24 آبان 1393, 13:57
از فقه الرضا (علیه السلام) روایت شده که حضرت رضا (علیه السلام) در رابطه با شرائط روزه و روزهدارى چنین فرمود:
«و اعلم یرحمک الله ان الصوم حجاب ضربه الله عزوجل على الالسن و الاسماع و الابصار و سائر الجوارح لما له فى عادة من شره و طهارة تلک الحقیقة حتى یستر به من النار و قد جعل الله على کل جارحة حقا للصیام فمن ادى حقها کان صائما و من ترک شیئا منها نقص من فضل صومه بحسب ما ترک منها.»
«بدان (اى روزهدار) خداى رحمتت کند، که براستى روزه ستر و حجابى است که خداوند او را بر زبانها و گوشها و چشمها و سائر جوارح انداخته است، هرگاه معتاد بر زشتیها و شر و فساد باشند. که طهارت (و حجاب صوم) بر گوشها و چشمها و غیره، او را از آتش جهنم مىپوشاند و حجابى محکم از آتش براى او خواهند شد. به تحقیق خداوند بر هر عضوی، براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را اداء کند (و به خوبى حق روزهدارى را به جاى آورد) هرآینه صائم و روزهدار است و هر کس بعضى از آن شرایط را ترک نموده، از فضیلت و ثواب روزهاش به قدر و به حسب آنچه ترک کرده کاسته است.»
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان