دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خداوند نور آسمانها و زمین است

خداوند نور آسمانها و زمین است … (برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
خداوند نور آسمانها و زمین است
خداوند نور آسمانها و زمین است

قال الله تعالی:

اللهُ نورُ السّموات والاَرض[1]

(نور/35)

ترجمه:

خداوند نور آسمانها و زمین است …

(برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)

توضیح

ظهور و تجلّی خدای سبحان

بـه تعبیر قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) خدای سبحان بدون حجاب و پرده جلوه و ظهور کرده است. قرآن کریم می‌فرماید:

"اللهُ نورُ السّموات والاَرض[2].

سماوات باطنی یعنی آسمانهایی که:

وَأوْحی فی کُلّ سماءٍ أمْرَها[3]

یا

وَفی السّماء رِزْقُکُم وَما توعَدون[4]

و آسمانهای ظاهری یا اجرام سپهری، همه مظهر ذات اقدس اِله هستند. اگر ظهور سماوات وارض و آنچه در اینهاست به خداست پس ظهور خداوند و نور او به قدری قوی است که همه نظام کیهانی را روشن کرده است.
علت این که دیوار، پرده و مانند آن حجاب است، ضعیف بودن نور آفتاب است. اگر نور آفتاب آن قدرت و هنر را می‌داشت که درون و بیرون دیوار، پرده و در را روشن کند، هیچ حجابی در جهان نبود؛ ولی ذات اقدس اِله از آن جهت که:

هُوَ الأول وَالاخِر والظّاهر والباطن[5]

است آغاز، انجام، ظاهر و باطن هر چیزی را روشن می‌کند. از این رو فرض ندارد که چیزی جلو لقای حق را بگیرد. همان گونه که شیشه و آینه نمی‌تواند حجاب باشد، چیزی در موجودات زمینی و زمانی نمی‌تواند حجاب خدا باشد. چون خدا همه جا را روشن کرده و می‌کند.

بنابراین، طبق بیان قرآن کریم که:

"اللّه نورُ السّمواتِ والارض

و بیان علی‌(علیه السلام) که:

"لاتحجُبُهُ السّواتر[6]:

هیچ ساتر و حجابی جلو نور خدا را نمی‌گیرد؛ زیرا در غیر این صورت متناهی می‌شد، استنتاج می‌شود که هیچ ساتر و پرده و حجابی جلو ظهور خدا را نمی‌گیرد.

    منبع :
  • برگرفته از تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی ص203
    پی نوشت :
  • [1] - سوره نور، آیه 35.
  • [2] - سوره نور، آیه 35.
  • [3] - سوره فصّلت، آیه 12.
  • [4] - سوره ذاریات، آیه 22.
  • [5] - سوره حدید، آیه 3.
  • [6] - نهج البلاغه، خطبه 152.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS