دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلام

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: معنى سلام در عقب هر نماز، امن و ایمنى است از عذاب آخرت، و اشاره است به آن که هر که نماز گزارد و ادا کرد، امر خدا را از واجبیها و سنّتیها از روى خشوع و خضوع، پس از براى او است ایمنى از عذاب آخرت.
سلام
سلام

قال الصّادق علیه السّلام: معنى السّلام فی دبر کلّ صلوة، معنى الامان، اى من ادّى امر الله و سنّة نبیّه صلّى الله علیه و آله خاضعا له خاشعا منه، فله الامان من بلاء الدّنیا و براءة من عذاب الآخرة.

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: معنى سلام در عقب هر نماز، امن و ایمنى است از عذاب آخرت، و اشاره است به آن که هر که نماز گزارد و ادا کرد، امر خدا را از واجبیها و سنّتیها از روى خشوع و خضوع، پس از براى او است ایمنى از عذاب آخرت.

و السّلام اسم من اسماء الله تعالى، أودعه خلقه لیستعملوا معناه فی المعاملات و الامانات و الانصافات.

مى‌فرماید که: سلام نامى است از نامهاى الهى، و حضرت او «عزّ اسمه» امانت گذاشته است او را در میان خلایق، تا اشاره باشد به آن که، معنى سلام که سلامتى است و عدم میل از حقّ به باطل، باید در میان ایشان مروّج و مرعى باشد. و با هم در معاملات، مثل: بیع و شراء و اجاره، و ردّ امانتها و غیر اینها، در مقام نصفت و معدلت باشند و از شیوه ظلم و ستم، محترز باشند و اذیّت و آزار بهم نرسانند.

و تصدیق مصاحبتهم فیما بینهم، و صحّة معاشرتهم.

و از جمله فواید امانت گذاشتن بارى «عزّ اسمه»، سلام را در میان خلایق، آن است که ایشان در مصاحبت و معاشرت با هم صادق باشند و از مکر و غدر محترز باشند. و به مقتضاى: «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه»، مسلمانان از دست ایشان در آزار نباشد.

و ان أردت ان تضع السّلام موضعه، و تؤدّى معناه، فاتّق الله و لیسلم منک دینک و قلبک و عقلک، ان لا تدنّسها بظلمة المعاصی، و لتسلم‌حفظتک ان لا تبرمهم و تملّهم و توحشهم منک بسوء معاملتک معهم، ثمّ صدیقک ثمّ عدوّک.

یعنى: اگر خواهى که وضع کنى سلام را به جاى خود و به مقتضاى او عمل کنى، پس بترس از جناب عزّت، و از اعمال ردّیه و افعال قبیحه اجتناب کن، و سالم دار دین و عمل و دل خود را، از کدورت و تیرگى معاصى، و نیز سالم دار نویسندگان عملهاى خود را، که «کرام الکاتبین» هستند، از ملالت و وحشت. که به سبب عملهاى زشت تو و افعال ناپسند تو، در آزار باشند. و نیز چنان کن که دوستان و مصاحبان تو، از تو بسلامت باشند و از تو آزار نبینند. و با دشمن نیز به نحوى سر کن که فساد باطن به ظاهر تعدّى نکند، سلامت صورى به فتنه و فساد منجرّ نگردد، که با دشمن نیز به قدرى، ارخاى عنان و مماشات[1] لازم است.

فإذا لم یسلم من هو الاقرب، فالابعد اولى.

و هر گاه اقارب و نزدیکان، از آزار کسى سالم نباشد، مثل کتبه اعمال، پس اباعد[2] و أجانب به طریق اولى سالم نخواهند بود.

و من لا یضع السّلام مواضعه هذه، فلا سلام و لا تسلیم، و کان کاذبا فی سلامه و ان أفشاه فی الخلق.

و هر که وضع نکند سلام را، به جاى خود و به مقتضاى او، (چنانکه مذکور شد) عمل نکند. و دین و قلب و عقل او، از کدورات و اوساخ معاصى او، سالم نباشند و بندگان خدا از اباعد و اقارب، از او به رفاه نباشند، پس چنین کسى در دعوى سلام کاذب است، چه در سلام نماز و چه در سلام غیر نماز، هر چند در افشاى سلام سعى کند. چرا که هر که لفظى بگوید و از معنى او غافل باشد و به مفهومش عمل نکند، حقیقتا کاذب است. پس صاحب چنین سلامى، در حقیقت افشاى سلام نکرده است و در سلک بخلاى سلام، مندرج خواهد بود.

و اعلم انّ الخلق بین فتن و محن فی الدّنیا، امّا مبتلى بالنّعم لیظهرشکره، و امّا مبتلى بالشّدة لیظهر صبره.

بدان که خداوند عالم، بندگان خود را هرگز از امتحان و فتنه خالى نمى‌گذارد، یا مبتلا به نعمت مى‌کند، تا امتحان کند که آیا شکر نعمت او بجا مى‌آرند یا نه؟ که اگر شکر الهى بجا آوردند و به سبب آن نعمت، طغیان در نفس ایشان بهم نرسید و باعث تخفیف اطاعت و بندگى نشد و به فقرا و ضعفا إحسان کردند، در دنیا به حکم آیه وافى هدایه: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ [3]، به زیادتى إحسان، مغبوط [4]خواهند بود، و در آخرت با مقرّبین محشور. و اگر، «عیاذا باللّه»، شکر نعمت او را بجا نیاوردند و به ارباب حاجت، که در حکم عیال ایشانند، مواسات ننمودند و از حقوق الله، برائت ذمّه حاصل نکردند. به مقتضاى: وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ[5] ، در دنیا از نعمتهاى الهى محروم، و در آخرت آثم و مخذول خواهند بود. و یا بندگان خود را مبتلا مى‌کند به کوفتها و مصیبتها و تنگى معاش، که تا امتحان کند که در بناى صبر و شکر ایشان، قصورى راه مى‌یابد یا نه؟ اگر ملازم صبر شده، لب به شکوه نگشودند و از زبان و دل، کلام نالایقى و خیال نامناسبى از ایشان تراوش نکرد، بلا شکّ در سلک: إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ[6] ، منسلک خواهند بود. و الاّ، «عیاذا باللّه»، در دیوان زیانکاران مرقوم و با محرومان و مخذولان، محشور خواهند شد.

و الکرامة فی طاعته، و الهوان فی معصیته.

یعنى: کرامت و عزّت، در اطاعت و بندگى خدا است و خفّت و خوارى، در عصیان و مخالفت وى.

و لا سبیل إلى رضوانه الاّ بفضله، و لا سبیل إلى طاعته الاّ بتوفیقه، و لا شفیع إلیه الاّ باذنه و رحمته.

یعنى: نیست هیچ وسیله‌اى از براى تحصیل رضاى الهى، مگر توسّل به فضل و کرم وى. و نیست هیچ راهى به سوى طاعت او سبحانه، مگر به توفیق دادن او ومهیّا کردن اسباب تحصیل قرب به جناب خود. و نیست شفیعى و مفرّى بدکاران را از عذاب الهى، مگر شفاعت انبیا و ائمّه علیهم السّلام به اذن و رخصت جناب او، «عزّ شأنه»، یا آن که بى واسطه شفاعت انبیا و ائمّه علیهم السّلام، «رحیم على الاطلاق» و «کریم بالاستحقاق» رحمت عامّ خود را شامل حال ایشان کند، و ایشان را از غرقاب عذاب و عقاب نجات دهد.[7]

    منبع : شرح(ترجمه) مصباح الشریعة، عبد الرزاق گیلانى، انتشارات پیام حق، تهران، 1377 هجرى شمسى‌
    پی نوشت:
  • [1] -همراهی کردن در رفتار با کسی
  • [2] -بیگانگان
  • [3] - إبراهیم- 7
  • [4] -آنکه به حال رشک برند وآرزوی حال اورا بکنند
  • [5] - إبراهیم- 7
  • [6] - زمر- 10
  • [7] - ترجمه مصباح الشریعة، ص: 138 الی 141

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS