مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
خداوند،ولی شماست
8 آبان 1386, 0:0
خداوند، ولی شماست دین - فاطمه رسولزاده: یکی از پراستعمالترین واژهها در قرآن و حدیث واژه ولایت و مشتقات دیگر آن مانند ولی، اولیاء، والی، موالی، تولی، و... است. ولایت به معنی سرپرستی و تصدی امر است که در مورد شی یا اشیا و شخص یا اشخاص تحقق مییابد و معانی دیگری هم چون دوستی و نصرت دارد که آنها نیز بیمناسبت با معانی تصدی نیستند...
خداوند،ولی شماست
خداوند، ولی شماست دین - فاطمه رسولزاده: یکی از پراستعمالترین واژهها در قرآن و حدیث واژه ولایت و مشتقات دیگر آن مانند ولی، اولیاء، والی، موالی، تولی، و... است. ولایت به معنی سرپرستی و تصدی امر است که در مورد شی یا اشیا و شخص یا اشخاص تحقق مییابد و معانی دیگری هم چون دوستی و نصرت دارد که آنها نیز بیمناسبت با معانی تصدی نیستند. ولایت بر شی مانند ولایت بر اموال موقوفه برای متولی وقف، و بر شخص چون ولایت پدر یا جد نسبت به طفل و فرزند مجنون، و براشخاص چون ولایت ولی مسلمین که بر افراد جامعه دارد. در همه این موارد شخص ولی یک نوع تصدی و سرپرستی بر اموال و نفوس دارد و زمام امر آن شی یا شخص یا اشخاص در دست اوست. به همین جهت به شهر و شهرها ولایت و ولایات گفته میشد، چون شهر مکان و محلی بود برای والی و اعمال ولایت. بنابراین مفهوم ولایت «در رابطه با جامعه» همان حکومت و زمامداری است و شخص حاکم را ولی مسلمین یا ولی امر مینامند، یعنی کسی که زمام امور مسلمین در دست اوست. ولی مسلمین سرپرستی پدرگونهای برای جامعه اسلامی دارد و برای مصالح و سعادتمند شدن جامعه کوشش میکند و همانطور که یک راهنما و رهبر الگویی برای انسان میشود و هدفی جز رساندن آنان به ارزشهای والای انسانی ندارد، حاکم و زمامدار اسلام هم جز امامی برای امت و رهبری برای رساندن آنها به ارزشهای انسانی نیست. پس انتخاب این 2 واژه بیش از واژههای دیگر به جهت تناسبی است که این 2 با نحوه و شکل و هدف حکومت در اسلام دارند. در قرآن کریم این واژه و مشتقات آن مصادیق متعددی یافته است که در رأس آن ولایت الهی است که به معنای سرپرستی و صاحب اختیاری خداوند نسبت به پدیدههای هستی و موجودات است. ولی و ولایت در ارتباط انسان با خدای تعالی به این معناست که انسان دارای 2 جنبه است: ملکی یا مادی و جنبه ملکوتی یا روحی و همانگونه که انسان با کمک جنبه ظاهری و حواس مادی خود با طبیعت و عالم ماده در ارتباط است از جنبه باطنی و ملکوتی خود نیز میتواند با عالم ماورای ماده و عوالم غیبی در ارتباط باشد. این مسیر سیر باطن و حرکت انفسی که در یک فرآیند تهذیب نفس و خالص کردن مجاری روح از غبار گناه تحقق مییابد، زمینه را برای درآمدن انسان به سراپرده اسرار و قدرتهای غیبی فراهم میکند که اگر رهرو به این دادو دهشهای مسیر راضی نشود و متوقف نگردد، به تدریج به مدار جاذبه قربالهی وارد و به میزان این قرب اندیشه و رفتار و حالاتش الهی میشود و درجاتی از ولایت را در وجود خویش تحقق میبخشد. هرچند راه اتصال با مبداء و سرچشمه وجود برای تمامی بندگان الهی باز است اما آن کس که با عنایات خدای تعالی این قرب را به اعلی درجه رسانده نور وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) است. بنابراین ولی مطلق الهی به معنای دقیق کلمه حقیقت محمد(ص) است و دیگر موجودات هستی بنا بر درجه سعه وجودی خود با واسطه نور پیامبر اکرم(ص) با خدا متصلند و فیض میگیرند. نظام ولایتی یا سلسله مراتب ولایت 1 - ولایت الله : از آنجا که در جهان بینی اسلامی آفریننده هستی و هستی بخش، ذات اقدس پروردگار است و هستی در وجود و بقا هر لحظه محتاج فیض بخش اوست لذا تمامی هستی ملک مطلق خداوند است و با ولایت او تدبیر میشود و از نقص به کمال در حرکت است. نحوه این قیمومت و ولایت خدای تعالی در مورد انسان به گونهای است و در مورد دیگر موجودات و پدیدههای هستی به گونهای دیگر. نظام هستی نظام واحد و هماهنگ، حول محور ولایت خدای یگانه است و به سوی فرجام شکوهمندی که ملاقات با پروردگار خویش است حرکت میکند. این انقیادو تعبد محض نسبت به ولی خویش،کائنات را از نابودی و استهلاک و فنا حفظ کرده و نظامی احسن را در هستی پدید آورده است؛ اما ولایت الهی در مورد انسان جبری و تکوینی نیست، او موجودی آزاد و مختار و انتخابگر است و لذا ولایت الهی در ابتدا به وی عرضه شده و او هم با اختیار و هم با زبان استعداد این امانت الهی را پذیرفته است؛ یعنی در همان حال که آزاد است اما اقتضای فلاح و سعادتش او را ملزم میسازد تا ولایت غیر از خدا را نفی کند و از پذیرش آن بپرهیزد. در اسلام اولین قدم برای شکوفایی و سعادت و تربیت، نفی ولایت غیر خدا و انحصار ولایت و سرپرستی در خدای تعالی است: « اماتخذو من دونه اولیاء فاالله هو الولی. آیا غیر خدا را ولی و سرپرست خود گرفتهاند، در حالیکه ولی و سرپرست فقط خداست.» انسان وقتی خود را آزادانه در حوزه ولایت خداوند قرار داد، زندگی و مسیرش با نظام کلی کائنات هماهنگ میشود و تسبیح کنان به سوی اوج بالندگی خویش شناور شده و لحظه به لحظه به کمال مطلق و تربیت محض نزدیکتر میشود. در چنین مداری تمامی ذرات هستی به کمکش میآیند و او را در این مسیر سعادت آفرین یاری میکنند؛ اما اگر ولایت غیرخدا را پذیرفت، از آنجا که حرکتش بر خلاف مسیر همه کائنات است، همه چیز در جهت نفی و نابودی او به جریان میافتد: « و آن کس که به خدا شرک آورد گویا از آسمان افکنده شده و پرندهای او را به کام خویش گرفته با تندبادی او را به مکانی دور افکنده است.»(حج/31). تحقق این و لایت یعنی سرپرستی خداوند در زندگی انسانها، توسط 2 عامل محقق می شود: الف- ارسال قوانین هماهنگ با فطرت انسانها از جانب خدای متعال. ب- انتصاب مجریان پاک و معصوم جهت پیاده کردن آن قوانین. از این رهگذر است که مرتبه دوم نظام ولایی مطرح و از آن به «ولایت رسول» تعبیر میشود. 2 -ولایت رسولالله: انتصاب پیامبران از جانب خدای تعالی جهت تحقق بخشیدن به ولایت الهی در زمین است. « من یطعالرسول فقد اطاعالله: آن کس که از پیامبر پیروی کند همانا خدا را اطاعت کرده است. » پیامبران با رساندن قوانین دین از جانب خدای تعالی که منطبق و هماهنگ با فطرت انسانهاست و پیاده کردن این قوانین در وهله اول در زندگی خویش و تجسم عینی حقایق در خود، زمینه جذب بندگان خدا به بندگی و پذیرفتن آزادانه ولایت خدا را فراهم میآورند. با هدایت از نوع ارائه طریق و نشان دادن راه فلاح به تمامی انسانها، برای بعضی زمینه رشد و رستگاری را فراهم میآورند و برای انسانهای ستیزهجو، راه عذر و بهانه را در آخرت به روی آنها میبندند و با اعمال هدایت نوع دیگر، یعنی هدایت به امر یا هدایت ایصال به مطلوب انسانهای مستعد را مستقیما در سایه چتر هدایت ویژه و عنایات خاص خود قرار میدهند و جذب طور رحمت رحیمیه حق میسازند. پیامبر مردمان را به خود نمیخواند بلکه به خدا دعوت میکند. 