دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگی فرزندان آخرت

انسان باید در دنیا زندگی کند، ولی مستغرق آخرت باشد تا این‌گونه مظهر اول و آخر باشد و دوره را در دنیا تمام کند نه آنکه بگذارد در آخرت به این پایان دوره برسد؛ یعنی اگر به اختیار به این پایان نرود به زور می‌برند.
ویژگی فرزندان آخرت
ویژگی فرزندان آخرت

انسان باید در دنیا زندگی کند، ولی مستغرق آخرت باشد تا این‌گونه مظهر اول و آخر باشد و دوره را در دنیا تمام کند نه آنکه بگذارد در آخرت به این پایان دوره برسد؛ یعنی اگر به اختیار به این پایان نرود به زور می‌برند.

انسان عاقل کسی است که در همین دنیا دوره کمال را کامل می‌کند و اجازه می‌یابد تا درک درستی از هر ملک و ملکوت و دنیا و آخرت داشته باشد و موقعیت و وضعیت خویش را به درستی درک کند و بر اساس آن عزم و همت عالی داشته باشد. از این رو امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید: فَکونوا مِن أبناءِ الآخِرَةً؛ از فرزندان آخرت باشید.(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج2، ص318)

کسی که فرزند آخرت است، دنیا را برای آخرت می‌خواهد و آن را مزرعه آخرت می‌داند که باید در آنجا درو کند و از ثمراتش بهره برد. پس چنانکه اباعبدالله امام حسین(ع) می‌فرماید باید به گونه‌ای با دنیا برخورد کرد که گویی دنیایی نیست: أَمَّا بَعْدُ فَکَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الْآخِرَةً لَمْ تَزَلْ وَ السَّلَامُ؛ دنیا گویی نبود و گویی آخرت از ازل بود.(کامل الزیارات،ابن قولویه القمی، ص76).

فرزندان آخرت در زمین زندگی می‌کنند ولی در دنیا زندگی نمی‌کنند، زیرا یا در مقام نظر به ملکوت هستند (اعراف، آیه 185) یا در مقام رؤیت ملکوت. (انعام، آیه 75) از این رو ملکوت همه چیزی را می‌بینند و فرق چیزهای بهشتی و دوزخی را می‌یابند و بر اساس آن با آن چیزها تعامل می‌کنند. لذا به غذایی دست نمی‌زنند که آتش است و کاری نمی‌کنند که شراره عمودین آتش دوزخ می‌باشد.

روزنامه کیهان

تاریخ: شنبه 6 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS