دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهکار خروج از تحت سلطه شیطان ( سلوک عاشقانه )

یکی از مهمات آداب استعاذه (پناه بردن به خدا از شر شیطان رانده شده) خلوص است.
راهکار خروج از تحت سلطه شیطان ( سلوک عاشقانه )
راهکار خروج از تحت سلطه شیطان ( سلوک عاشقانه )

یکی از مهمات آداب استعاذه (پناه بردن به خدا از شر شیطان رانده شده) خلوص است. چنانچه خدای تعالی از شیطان نقل فرماید که گفت: «فبعزتک لاغوینهم اجمعین الاعبادک منهم المخلصین» به عزتت سوگند که همگی آنان را گمراه خواهم کرد، مگر آن بندگانت را که خالص برای تو شده اند.

(ص -83-82) و این اخلاص به حسب آنچه از آیه شریفه ظاهر شود، بالاتر از اخلاص عملی است، چه عملی جوانحی یا جوارحی زیرا که به صیغه مفعول است و اگر منظور اخلاص اعمالی بود به صیغه فاعل تعبیر می شد.

پس مقصود از این اخلاص، خالص شدن هویت انسانیه به جمیع شوون غیبیه و ظاهریه است که اخلاص عملی از رشحات آن است، گرچه در ابتدا سلوک برای عامه این حقیقت و لطیفه الهیه حاصل نشود مگر به شدت ریاضات عملیه و خصوصا قلبیه که اصل آن است، چنانچه اشاره به آن است در حدیث مشهور که می فرماید: «من اخلص لله اربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» کسی که چهل صبح (به مقدار تخمیر طینت آدم که چهل صباح بوده و رابطه این دو هم پیش اهل معرفت و اصحاب قلوب معلوم است) خود را برای خدا خالص کند و عملهای قلبی و قالبی اش را خالص برای حق کند، قلبش الهی شود و قلب الهی جز چشمه های حکمت نزاید، پس زبانش نیز که بزرگ ترین ترجمان قلب است ناطق به حکمت شود. پس در اول امر اخلاص عمل باعث خلوص قلب شود و چون قلب خالص شد انوار جلال و جمال که به تخمیر الهی در طینت آدمی ودیعه بود در مرآت قلب ظاهر شود و جلوه کند و از باطن قلب به ظاهر ملک بدن سرایت کند.

بالجمله آن خلوص که موجب خروج از تحت سلطنت شیطانیه است، خالص شدن هویت روح و باطن قلب است برای خدای تعالی و اشاره به این مرتبه از خلوص است. کلام حضرت امیرالمومنین(ع) در مناجات شعبانیه «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک» بارالها به من عنایتی فرما که کاملابه سوی تو منقطع شوم. و چون قلب به این مرتبه از اخلاص رسد و از ما سوی بکلی منقطع شود و در مملکت وجود او به جز حق راه نداشته باشد، شیطان را که از غیر راه حق بر انسان راه یابد بر او راه نباشد و حق تعالی او را به پناه خود بپذیرد، در حصن حصین الوهیت واقع شود. چنانچه فرماید: «کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» کلمه لااله الاالله قلعه من است و هر کس به قلعه من درآید از عذاب من در امان است. دخول درحصن «لااله الاالله» را مراتبی است، چنانچه ایمنی از عذاب را نیز مراتبی است پس کسی که به باطن و ظاهر و قلب و قالب در حصن حق واقع شود و به پناه او برود از جمیع مراتب عذاب که عذاب احتجاب از جمال حق و فراق از وصال محبوب بالاترین آنها است ایمن شود1.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS