دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری

No image
مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری
مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری موارد کوچک وبزرگى در کنار یکدیگر در میزان بازدهى نقش دارند که زمان مطالعه از جمله این موارد است . تاثیر زمان مطالعه در همگان یکسان نیست افرادى که ساعات بیداری، خواب، فعالیت‌و فراغت خویش را تحت برنامه مشخصى تنظیم کرده‌اند قادر به جابه جایى راحت این موارد با یکدیگر نیستند بویژه اگر طى مدت زمان طولانى به اجراى دقیق این برنامه خوکرده‌اند. درمقابل افرادى که قادر به بهره‌گیرى از هر زمانى براى اجراى برنامه خاص در راه نیل به هدف خویش هستند به آسانى قادر به جابه جایى ساعات فعالیت وفراغت ویا خواب و بیدارى خویش مى‌باشند. بنابراین بهترین زمان براى مطالعه زمانى است که تمایل به انجام مطالعه درآن زمان هستیم. البته نکته‌اى نیز به اثبات رسیده که مطالعه بلافاصله پس از خواب شبانگاهى نمى‌تواند بازدهى مطلوب را داشته باشد زیرا ترشح هورمونى که اثرات آن تا دقایقى پس از بیدارى وجود دارد در یادگیرى اختلال ایجاد مى‌نماید. بنابراین ضرورى است که حتى‌الامکان از مطالعه در نیمه‌شب یا سحرگان ( بلافاصله پس از بیدارى از خواب) خوددارى کرد تا نه تنها از بروز وقفه در رشد که از بروز اختلال در یادگیرى و در نتیجه دورى از مطالعه جلوگیرى کرد. بهتر است پس از20 تا 30 دقیقه ازبیدارى مطالعه را انجام داد. همچنین تفاوت معنادارى در برترى ساعات 4 تا6 بعدازظهر نسبت به سایر زمان‌ها مشاهده نگردیده است که ارتباط به انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت داشته باشد. بر این مبنا مى‌توان گفت با رعایت نکاتى که بیان شد وانجام مطالعه وتوجه به عوامل موثر در یادگیرى امکان کسب بازدهى مطلوب در هر زمانى که مورد نظر ما باشد و به انتخاب آن زمان براساس تمایل خویش پرداخته باشیم وجود دارد. در زمان مطالعه توجه کنیم که انرژى کافى وتمایل براى انجام مطالعه داشته باشیم و دچار خستگى وآشفتگى‌هاى روحى نباشیم و پس از استراحت و رفع خستگى به مطالعه بپردازیم همچنین تغذیه‌اى مناسب مانند میوه‌هاى شیرین یا مغزهاى مقوى آجیل ( البته نیم ساعت قبل از مطالعه) نیز مى‌تواند در یادگیرى موثر ومطالعه‌اى مفید مثمرثمر باشد.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

ذكر مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها : لحظه وفات حضرت فاطمه(س)

ذکر مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها با موضوع لحظه وفات حضرت فاطمه(س)
Powered by TayaCMS