مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
خشوع، رهاورد شناخت عظمت خداوند
12 آذر 1386, 0:0
در آموزه های قرآنی، توحید محور و نقطه اصلی است که همه چیز بر مدار آن می گردد و برای آن می چرخد. بی اندیشه و بینش توحیدی و یگانه پرستی، انسان از مقام خویش هبوط می کند و گرفتار انواع و اقسام بدبختی ها می شود به گونه ای که از چهار پایان پست تر و از همه آفریده ها بدبخت تر می گردد. این بینش و نگرش می بایست در حوزه نگرشی و کنشی و واکنشی انسان بروز و ظهور کند. در آموزه های قرآنی این پدیده را گاه به نام خضوع و گاه به نام خشوع تعبیر می کنند...
خشوع، رهاورد شناخت عظمت خداوند
خشوع، رهاورد شناخت عظمت خداوند علی جواهردهی ماهیت خشوع در آموزه های قرآنی، توحید محور و نقطه اصلی است که همه چیز بر مدار آن می گردد و برای آن می چرخد. بی اندیشه و بینش توحیدی و یگانه پرستی، انسان از مقام خویش هبوط می کند و گرفتار انواع و اقسام بدبختی ها می شود به گونه ای که از چهار پایان پست تر و از همه آفریده ها بدبخت تر می گردد. این بینش و نگرش می بایست در حوزه نگرشی و کنشی و واکنشی انسان بروز و ظهور کند. در آموزه های قرآنی این پدیده را گاه به نام خضوع و گاه به نام خشوع تعبیر می کنند. در فرهنگ قرآ نی، خشوع و فروتنی و سرفرود آوردن در برابر حق، عملی قلبی است که آثار آن در کنش ها و واکنش ها به روشنی خود را نشان می دهد. خشوع، حالتی نفسانی است که شخص، خود را در برابر دیگری کوچک می بیند و در برابر عظمت و بزرگی او سر تعظیم فرود می آورد بی آن که از وی ترس و هراسی به دل راه دهد. از این رو به نظر می رسد که با خضوع نوع، هم پوشی معنایی دارد؛ زیرا خضوع در برابر دیگری نیز به همین معناست؛ با این همه می توان تفاوت هایی میان دو واژه قائل شد؛ زیرا در واژگان قرآنی هیچ واژه ای به طور دقیق برابر با واژه دیگر نیست و تفاوت های محسوس و یا نامحسوسی دارد که در کاربردهای گوناگون آن خود را نشان می دهد. نویسنده کتاب نفیس معجم الفروق اللغویه بر این باور است که آن خضوع و خشوع هرچند از نظر معنا متقارب هستند ولی تفاوت هایی را نیز می توان میان آن ها شناسایی کرد. (معجم الفروق اللغویه، ص216) این تفاوت ها از نظر نویسنده کتاب ترتیب العین این گونه است که خضوع تنها در بدن خود را نشان می دهد ولی خشوع افزون بر بدن در صدا و چشم و امور دیگر بروز می یابد. (ترتیب العین ج1 ص490) از نظر قرآن، مؤمنان به جهت شناخت و ادراک درست خداوند و الوهیت و ربوبیت وی، در دل خویش به حالتی می رسند که از آن به خشوع یاد می شود. از این رو در برابر او رفتار خاصی را در پیش می گیرند. هنگامی که شخص، عظمت و بزرگی خداوند را درک کرد، در برابر او خاشع می شود و اطاعت از فرمان های وی را از روی میل و رغبت می پذیرد و در نهان و آشکار از او پیروی می کند و هرگز تمرد و عصیان پیشه نمی کند. دستاورد خشوع نتیجه چنین رفتاری از سوی بنده آن است که تکالیف سخت و مشکل که از سوی خداوند برای بشر فرو فرستاده شده است آسان می گردد و او هرگونه مشکلی را به جان و دل می پذیرد (بقره آیه45)، در برابر خداوند می ایستد و از وی به جهت خطا و اشتباهاتش پوزش می خواهد و مغفرت می طلبد و به جهت همین خشوع و خضوع است که خداوند نیز دست مهر و محبت بر سرش می کشد و گناهانش را می بخشد و در کنف حمایت خویش می گیرد. (احزاب آیه35) برای کسانی که در برابر خداوند فروتن و خاشع هستند نماز خواندن نه تنها دشوار نیست بلکه از آن برای دست یابی به امداد و یاری خداوند و رهایی از مشکلات بهره می گیرند. (بقره آیه45) نتیجه خشوع در دنیا آرامش و آسایش و آسان شدن کارها و دست یابی به حل مشکلات است و در آخرت به شکل رستگاری و فلاح خود را نشان می دهد. امری که خواسته همگان است و هر کسی می کوشد تا به آن برسد. (مؤمنون آیه1و 2) ویژگی های خاشعان خاشعان دارای ویژگی هایی چون علاقه مندی به مناجات و دعا همراه با خوف و رجا (انبیاء آیه90)، انگیزه قوی برای دیدار با خدا (بقره آیه45و 46)، دوری از دین فروشی و خودداری از سوءاستفاده از دین و آیات خدا (آل عمران آیه199)، پیشگامی در امور خیر و نیکو (انبیاء آیه90) و عدم پیروی از هوای نفس و ضایع کردن اعمال عبادی چون نماز (مریم آیه 58 و 59) هستند. آنان که در برابر عظمت خدا به خشوع می رسند هرگز تن به فسق نمی سپارند و کارهای ناپسند و بیرون از هنجارهای اجتماعی و شرعی و عقلی و عقلایی انجام نمی دهند. (حدید آیه16) همچنان که قلب های ایشان آن چنان در برابر خدا و دستورهای او نرم و رام است که هیچ گونه قساوت و سنگ دلی در آنها راه نمی یابد. (همان) دلهایشان در برابر آموزه های قرآنی آن چنان نرم و آرام است که می توان آن را به زمینی نرم تشبیه کرد که باران نرم بر آن می بارد و با بهره مندی از آن سرسبز و با طراوات می شود. (حدید آیه16و 17) همین نرمی است که موجب می شود در برابر هر تجلی خدا سرفرود آورد و واکنشی از روی خضوع و پذیرش داشته باشد. (حشر آیه21) راه رسیدن به خشوع برای دست یابی به این مقام می بایست انسان به آیات کلام الهی گوش فرا دهد و با گوش سپردن به آن بزرگی و عظمت خدا و هستی و خردی و کوچکی خود را بیش از پیش درک کند و بر طاعت و اطاعت خویش بیافزاید. (اسراء آیه 107 و 109 و نیز مریم آیه58) همین مسئله گوش فرادادن و استماع است که زمینه ساز ایمان وی می شود و خشوع را در وی می افزاید. (آل عمران آیه199 و مؤمنون آیه1 و 2) و سجده آیه15) استماع آیات و تفکر در آن و نیز تفکر در آیات انفسی و آفاقی هستی موجب می شود تا شخص به مقام خشوع برسد. (حشر آیه41) انسان هر چه بیش تر در آیات بیرونی و درونی و نیز آیات کتبی و خارجی خدا تفکر کند به مقام خوف از خدا می رسد و همین خوف موجب می شود تا به مقام خشوع برسد که فراتر از پذیرش خداوند و حقیقت وجودی او از ترس و خوف است. (حشر آیه41) ذکر آیات خداوند و توجه به علم و آیات وی و تفکر در قرآن و عظمت آیات قرآنی موجب می شود که شخص به مقام خشوع دست یابد. (سجده آیه15 و نیز حدید آیه16 و اسراء آیه 107) این آیات در مقام توضیح موانع دست یابی به خشوع می گوید که هرگونه فسق و غرور و گناه موجب می شود که انسان از مقام خشوع دور شود و هرگز به این موقعیت دست نیابد.
روزنامه کیهان
خشوع، رهاورد شناخت عظمت خداوند
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
خشوع، رهاورد شناخت عظمت خداوند
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS