دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه حشویه Hshvyh

No image
فرقه حشویه Hshvyh

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : حشويه، اهل حديث، مجسمه، مشبهه، تحريف قران

برای شناخت واقعی هر فرقه بررسی عقیده خاص و عملکرد آن فرقه لازم است ولی کافی نیست. زیرا اعتقادات عمومی هر فرقه­ای از جهت انتساب پیدا کردن به مذهب خاص، مورد نظر دقیق محققین است. در نتیجه بحث از عقائد عام هر فرقه ضرورت دارد و بررسی عقائد خاص و منفرد هر فرقه به ضرورت دیگر طلب می­شود. در این مقاله با فرقه­ای به نام حشویه آشنا می­شویم.

فرقه حشویه وبزرگان آن

این فرقه همان افراطیون اهل سنت هستند و به نظر عقلی بی­اعتناء بوده و این نظرات را بدعت می­دانند.[1] این عده برای یاری رساندن به عقائد باطل خویش به جعل حدیث روی آورده و جعل حدیث را وسیله­ای برای هدف خود انگاشته بودند.[2]صاحبان عقاید خاص افراطی موسسین اولیه این فرقه محسوب می­شوند. آنها به مجلس درس حسن بصری حاضر شده و به وی اشکال می­نمودند و حسن بصری نیز ایشان را به حاشیه مجلس خود رانده بود و از این جهت به حشویه معروف شدند.[3] احمد حنبل و حامیان او به حشویه خوانده می­شدند.[4] نویسندگان عقاید افرادی مانند مضر و کهمس و احمد هیجی از روسای مشبهه را به عنوان حشویه معرفی می­کنند.[5] صاحب بن عباد، بخاری صاحب مهمترین کتاب صحیح اهل سنت را حشوی خوانده است.[6]

مبنای علمی حشویه؛ جعل روایات

ماهیت علمی حشویه جز عمل به روایات جعلی نیست. وجهه این فرقه در این روش شناخته می­شود. تمام عقائد ابراز شده در این فرقه به نحوی با روایات جعلی ارتباط دارد. از جمله قول به تحریف قران و عدم عصمت انبیاء و... این منحرفین جعل روایت را بخاطر یاری رساندن به عقائد خویش، جایز می­دانستند و از جمله روایاتی که جعل نموده­اند روایاتی است که برای امامت ابی­بکر ذکر می­کنند.[7]

عقاید حشویه

با شناخت نظریات حشویه، روش بی­اساس ایشان شناخته خواهد شد. معتقدات حشویه معمولا بدترین و سخیف­ترین نظریات در بین مسلمین است.

1.خدا شناسی در حشویه

آنها معتقدند که خداوند در جهت بالاست و خدا روز قیامت دیده می­شود و کفار نیز می­توانند خدا را ببینند.[8]

ایشان به معرفی ذات خدا پرداخته و معتقدند که او جسمی غیر اجسام شناخته شده است و برای او اعضاء و جوارحی مانند انسان در نظر می­گیرند. تماس و دست دادن و در آغوش گرفتن خدا را برای مخلصینی که در دنیا خدا را زیارت می­کردند روا می­دانند.[9]

مکان خدا را نیز مشخص نموده­اند به این صورت که خداوند را در عرش می­دانند و قائلند که خدا بر عرش نشسته است.[10]

2.قرآن از دیدگاه حشویه

یکی از مسائلی که میان مسلمانان ایجاد اختلاف نموده، شبهه قول به تحریف است. این شبهه سابقه طولانی دارد و با روایات جعلی که توسط حشویه فراهم گردیده، ارتباط می یابد.حشویه گروهی از اهل حدیث هستند که جز به گردآوری و نقل حدیث به چیز دیگرنمی اندیشند، از هرکس و هر کجا نقل حدیث می کنند و به محتوای آن و این که آیامتناقض است یا نه، و با اصول شریعت تطابق دارد یا نه، توجهی ندارند.از این رو،در فرآورده های اینان، اباطیل و ضلالت های فراوانی وجود دارد.
از آن جمله، روایات جعلی است که در باره تحریف قرآن نقل کرده اند.بنابراین حشویه با مبنایی باطل،قران را تحریف شده می دانستند.[11] علاوه بر این ورود الفاظ بی­معنی را در قران و سنت جایز می­شمردند.[12]

3.عقایدحشویه در مورد انبیاء علیهم السلام

حشویه و بسیاری از سنیان اهل حدیث، بر انبیاء علیهم السلام کبائر و صغائر را روا می­دانند.(معصیت صغیره و یا کبیره، عمدی و سهوی و خطائی) از این بدتر معاصی را برای انبیاء عظام اثبات می­کنند.[13]

در توضیح این عقیده شنیع می­گویند:

انجام معصیت کبیره مانند زنا و لواط توسط انبیاء قبل از نبوت روا است. برخی از ایشان در زمان نبوت نیز روا می­دانند به جز دروغ در شریعت ولی عده ای از این فرقه دروغ در شریعت را برای انبیاء به طور مخفی جایز دانسته­اند و برخی در هرحالت دروغ در شریعت را بر انبیاء جایز می­دانند.[14]

این فرقه خطا را برای انبیاء در اقوال و اعمال روا می­دانند[15] و یوسف را نسبت به همسر عزیز مصر خائن معرفی می­کنند.

معتقدند که داود، اوریا را به جنگ فرستاد که کشته شود تا همسر او را به نکاح خود دراورد.[16]

رسول الله صلی الله عیه و آله و سلم را قبل از بعثت گمراه و کافر می­دانستند.[17]

معتقدند که رسول الله صلی الله عیه و آله و سلم در تبلیغ دین خطا کرده است.[18]

4.حشویه و ولایت بنی­امیه

این عده با اینکه نسبت به انبیاء و اصیاء الهی و رسول الله علیهم السلام توهین می­کنند اما نسبت به بنی­امیه ولایت و محبت دارند و از نسبتهای ناروا به بنی­امیه خشمناک می­شوند. ایشان از قاتلین عثمان بیزاری جسته و آنها را لعن می­کنند.[19]

پیروی از معاویه و بنی امیه را واجب می­دانند. امامت و ولایت را برای بنی­امیه می-دانند و به هیج وجه امامت را برای فرزندان رسول الله نمی­دانند.[20]

اگر کسی در مورد عمرو عاص و معاویه و امثال اینها حرفی بزند و معاصی و اعمال قبیح ایشان را ذکر کند، ناراحت شده و غضب می­کنند و می­گویند که این اکاذیب رافضه (شیعیان علی علی السلام) است که بر صحابه دشنام می­دهند.[21]

5.دشمنی حشویه با امیرالمومنین علی علیه السلام

این فرقه، کسانی که با امیرالمومنین علی علیه السلام به جنگ پرداختند مانند خوارج و اهل جمل و صفین را کافر نمی­دانند.[22]

عده­ای از ایشان معتقدند که کار اهل جمل صحیح بوده و عده­ای دیگر قائلند که ایشان مجتهدانی به خطا رفته هستند و خطایشان بخشیده می­شود.[23]

آنها منکرین نص نبوی بر ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام هستند و نیز امامت بلافصل ایشان بعد از نبی اکرم(ص) را بر امیرالمومنین علی علیه السلام انکار می­کنند. ظالمین و غاصبین خلافت (ابوبکر، عمر و عثمان) را غاصب نمی­شمرند و به ولایت این ظالمین تن داده­اند و این ظالمین گنهکار را اهل بهشت می­دانند.[24]

6.حشویه و معصیت فرشتگان

آنها ابلیس را از جمله ملائکه می­دانند و معصیت او را راهی برای امکان صدور معصیت از ملائکه می­دانند.[25]

معتقدند که هاروت و ماروت (دو تن از ملائکه) شراب خورده و شخصی را نیز کشتند و با زنی به نام ناهید زنا کردند وخدا آن زن را به صورت ستاره­ای در آسمان به نام ناهید (زهره) مسخ نمود.[26]

می­گویند ملائکه بر خدا اعتراض نمودند و اعتراض از اعظم ذنوب است. ملائکه به بنی آدم نسبت قتل و فساد دادند که غیبت است و غیبت از گناهان کبیره است. ملائکه صفت رذیله عجب را داشتند. زیرا گفتند ما تو را تسبیح و تقدیس می­کنیم.

ملائکه از خدا عذرخواهی نمودند که نشانه گناه کردن است. ملایکه از دروغگویان بودند و در علم خدا شک داشتند.[27]

7.عقاید ضد عقل در فرقه حشویه

تقلید در اصول عقائد را جایز می­دانند بلکه عده­ای از ایشان واجب می­دانند.[28]

برخی از حشویه قائل هستند که خدا، اطفال کفار را عذاب می­کند.[29]

مکتب وحی

مکتب اهل بیت به عنوان حافظان شریعت و قرآن، با تمامی عقائد سخیف حشویه و بسیاری از اهل سنت به مخالفت برخاسته­اند و این بر کسی از منصفین اهل سنت نیز مخفی نمی­باشد.

مقاله

جایگاه در درختواره تاریخچه فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS