مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
ولایت فقیه در اندیشه آیت الله العظمى بروجردى طباطبائی
28 خرداد 1387, 0:0
ولایت فقیه در اندیشه آیت الله العظمى بروجردى طباطبائی
سید مرتضى مفید نژاد
مقدمه
نام آیت الله العظمى حسین بروجردى در میان علما و فقها و مراجع شیعه متقدم و متاخر تلالو ویژه دارد. امکانات علمى و فضیلت اجتماعى و دینى وى تا آن اندازه بود که انوار وجودیش توانست از مرزهاى شیعه فراتر رود و در جهان اهل سنت نیز جایگاهى بیابد.
ایشان پس از وفات موسس حوزه علیه قم، حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى (وفات 1393 هجرى قمری) و با وساطت و پادرمیانى بسیارى از علماء از جمله حضرت امام خمینى (ره) از بروجرد به قم مهاجرت کرد، و نقشى بى نظیر و یگانه در احیاى حوزه علمیه قم ایفا کرد. ایشان با تدبیر و کیاست توانست شکوه علمى و فقهى این حوزه را در جهان اسلام فراگیرکند و به پشتوانه همین اقتدار علمى و فقهى حتى به شیعیان سراسر عالم نیز آبرویى بخشید و با اقدامات پى گیرانه و آینده نگرى پایگاههایى را در برخى از کشورهاى غربى ایجاد کرد و با اعزام نمایندگانى اندیشمند به این پایگاهها، به ترویج اندیشه هاى اسلامى از زاویه نگاه اهل بیت پرداخت.
جالب است بدانیم که آیتاللهالعظمى بروجردی، تنها توجه به مباحث و دروس متداول حوزوى نداشت- گرچه اساس کارش بود- بلکه به دانش روز و مدارس امروزى نیز علاقه داشت و کمکهاى مادى و معنوى زیادى در اختیار مدارس نوین قرار مى داد. به اعتقاد وى آگاهى علمی- به معناى خاص- افراد، پیوند آنان را با دین مستحکم مى کند. از اثربخشترین اقدامهاى آن مرحوم توجه به نزدیکى مذاهب اسلامى بود که نشانگر وسعت نگاه وى به جهان اسلام وموقعیت دنیاى اسلام در جهان بود. حرکت تقریب مذاهب وى به دلیل شان علمى و تقوایى اش سبب جلب توجه علما و اندیشمندان اهل سنت گردید و تلاشهاى دو سویه نتایج نیکویى را در برداشت. تدابیر ایشان در مدیریت حوزه علمیه نیز نقطه عطفى است در تاریخ مدیریت این نوع مراکز علمى همان طور که در شرح احوال این بزرگمرد آمده است، نحوه تدریس وى در فقه و اصول و دیگر موضوع ها و همین طور نگارش وى نیز باب جدیدى است در حوزه هاى علمیه که مرحوم استاد شهید مرتضى مطهرى به پیگیرى و توجه هر چه بیشتر به روش فقاهتى ایشان تاکید دو چندان کرده اند.
نکته مهم و حائز اهمیت دیگرى که در اندیشه هاى این مرجع بزرگ باید مدنظر قرار دهیم ایمان قوى وى به رابطه دوطرفه و محکم دین و سیاست است. آیتالله بروجردى با درک عمیق و صحیح و جامعى که از دین داشت به خوبى و در نقاط مختلف این مسئله را گوشزد مى کرد. شاهد این مدعا گفته آیتالله ناصر مکارم شیرازى از شاگردان مرحوم بروجردى است که در هنگام درس از زبان ایشان شنیده اند.
این عبارت بدین ترتیب است:
«ما چگونه مى توانیم مسائل سیاسى را از مسائل دینى جدا سازیم، در حالى که حج یکى از عمیقترین عبادات اسلامى است که رابطه انسان را با خدا به طرز نیرومندى برقرار مى سازد و از نظر بعد عبادى چنان است که انسان را به کلى از ما سوى الله جدا کرده و به خداوند بزرگ مربوط مىسازد ولى با این حال بعد سیاسى آن به قدرى نیرومند است که از مهمترین ارکان اسلام محسوب مى شود.» 1
بیان این عبارت و مسئله حج به عنوان شاهد مثال خود به خوبى نشان دهنده عمق اعتقاد قلبى آن مرحوم به این مسئله مى باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
با در نظر گرفتن مطالب بالاآ نچه که قصد داریم در اینجا به آن بپردازیم نگاهى هرچند کوتاه به مقوله ولایت فقیه از نگاه آیتالله العظمى بروجردى است. اگرچه ایشان به روایت شاگردانش مستقلا و تفصیلى بحث ولایت فقیه را در قم مطرح نکرده اند، لکن ما با اشارات پراکنده اى که ایشان در یکى از کتب فقهى شان آورده اند تا حدود زیادى به ابعاد نظرى شان پیرامون ولایت فقیه و ادله اثبات آن دست یافتیم. نکته اى که در اینجا حائز اهمیت است آنکه محدودیت منابع در دستیابى به این مسئله مانع بزرگى بود تا بتوانیم به طور تفصیلى و کامل به این بحث مهم بپردازیم:
«حوزه اختیارات فقیه و ادله اثبات آن»
کتاب «البدرالزاهر» که به قلم آیت الله حسینعلى منتظرى جمع آورى گردیده است در واقع مجموعه اى از آراء فقهى مرحوم بروجردى در باب «صلاه الجمعه و المسافر» است. در همین حال در بخشى از کتاب ایشان بحثى را تحت عنوان «اشاره الاجمالیه الى ولایه الفقیه و حدودها» مطرح مى نمایند. در ابتداى این بحث مرحوم بروجردى مباحثشان را پیرامون اذن فقیه در اقامه نماز جمعه در عصر غیبت مطرح مى کنند و تصریح مى نمایندکه در عصر غیبت فقها ماذون به اقامه نمازجمعه هستند و جایز است که مومنین گرد او جمع شوند و نماز را در دو خطبه اقامه نمایند.2
در اینجاست که با توجه به اذن فقیه بر اقامه نماز جمعه شرایط دیگرى از ولایت فقیه و حوزه اختیارات او توسط آیت الله بروجردى استنباط مى شود و آن اینکه با توجه به اینکه فقیه ماذون به اقامه و برپایى نمازجمعه مى باشد، براى ارائه فتوى نیز جواز دارد، پس نتیجه آنکه در جمیع امور حکومت نیز همچون زمان پیامبر گرامى اسلام و خلفاى راشدین زعامت باقى امور را برعهده خواهد داشت. متن دقیق عبارت بدین ترتیب است:
...« استفاد ذلک من ادله ولایه الفقیه و حکومته، بتقریب ان جعل الحکومه له اذن له فى ان یتصدى جمیع وظائف الحکام و منها اقامه الجمعه، فانها کما عرفت کانت فى عهد النبى (ص) و الخلفاء الراشدین و غیرهم من الوظائف و المناصب لزعماء المسلمین و حکالهم و کان هذا المعنى مرکوزا فى اذهان جمیع المسلمین حتى اصحاب الائمه علیهم الاسلام کما مى تفصیلیه، و علیهذا یکون جعل الحکومه تشخص ملازما عرفا للکونه ماذونا فى اقامه الجمعه و...» 3
در واقع همانطور که در متن بالا نیز به آن اشاره شد کسى که حکومت براى او و اذن حکمرانى در جامعه مسلمین در نزد او رقم خورده است همانا اذن دارد تا قصدى جمیع وظایف حکام را برعهده گیرد که از آن جمله اقامه نماز جمعه است و این مقوله در زمان نبی، خلفاى راستین از وظایف و مناصب زعیم مسلمانان و حکام بوده است و در ذهن جمیع اصحاب ونزدیکان ائمه که از افراد مورد اعتماد و موثق هستند این مسئله تثبیت و تسجیل گردیده است.
«ادله نقلی»
مرحوم بروجردى براى بیان ادله نقلى ولایت فقیه و ضرورت وجود آن در عصر غیبت به 2 روایت مشهور اشاره مى کند که از سوى برخى از مراجع و علماى مشهور دیگر نیز مورد استناد قرار گرفته است:
-1 روایت عمربن حنظله -2 روایت ابى خدیجه
اما متن روایات:
1) روایات عمربن حنظله:
سالت ابا عبدالله عن رجلین من اصحابنا یکون بینهما منازعه فردین او میراث فتحاکما الى السطلان او الى القضاه ایمل ذلک؟ فقال: من نخاکم الى الطاغوت فحکم که فانما یاخذ سخنا و ان کان حقه ثابتا لانه اخذ بحکم الطاغوت و قد امى الله عزوجل ان یکفر به، قلت: کیف یصنعان؟ قال و انظروا الى من کان منکم قد روى حدیثنا و نظر فى حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فارضوا به حکما فانى قد جعلته علیکم حاکما، فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما بحکم الله استغف و علینارد، و الراد علینا راد على الله و هو على حد شرک.
با توجه به این روایت کسى که نقل کننده احادیث، محیط بر احکام الهى و شناسنده حلال و حرام باشد (که همانا فقیه است) حاکم بر مردم محسوب شد و رد و مخالفت با حکم او همچون رد و مخالفت با حکم الهى و دستورات اهل بیت است و مشرک شناخته مى شود. نکته مهم در اینجا آن است که منظور «عرف احکامنا» کسى است که در مسائل شرعیه آشنا به مقصود دو منظور امام معصوم در بیان حکم الهى باشد و این ممارست و تسلط کامل بر علم رجال و آراء مختلف را مى طلبد.
2) روایت ابى خدیجه (س:)
قال لى ابوعبدالله: ایاکم ان یحاکم بعضکم بعضا الى اهل الجور، و لکن انظروا الى رجل منکم یعلم شیئا من قضائنا فاجعلوه بینکم فانى قد جعلته قاضیا فتحا کموا الیه4
البته این روایت را در بیان شرایط قاضى مطرح مى کنند لکن برخى اذعان دارند هنگامىکه رضایت به قضاوت داده شده است پس آن فرد حاکم بر مردم نیز قرار گرفته است چون از شئون حکومت قضاوت است.
هنگامى که موارد و مواضع فوق الذکر توسط مرحوم بروجردى در اثبات ولایت فقیه و بیان ضابطه کلى آن مطرح مى گردد، ایشان مسائلى را مطرح مى کنند و تصریح مى کنند که شئون و حدود امور فقیه متوقف بر این چند مورد است. آنچه در ادامه مى آید عینا ترجمه متن عربى نوشته ایشان مى باشد:
1) در جوامع انسانى امورى وجود دارد که از وظایف افراد محسوب نمى شود و ارتباطى به آنها ندارد بلکه از امور عمومى اجتماع محسوب مى شود و آن امور نیز متوقف بر حفظ اساس نظام اجتماعى است. این مقولات عبارتند از: قضا، ولایت، برغیب، بیان جایگاه و میزان مصرف اموال مجهول المالک، حفظ نظم داخلی، امر به جهاد و دفاع در برابر هجوم دشمنان... که به سیاست و اداره کشور مرتبط است و این امر از امورى نیست که هر فردى به تنهایى متصدى آن باشد بلکه از وظایف زمامدار جامعه است و برعهده کسى است که به دست او زمام امور اجتماع ریاست و تدبیر مى شود.
2) براى کسى که از قوانین اسلام و ضوابط آن تبعیت مى کند شکر وجود ندارد که این دین، یک دین سیاسى و اجتماعى است و احکام آن محدود به عبادات محض شرعى براى تکامل افراد و تامین سعادت آخرت نمى باشد بلکه قسمت عمده احکام آن مرتبط به سیاست مدون و نظم امور اجتماع و فراهم کردن سعادت و سهولت در این عرصه است و در واقع آماد ه ساختن زمینه جهت رشد فردى است. از جمله این احکام مى توان به احکام معاهدات، حدود، قصاص، دیات، قضا، احکام وارد شده براى تامین مالیات دولت اسلامى مثل خمس و زکات... اشاره کرد که همگى به عرصه زندگى اجتماعى مربوط مى شود و امورى گریزناپذیرند. بنابراین عوام و خواص همگى متفق بر لزوم حضور یک سیاستمدار و زعیم در محیط جامعه اسلامى براى تدبیر امور مسلمانان هستند و این از ضروریات اسلام است که به وضوح در روایات و سیره نبوى مشهود است.
3) پنهان نیست که سیاست مدون و تدبیر امور اجتماع دردین اسلام جدا از جهات روحانى و شئون مربوط به تبلیغ احکام و راهنمایى مسلمانان نمى باشد بلکه سیاست در وهله اول مخلوط و همگون با دین و شئون آن است، همانطور که رسول خدا اداره امور مسلین را برعهده مى گرفتند و آنها را هدایت مى کردند و براى حل و فصل دعواها و اختلافات نیز به ایشان رجوع مى شد. همچنین ایشان حکامى براى ولایات مختلف نصب مى نمودند و از ایشان مالیاتهاى همچون خمس و زکات را دریافت مى کردند و این سیره امیرالمومنین و خلفاى راشدین نیز بوده است. آنها در ابتداى امر وظایف سیاسىشان را در مراکز ارشاد و هدایت مثل مساجد انجام مى دادند و مسجد جامع شهر را در نزدیکى دارالاماره و محل خلافت خلفا و امراء بنا مى کردند. ایشان برپا کننده اجتماعات مذهبى و مراسماتى مثل اعیاد بودند و امورى مثل صبح راهم تدبیر و اداره مى کردند این عبادات (ذکر شده در سطر قبلی) در برگیرنده قوائد سیاسى است که نظیر آن در غیر ازآن یافت نمى شود و این نوع اختلاط جهات معنوى و فوائد سیاسى با هم از خصایص و امتیازات خاصه دین اسلام است.
4) و خلاصه آنچه که ذکر کردیم این است که : -1 بهدرستىکه براى ما نیازهاى اجتماعى وجود دارد که برطرف کردن آن برعهده اداره کننده و رهبر جامعه است -2 دین مقدس اسلام این امور را رها نمى کند بلکه اهتمام بسیارى به آن دارد و به لحاظ شرعى احکام کثیرى را براى آنها لحاظ کرده و اجراى آن را به رهبر و اداره کننده امور مسلمانان واگذار کرده است. -3 اداره کننده امورمسلمین در وهله اول بعد از پیامبر اکرم (ص) خلفاى راشدین نمى باشند ودر این زمان ما شیعیان معتقدیم که خلافت رسول خدا و زعامت مسلمین از حقوق دوازده امام (علیهم صلوات الله) است و رسول خداى خلافت را رها نکرده بلکه بعد از خود على (ع) را تعیین کرده و پس از او این مسئله به اولاد على (ع) منتقل شده است. پس مرجع بر حق و درست براى امور اجتماعى جمیع مسلمانان، ائمه دوازده گانه (علیهم السلام) هستند و این از وظایف خاصه ایشان است و این امرى است که جمیع شیعه امامیه به آن اعتقاد راسخ دارند.5
عباراتى که در بالا ذکر شد خود به خوبى بیانگر موضوع مى باشد و نیاز به تفصیل و توضیح نیست ولى آنچه که باید به عنوان رکن اصلى بحث مدنظر داشته باشیم آن است که مرحوم بروجردى احکام اسلام و امور اجتماعى وسیاسى آن را در هم تنیده و بهم بافته مى داند و تصریح مى کند اسلام به عنوان کاملترین دین دنیا براى امور اجتماعى و اداره زمام کارها نیز برنامه اى دارد و جامعه را رها نخواهد کرد.
نتیجه گیری:
نکته اى که در آخر باید به آن اشاره کنیم که با توجه به مباحث مطرح شده مرحوم بروجردى اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه دارند و بر این عقیده هستند که فقیه در زمان غیبت توان و جواز حضور در شئون مختلف زندگى انسانى را به راحتى دارا مى باشد شاهد این مدعا حکایتى نقل شده از سوى آیت الله مکارم شیرازى (شاگرد مرحوم بروجردی) نیز مىباشد که به ترتیب ذیل است:
«آیت الله بروجردى اگرچه در قم، بحث ولایت فقیه را مستقلا مطرح نکردند، ولى نظر ایشان همانند امام، ولایت مطلقه فقیه بود. شاهدم این است که ایشان به هنگام تاسیس مسجداعظم ناچار شدند، حیاطى را که وضوخانه آستانه و در کنار آن، بقعه هایى بود و در این بقعه ها، قبرهایى وجود داشت خراب کنند و جزء صحن مسجد اعظم قرار دهند. ایشان وضوخانه و بقعه ها را خراب کردند (البته بدون این اصل قبرها را از بین ببرند) و جزء مسجد اعظم قرار دادند. کسى به ایشان اعتراض مى کند که: حیاط مربوط به آستانه است و بقعه ها مربوط به دیگران، شما به چه مجوزى آنها را تصرف کردید؟ ایشان لبخندى مى زنند و مى فرمایند: «معلوم مى شود این آقا هنوز ولایت فقیه، درست برایش جا نیفتاده است.»
معناى سخن ایشان این است که: فقیه، ولایت مطلقه دارد، کارى را که مصلحت ببیند، به حکم این ولایت مى تواند انجام دهد.»6
منابع:
1) برقله فقه و فقاهت: یادها و یادمان هایى از مرجع اعلاى شیعه آیت الله العظمى بروجردی- یالثارات الحسین 222.
2) البدرالزاهر (فى صلاه الجمعه و المسافر-) حسینعلى منتظرى نجف آبادی- تابستان -1362 دفتر تبلیغات اسلامى قم- صفحه50 .
3) همان صفحه50 .
4) همان صفحه 51 .
5) همانص فحه 54-52 .
6) برقله فقه و فقاهت- یالثارات-222 .
منبع : روزنامه رسالت
ولایت فقیه در اندیشه آیت الله العظمى بروجردى طباطبائی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
ولایت فقیه در اندیشه آیت الله العظمى بروجردى طباطبائی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
سیاسی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS