دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»

امام صادق (ع) فرموده است: «مردم سه گروه‌اند: اوّل طبقه عالم و تحصیل کرده؛ دوّم گروه محصّل و دانشجو؛ سوّم کسانی که نه عالمند و نه در مقام فرا گرفتن علمند، اینان همانند خار و خاشاک روی سیل هستند» (کافی، ج 1، ص 34)
عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»
عن ابی عبدالله (ع) قال: «الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ»

عن ابی عبدالله (ع) قال:

«الناس ثلاثه: عالمٌ و متعلّمٌ و غثاءٌ» (کافی، ج 1، ص 34)

امام صادق (ع) فرموده است:

«مردم سه گروه‌اند؛ اوّل طبقه عالم و تحصیل‌کرده، دوّم؛ گروه محصّل و دانشجو؛ سوّم کسانی که نه عالمند و نه در مقام فرا گرفتن علمند، اینان همانند خار و خاشاک روی سیل هستند»

توضیح:

ادیان الهی مخصوصا اسلام؛ بر علم، عالم و متعلم ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده‌اند، به طوری که اولین آیات نازل شده بر پیامبر حکایت از خواندن و تعلیم و تعلم می‌کند. در حدیث مذکور نیز امام صادق (علیه السلام) جامعه را به رود جوشان و سیل خروشانی تشبیه کرده است که گروه تحصیل کرده و همچنین طبقه دانش‌آموز، دانشجو و طلبه، مانند آبهای مواج آن رودند که حرکتشان اصیل و اساسی است و باعث عمران و آبادانی هستند، ولی گروهی که نه عالمند و نه متعلم، مانند چوب و شاخه، خار و خاشاک، و کفهای روی سیلند که از خود حرکت اصیل ندارند؛ بلکه حرکتشان تبعی است و با جریان آب به هر سو کشیده می‌شوند و گاهی هم در یکجا به هم می‌پیوندند و مانع جریان آب می‌گردند. نتیجه آن که انسان تا آخر عمر باید در مسیر تعلیم و تعلم قرار گیرد تا مشمول گروه سوم حدیث نگردد.

چنین گفت پیغمبر راستگوی

زگهواره تا گور دانش بجوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
No image

ذكر مصیبت امیرالمومنین علی علیه السلام : وصیت امیرالمؤمنین(ع) بر غسل و دفن شبانه وی

ذکر مصیبت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع وصیت امیرالمؤمنین(ع) بر غسل و دفن شبانه وی
Powered by TayaCMS