دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شناخت محرِّک

فرق بین عالم و جاهل، معرفتِ علاج حوادث و عدم معرفت است، و تفاوت منازل آنها در عاقبت به تفاوتِ مراتبِ علم آنها است در ابتدا؛ پس اگر محرِّک را شناختیم و از نظم حرکات، حسن تدبیر و حکمت محرِّک را دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیّه است.
شناخت محرِّک
شناخت محرِّک
نویسنده: آیت الله محمد تقی بهجت فومنی

... و مخفی نیست بر اُولِی الالباب که اساسنامه حرکت در مخلوقات شناختن محرِّک است که حرکت احتیاج به او دارد، و شناختن مَا مِنهُ الحَرَکَةِ، وَ ما لَهُ الحَرَکَة، یعنی بدایت و نهایت و غرض، که آن به آن ممکنات، متحِّرک به سوی مقصد می‌باشند.

فرق بین عالم و جاهل، معرفتِ علاج حوادث و عدم معرفت است، و تفاوت منازل آنها در عاقبت به تفاوتِ مراتبِ علم آنها است در ابتدا؛ پس اگر محرِّک را شناختیم و از نظم حرکات، حسن تدبیر و حکمت محرِّک را دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیّه است.

خوشا به حال شناسنده اگر چه بالاترین شهید باشد! و وای به حال ناشناس اگر چه فرعون زمان باشد! در عواقب این حرکات، جاهل می‌کوید: ای کاش خلق نمی‌شدم! عالم می‌گوید: کاش هفتاد مرتبه حرکت به مقصد نمایم و باز گردم و حرکت نمایم و شهید حقّ بشوم! مبادا از زندگی خودمان پشیمان شده برگردیم.

اگر نصف عمر هر شخصی در یاد مُنعم حقیقی است و نصف دیگر در غفلت، نصف زندگی حیات او محسوب است و نصف دیگر مَمات او محسوب است، با اختلاف موت، در اضرارِ به خویش و عدم نفع. خداشناس مطیع خدا می‌شود و سر و کار با او دارد و آنچه می‌داند موافق رضای او است عمل می‌نماید، و در آنچه نمی‌داند توقّف می‌نماید تا بداند و آن به آن استعلام می‌نماید و عمل می‌نماید یا توقف می‌نماید. عملش از روی دلیل و توقفش از روی عدم دلیل.

آیا ممکن است  بدون اینکه باسلاح[باشیم بر] اطاعت خدای قادر باشیم و قافله ما به سلامت از این رهگذر پر خطر به مقصد برسد؟ آیا ممکن است وجود ما از خالق باشد و قوت ما از غیر باشد؟ پس قوت نافعه باقیه نیست مگر برای خداییان و ضعفی نیست مگر برای غیر آنها.

حال اگر در این مرحله صاحب یقین شدیم باید برای عملی نمودن صفات و احوال بدانیم که این حرکت محققه او اول تا به آخر مخالفت با محرِّک دواعی باطله است که اگر اعتنا به آنها نکنیم کافی است در سعادت اتصال به رضای مبدا اعلی

مقاله

نویسنده آیت الله محمد تقی بهجت فومنی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ

معرفت نفس طریق معرفت ربّ است که از سیّد انبیا و هم از سیّد اوصیا _صلوات اللّه علیهما_ مأثور است:
نعمت بیداری

نعمت بیداری

برادرم! نعمت بیداری، روزی هر بی سر و پا نمی‌شود، و این پیک کوی وفا با هر دلی آشنا نمی‌گردد، و هر مشامی این نسیم صبا را بویا نمی‌شود، و هر زبانی به ذکر آن گویا نمی‌گردد....
اعتقاد به خالق و مخلوق

اعتقاد به خالق و مخلوق

کسی که به خالق و مخلوق متیقن و معتقد باشد، و با انبیا و اوصیا – صلوات اللّه علیهم – جمیعا مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد،
تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

تعلیم مجهولات بشرط عمل بمعلومات

آقایانی که طالب مواعظ هستند از ایشان سئوال می‌شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده‌اید عمل کرده‌اید یا نه،
عمل به معلومات

عمل به معلومات

آنچه می‌دانید عمل کنید، و در آنچه نمی‌دانید احتیاط کنید تا روشن شود.

پر بازدیدترین ها

روش تحصیل کمالات در زندگی

روش تحصیل کمالات در زندگی

علامۀ بزرگوار، و متکلّم زبردست، جامع معقول و منقول، حسن بن یوسف بن علی بن مطّهر حلّی، معروف به «علامۀ حلّی»، در سال 648ش، دیده به جهان گشود.
معاشرت با اهل دنیا

معاشرت با اهل دنیا

آقا محمد بید‌آبادی فرزند آقا محمد رفیع است. پدرش اصالتاً از مازندران بوده که به اصفهان کوچ کرده است و در محلّۀ بیدآباد ساکن و به بید‌آبادی مشهور گردیده است.
No image

کیفیت زیارت

Powered by TayaCMS