دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آميختگی تعليم و تزكيه در قرآن

No image
آميختگی تعليم و تزكيه در قرآن

قرآن تجلي گاه الهي است؛ چنانکه هستي اين گونه است. با اين تفاوت که قرآن، روشن تر از عالم هستي در آيت و نشانه بودن است. امام علي(ع) درباره هستي مي فرمايد: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ‌ بِخَلْقِه‌؛ سپاس ويژه خدايي است که براي خلقش با خلقش تجلي کرده است». (شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج7، ص181) آن حضرت(ع) در خصوص جايگاه قرآن در تجلي و آيت بودن نيز فرمود: «فَتَجَلَّي لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ‌ غَيْرِ اَنْ‌ يَكُونُوا رَاَوْه؛ خداوند سبحان براي مردم در کتابش تجلي کرد بدون آنکه مردم او را ببينند.‌»( همان، ج9، ص103)

    از اين رو، قرآن بر آن است تا خداوند را به مردم چنانکه هست نشان دهد؛ زيرا خداوند غيب مطلق است و شهادت مطلق نيست تا به وسيله ابزار حسي و معرفت تجربي معلوم انسان شود؛ اينجاست که بايد معرفت غيرحسي يعني معرفت عقلي و معرفت شهودي و حضوري و وحياني بيايد تا حقايق را معلوم انسان کند. قرآن بر آن است تا معرفت خاصي را به انسان ببخشد که همان معرفت وحياني است. البته کسي که در کلاس قرآن درست بياموزد به وسيله علم تقوايي، به علوم حضوري و لدني دست مي يابد و حقايق با چشم باطن مشهود مي شود. اين همان راه تزکيه است.

    به هر حال، قرآن به عنوان جامع بر آن است تا ظاهر و باطن، ملک و ملکوت، علم و تقوا را با هم جمع کند. اين گونه است که همواره ميان حکمت و موعظه و جدالِ اَحسن جمع کرده است؛ چنانکه بين تبشير و انذار و ميان طرح سنّت الهي در سايه قصص گذشتگان جمع کرده است. اين گونه است که عامل غرور را تشريح و عامل نجات را تبيين کرده است. همچنين عامل انديشه را که عقل نظري است تقويت کرده، عامل انگيزه را که عقل عملي است با موعظه و مراقبتِ حسنه تاييد کرده است؛ و عقل نظري که متولّي انديشه است را با برهان کامل مي کند؛ و عقل عملي را که مسئول انگيزه است، با موعظه، مراقبت، نصيحت و اخلاق کامل مي گرداند؛ پس همواره ميان علم و عمل، عقل و قلب جمع مي کند و تنها به يک بعد از ابعاد وجودي انسان نمي پردازد؛ چرا که قرآن کتاب تعليم و تزکيه، و دانش و پرورش است.

   

   

           روزنامه كيهان، شماره 21054 به تاريخ 20/2/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS