مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
مسافر مشتاق
4 آذر 1386, 0:0
حج، میثاق بنده و پروردگار و بزرگترین فریضه الهى است. حج تجلى تکرار همه صحنههاى عشقآفرین در زندگى انسان است. حج را هدیهاى الهى بدانید که خداوند نصیبتان نموده است، این هدیه را پاس دارید و حفظش نمایید. حج را گنجى معنوى بدایند که باید در مکانى امن نگاهش دارید. این گنج آسان به دست نمىآید، ارزان نفروشیدش. پیام حج، پیام آزادگى و رهایى است؛ قرآن کریم در دو جا از کعبه به عنوان بیت عتیق یاد کرده : و لیطوفوا بالبیت العتیق...
مسافر مشتاق
مسافر مشتاق محمدحسن کرمى - شاهرود حج، میثاق بنده و پروردگار و بزرگترین فریضه الهى است. حج تجلى تکرار همه صحنههاى عشقآفرین در زندگى انسان است. حج را هدیهاى الهى بدانید که خداوند نصیبتان نموده است، این هدیه را پاس دارید و حفظش نمایید. حج را گنجى معنوى بدایند که باید در مکانى امن نگاهش دارید. این گنج آسان به دست نمىآید، ارزان نفروشیدش. پیام حج، پیام آزادگى و رهایى است؛ قرآن کریم در دو جا از کعبه به عنوان بیت عتیق یاد کرده : و لیطوفوا بالبیت العتیق “حج 29” ثم محلها الى البیت العتیق “حج 33” عتیق یعنى آزاد و عتق یعنى آزادی؛ این خانهاى است که از رقیت، مالکیت و ملکیت غیرخدا آزاد است؛ اطراف خانه طواف کنید تا درس آزادگى بیاموزید؛ ملک احدى نشوید، مملوک کسى نگردید، زمام امورتان را به دست غیر خدا نسپارید. کعبه خانه است که لا یملکه احد و لا یملکها احدا “وسایل ج 9، ص 347” هیچکس مالک آن نبوده و نیست، طواف اطراف این خانه انسان را آزاد مىکند، تا بنده کسى نگردد و ملک کسى نباشد. پیام طواف کعبه، طواف دل است، به دنبال معبود گشتن است، رها شدن از غیر اوست، با طواف کعبه خود را از هر بندگى غیر از بندگى خدا برهانید. در حج انسان مخاطب دعوت پروردگاراست؛ اگر گوش باز کند مىشنود، لبیک گفتن او، پاسخ دادن به این دعوت است، این مرتبه عالى اجابت دعوت است. پس باید براى این پاسخگویى مهیا شد؛ این تهیا یکباره رخ نمى دهد، بایستى قبل از این سیر، سیرى را آغاز کرد، و الا لبیک حقیقى حاصل نمى شود. باید قبل از این سفر، مسافر شد، مسافر کوى دوست، مسافرى آشنا، مسافرى منتظر، مسافر ى که مشتاق هدیهاى از جانب صاحبخانه است. او دعوت کرده است تا هدیهاى به فراخور حال میهمانش عطا کند. پس باید سفرى کرد تا درک آن سفر میسر شود. این چه سفرى است؟ چگونه مىتوان آن را آغاز کرد؟ وسایلش چیست؟ چند روزه است؟ مقصدش کجاست؟ و ... این سفر ، سفر دل است، سفر عبودیت است، عبودیت پروردگار، سفرى است براى رهایی(1) براى حریت، حریت از قیود شهوانى و قیود نفسانی، حریت از خشم و غضب، این سفر، مادامالعمر است، تا زندهاى مسافر این کویی، این کوی، کوى دوست است. کویى دیر آشنا، کویى که راهنماى دوست، (فطرت) تو را به آن سو مىخواند، قلبت به آن سو دعوتت مىکند، تو قبلا هم مسافر این کوى بودهاى اما فراموش کردهاى خداوند با این دعوت مجددا به یادت آورده است که چه گنجى در درونت قرار داده و تو آن را گم کردهای، این سفر براى پیدا کردن این گنج نهانى است. طواف کعبه، طواف دل است، خرق حجبى است که این گنج را پوشانیده، تو از اینجا آغاز کن، از شهر خودت، از اینجا طعم ارتباط با آن دوست دیرآشنا را بچش، از اینجا با او مناجات کن، از اینجا انتظار را آغاز کن، از اینجا براى پروانه شدن روزشمارى کن، از اینجا چشم به راه میهمانى باش، چشم به راه هدیهاى الهى که صاحبخانه برایت تدارک دیده است. خود را مهیا کن که هدیه را دریافت کنی، مبادا لحظه عنایت، خواب غفلت ربوده با شدت، مبادا در آن لحظه دلت را غصب کرده باشند، آنگاه هدیه را نمىگیری، آنگاه محروم مىشوى و این حرمان بسیار سوزناک ا ست. پس این حرکت را آغاز کن، بکوش و خسته نشو، سبقت بگیر و پیشتاز باش، بجوش و بخروش و از غیر او روى برتاب. زنگارها را بزدای، این سفر پیش از سفر است، بگذار تا او بر تو بتابد، بگذار تا او رخ نشان دهد، این هدیه بسیار قیمتى است، پاسدارش باش. حج موقعیتى است بىنظیر که خداوند نصیب بندگانش مىکند، فراوان به ایشان بذل مىکند، فراوان مىبخشد و فراوان اجابت مىکند، حج، درس توحید است. زمزمه حجاج بیتالله الحرام، زمزمه موحدان است. خداوند، حاجیان را درس توحید مىآموزد. از خداوند کم نخواهید، از عظیم، عظیم بخواهید، از خدا خدا بخواهید، هر لحظه به او ندارى و بیچارگیتان را عرضه کنید، از او هر لحظه بخواهید که کمکتان کند. او کمک مىکند. صدایش کنید جواب مىشنوید، لحظهاى از یاد او غافل نشوید، حاجى بمانید، یعنى همین. یعنى هر لحظه به یاد او باشید و هر لحظه غیر او را بر خود حرام کنید و محرم باشید. این مرز حج است. اینگونه راز عالم را مىفهمید چون محرم مىشوید با عالم، اگر غیر او را برخود حرام کنید با عالم محرم مىشوید والا غریبهاید. وسایل این سفر، چمدانى پر از نیاز است، پر از نداری، نیازت را نزد او ببر که او همه ناز است، او نیاز ندارد و ناز تو را مىخرد، او ارائه این ندارى را مىخرد، او مىپسندد که بگویی: البیت بیتک و الحرم حرمک و انا ضیفک، خانه خانه توست، حرم، حرم توست و من مهمان توام. او این سفره را براى تو پهن کرده است، لباس مهمانى را هم بردار، لباسى سفید، لباسى که بیانگر نیازت است. هیچ تعلقى را نشان نمىدهد. لباسى که یادآور رهایى روح از بدنت است. این لباس تداعىگر لباس آخرتت است، رنگش مملو از بىرنگى است. هیچ لکهاى را بر خود نمىپسندد، نمىخواهد جلایش از بین برود، لکهها را زود نشان مىدهد تا میهمان، آراستگىاش از میان نرود و سریع آن را بزداید. نیاز و لباس نیازت را بردار و با خود نحوه ارائه کردنش را تمرین کن، چگونه بگویی؟ آیا شعر خاصى مىخواهد یا متنى ادبی؟ نه؛ آن گونه بگو که بندهترین بندگان خدا یادت دادند. راه را آن چنان برو که رهروان رفتهاند و واصل گشتهاند. پس به آب توبه خالص از همه گناهانت غسل کن و پوشاک صداقت و صفا و فروتنى و تضرع در درگاه احدیت را در بر کن و از هرچه تو را از یاد خدا باز مىدارد و از اطاعت او مانع مىگردد احرام ببند یعنى خود را به اجتناب از آنها ملزم کن و لبیک بگو به این معنى که اجابت باشد نداى خداوند تو را اجابتى راست و پاک و صاف و نیالوده و چنگ به عروهالوثقى زن به قلبت، با فرشتگان حول عرش طواف کن چنان که به جسم و جانت با مسلمانان در دور خانه طواف مىنمایی. با وضو و طاهر باش، زرهى برتن کن تا در مقابل وسوسههاى دشمن کمالت ایمن شوی. او (شیطان) از کمال تو بر خود مىلرزد. نیت کن. قصد و آهنگ (ذکر) را در هیچ مرحلهاى فراموش نکن، هر لحظه یادت باشد که آمدهاى به سوى او، براى قرب او مىخواهى مناسک را انجام دهی. به سمت حجر برو، از محاذى حجر حرکت آهنگین خود را آغاز کن. طواف دلت را بر حول عرش الهى شکل بده، دور او بچرخ، پروانهوار حرکت کن، غیر او را در دایره حرکتت راه نده، تو از اویى و به سوى او باز مىگردى (انالله و اناالیه راجعون.) در این حرکت هرکس به غیر او غریبه است. او را تسبیح و تمجید کن، او را عظیم شمار و تکبیر بگو. نماز بخوان، شکر خدا را کن که توفیق پیدا کردی، به دنبال امامت باش و به او اقتدا کن(2) و از و بیاموز، آن گونه نماز بخوان که رسول خدا(ص) فرمود و اهلبیت(ع) هم همان را فرمودند، نمازت نماز وصل باشد. نماز طواف بگذار؛ به زمزم برو و از آن آب گوارایى که حاصل نیاز بندهاى است که مصرانه او را طلبید. نوش جان کن، سعى کن تا این گوهر را حفظ کنی، “سعی” کن؛ بجوش و بکوش، به هروله گریز از هوى و هوست را قصد نما و از توانایى و نیروى خود بیزار شو. از هر چه غیر اوست ببر و “تقصیر” کن و مجددا طواف کن و آنچه را یافتى تثبیت کن، حال نورانى گشتهای، نگذار با گناه و معصیت این نور خاموش شود(3) زنگارها را زدودهای، نگذار مجددا تو را کدر کنند. عرفات یعنى عرفان و شناخت. در عرفات به گناهانت اعتراف کن و پیمان خود را در درگاه احدیت به یکتایى او تجدید نما و تقرب او را خواهان باش. (”اما در مراسم حج” وقتى که از عرفات سرازیر شدید در کنار مشعر الحرام از خدا یاد کنید و به ذکر خدا بپردازید و به یاد خدا باشید. همان طور که خدا شما را هدایت کرد با اینکه قبلا از گمراهان بودید. “بقره - 198”) بدان که همزمان با تو ولىعصر(عج) نیز در عرفات حضور دارد و دعاى عرفه را زمزمه مىکند. پس حضورش را با چشم دل درک کن. خوشا به حال آنان که به زیارت حضرتش نائل مىآیند. آنجاست که یکرنگى همگان، صحنه قیامت را براى انسان تداعى مىکند. در “مشعر” باید به شعور و آگاهى برسی. آنجا به خدا نزدیکتر مىشوی، و در بالا رفتن از کوه، روحت را به ملاءاعلا مىبری. به خداى خود تقرب جوى و از او بیمناک باش. هنگامى که دامنت را از سنگ پر نمودى بدان که به شیطان نفست سنگ مىزنى و از خودت دور مىسازی. هنگام افکندن سنگریزهها شهوات و فرو مایگى و پستى و ناکسى را بیفکن. باید که نگذارى دیگر بار به تو نزدیک شود. بدان که او تو را رها نمىکند. همواره جلوهگرى و دعوتت مىنماید، مبادا که وسوسههایش در تو اثر کند. آن گونه باش که هر زمان به تو نزدیک شد مایوس گردد. بدان که دائم باید او را رجم نمایی، تا زمان لقاى الهی. با رمى جمرات، شهوتها و اعمال ناپسند و اخلاق رذیله را از خود دور نما و با تراشیدن سر، عیوب ظاهر و باطن را برطرف کن. وقتى به سوى منا مىروى از تمام لغزشها و غفلتهاى خود خارج شو و چیزى که شایسته و صلاح تو نیست درخواست مکن. منا محل نبرد با همه شیاطین پلید است. رفتن به سوى “حسین” و درگیرى با “یزید” است. هنگام قربانى گلوى آز و هواى نفس را از خود قطع نما. روز، روز عید است، قربانگاه اسماعیلهاى زمانه. آگاه باش که امام باقر(ع) فرمود: احدى بر این کوهها وقوف نمىکند مگر اینکه خدا دعاى او را مستجاب کند. (کافی، ج 4، کتاب الحج) آفرین بر تو که میهمان خاص خدایی. پس از بازگشت؛ حال نورانى شدهاى و به شهر خود باز مىگردی، چمدانت پر از نور شده است. مواظب باش خاموش نشود. دشمنان این نور بسیارند؛ آنها نمىخواهند آنچه را خود ندارند تو داشته باشی، آنها تاریکند و دزدان نور تو. مگذار این رهزنان برتو بتازند، مگذار ماحصل سفرت را بدزدند و به غارت ببرند، پاسدارش باش؛ چگونه؟ آن گونه که اعطا کننده نور گفته است، آنکه این نور و این آرامش را بر تو بخشیده است، راه حفظش را هم فرموده است. گناه نکن، گناه، دشمن نور است، گناه، تاریکى است، ظلمت است، تعفن است، و اینها با نور نمىسازد. پس اى عزیز که از مهمانى خدا برگشتهای، برحذر باش از گناه. * پروردگارا مهاجران الىالله را از برکات حج ابراهیمى بهرهمند و ازکوثر زلال رسالت و ولایت سیراب نما. پىنوشتها: 1. خداوند در قرآن مىفرماید: ففروا الىالله “ذاریات 51” روایات، “فرار الىالله” را حج دانستهاند یعنى فرار کنید به سوى خدا، یعنى غیر او را ترک کنید و او را طللب کنید. این از اسرار حج است، آزادگى و رهایى از غیر او. 2. و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلى- بقره 125 - حال که در مقام ابراهیم(ع) ایستادهاى و نماز گزاردی، دریاب که او خلیل خدا بود، به این مقام توجه کن، به او اقتدا کن یعنى بیاموز تو ماموم هستی، این را دریاب. 3. امام صادق(ع) فرمود: حاجى تا زمانى که آلوده به گناه نشود نور خدا در او هست و زایل نمىشود.
روزنامه رسالت
مسافر مشتاق
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
مسافر مشتاق
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS