22 آبان 1396, 11:15
در هنگام غسل امر به شستن تمام پوست شده است ، به خاطر اینکه پست ترین حالات انسان وبالاترین وابستگی به قوه شهوانی ، حالت جماع است وچون تمام بدن در این گونه حالات دخالت عملی دارد . رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : «بدرستیکه زیر هر موی بدن ، جنابت است. »[1] و چون تمام بدن ، در این حالت ، از مراتب عالی معنوی دور بوده ، غرق در لذّات پست دنیوی می باشد، غسل نیز از کاملترین و مهمترین مطالب شرعی است برای اینکه انسان شایستگی رویاروئی با جهات شریف را می یابد و در عبادات وارد می شود و از قوای حیوانی و لذات دنیایی دور می گردد.
باید دانست که در نزد هر عاقل صاحب فهمی پاک کردن قلب از پستی ها وتوجهاتی که مانع از درک فضائل است مهمتر از پاک کردن اعضای ظاهری بدن است،چون برای قلب بهره ای فزونتر ونصیبی کاملتر به هنگام عبادات می باشد.
امر به تیمم ومسح اعضاء بدن بوسیله خاک ، هنگام معذور بودن انسان از مصرف آب ، نیز بدان جهت است که اعضاء رئیسه انسان بدین وسیله پستی یافته در برخورد با خاک کم ارزش ، به خاک ذلت بنشیند. چون که تطهیر قلب ، از اخلاق پست وپیراستگی آن به زیباترین وصفها ممکن نشد،او را باید به مقام انکسار وتواضع واداشت وبه تازیانه ذلت وخواری حرکت داد .امیدآنکه مولای مهربان و آقای کریمش بدان هنگام که بدو التفات می ورزد و او را در حالت انکسار وتواضع بیابد، نسیمی ازنفحات انوار درخشنده اش را بر او بورزاند.چه اینکه خداونددرنزد دلهای شکسته است همانطور که،در حدیث وارد شده است . پس با این اشارت ، باید در آنچه در توجهات قلبی وجبران سستی های گذشته بر تو واجب است ،حرکت نمایی»[2]
امام رضا علیه السلام در ادامه روایت سابق فرمود:
امر به غسل در جنابت ، ونه در تخلی وغیره شده است، به خاطر اینکه ، جنابت از نفس انسان است و چیزی است که از تمامی بدن خارج می شود . وتخلی ازنفس انسانی نبوده ، غذایی است که از دری داخل و از در دیگر خارج می شود.[3]
در روایت دیگر وارد شده است که :
«علت سهل گیری در بول و غائط ، بخاطر این است که تخلی از جنابت بیشتر و طولانی تراست، بهمین جهت خداوند ، در تخلی به وضو راضی شده است بخاطر اینکه مکرر رخ می دهد ومشقت دارد و انجامش بدون اختیار و شهوت است ولی در جنابت این طور نمی باشد بلکه به خاطر لذت جویی نفس انسان است.[4]
منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان