انتقال (اموال) برای مقاصد نیکوکارانه و عدم استطاعت در برآوردن شرایط قراردادهای شفاهی و پیمانهای کتبی 23- درباره پرداخت اجاره 24- درباره وکالت 25- درباره خواهان 26- دربردارنده تعدادی از احکام حقوقی مصرح در مکتوبات و ممهورات گذشته 27- درباره ارزش دین و حدود معرفت 28- درباره مالکیت اشتراکی دو نفر و درباره قناتها و زمینهای متعلق به دو نفر 29- درباره فتاوای دستوران (مفسران اوستا) که به وسیله منشیان منعکس شده 30- درباره درآمد (نفقه) 31- درباره عدم تمکین 32- درباره تصمیم در مورد مال شخصی 33- درباره آیین دادرسی بر پایه کتاب داتستان نامک 34- درباره موارد قضایی متشابه (مناقشه انگیز) 35- درباره کارآمدی مقامات 36- درباره مکتوبات و ممهورات و دیگر مسائل شایان بررسی 37- درباره پیوست ها و ضمایم (الحاقی).[4]

مقاله

نویسنده اميرعمادالدين صدري
جایگاه در درختواره ادیان غیرابراهیمی - زردشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق توصیفی

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
Powered by TayaCMS