3 -ولایت امام معصوم: با ختم نبوت مسئولیت جذب مردمان به سوی ولایت و عبودیت خداوند بر عهده امام معصوم قرار میگیرد. ولایت معصوم ظهورو تجلی و راه تحقق عینی ولایت الهی است. امام صادق(ع) میفرمایند: ولایت ما( اهل بیت) ولایتالله است، همان ولایتی که پیامبری هرگز مبعوث نمیشود، مگر برای آن مسئولیت اساسی؛ یعنی وظیفه امام معصوم(ع) نیز همانند پیامبر(ص) جذب مردم به مقام بندگی و پذیرفتن ولایت خداست. امام این وظیفه را با تبیین راه راست و معارف الهی برای مردم، استقرار عدالت برپایی حکومت الهی در جامعه و اعمال هدایت به امر در مورد افراد شایسته، به انجام میرساند. این چنین است که ما در دعای استقبال از هر نماز میخوانیم:الهم انی اتوجه الیک بنبیک و اهل بیته صلواتک علیه و علیهم... معبودا من به تو روی میآورم به توسط پیامبرت و اهل بیت او که درود تو بر او و بر آنان باد. 4 - ولایت فقیه: هرچند سنت الهی این است که زمین هیچ وقت از حجت او خالی نباشد؛ اما زمانی که اراده خداوند بنا بر مصالحی بر این تعلق میگیرد که معصوم به طور آشکار در میان مردم و در دسترس آنها نباشد، این نیاز با وجود ولی فقیه مرتفع میشود، که ولایت او باز همان ولایت خداوند است. اصولا این مسئله که پیامبران و اوصیای آنها گاهی به نیابت از خود ولی تعیین کنند و همه گونه اختیارات به او بدهند، مکرر در طول تاریخ اتفاق افتاده است. مثلا در آیه 246سوره بقره صحبت بر سر یک فرد صالح و شایسته به نام طالوت است که از طرف پیامبر وقت که حضرت یوشع یا شمعون بوده به ولایت و سرپرستی مردمان برای جهاد با کفار انتخاب شده یا در زمان حضرت علی(ع) که مالک اشتر ولی فقیه مصر میشود. یا در زمان حضرت امام حسن عسگری(ع) که عثمان بنسعید از جانب ایشان ولی و سرپرست مومنین بوده است و بعد هم همین فرد افتخار این را مییابد که نائب خاص امام عصر(عج) باشد. حضرت امام عصر(عج) بعد از نائب خاص چهارم و با شروع غیبت کبری، مسئله نیابت از خود را در مسیر نیابت عام قرار میدهد و فقیه جامع الشرایط را در هر زمان از جانب خود ولی و سرپرست مردم قرار داده و این چنین فقهایی را حجت از جانب خود بر مردم معرفی میکند. جنبهها و آثار تربیتی ولایت گفتیم ولایت الهی در عصر غیبت امام معصوم به وسیله ولی فقیه در جامعه تحقق مییابد. بارزترین آثار وجودی و ثمرات نظام ولایت فقیه فراهم شدن زمینه هدایت و تربیت انسانهاست و عواملی که در زیر به اختصار بیان میکنیم این مهم را تحقق میبخشد: 1 - حاکمیت قوانین الهی که هماهنگ با فطرت انسانهاست: از آنجا که وظیفه ولی فقیه استقرار حاکمیت و ولایت الهی بین انسانهاست، این مسئله با پیاده کردن قوانین و دستورات الهی جنبه عملی پیدا میکند و این دستورات و قوانین که همان دین مبین اسلام است با فطرت انسانها هماهنگ و باعث شکوفایی آن میشود. با فراهم شدن زمینه اجرای دستورات الهی، انسانها در مسیر خدا و تمایل فطری خود قرار میگیرند و غل و زنجیرها و موانع بر سر راه رشد آنها از پیکره روح آنها فرو میافتد و در همان حال که با فطرت و خلقت اولیه و ساختار ذاتی وجود خویش هماهنگ میشوند با حرکت کلی کائنات هم، هماهنگ میگردند و عدل و تعادل در روح آنها برقرار شده و تربیت آنها تحقق مییابد. 2 - استقرار عدالت در نظام ولایتی: ولی فقیه همچون پیامبر و امام وظیفه دارد تشکیل حکومت دهد، حکومتی که مهمترین مشخصهاش استقرار عدالت در ابعاد مختلف در جامعه و میان انسانهاست. در یک جامعه نامتعادل و بیمار که ظلم، بیعدالتی، فقر و تبعیض تعادل روحی انسانها را از آنان گرفته و در بعضی اضطراب و محرومیت را ازدیاد بخشیده مجالی برای پرورش و تربیت و هدایت باقی نمیماند. بنابراین در یک نظام ولایی ولی فقیه سایه عدالت الهی را در جامعه میگسترد و فقر و ظلم و استثمار را به فضیلت و حکمت و عزت تبدیل میکند. در چنین جامعه پاک و متعادلی به طور طبیعی انسانها در درون به تعادل میگرایند و تعادل روحی و اعتدال، تربیت و شکوفایی استعدادها را به دنبال دارد. ولایت فقیه، عزت اسلام هدایت از جایی انتشار مییابد که ضلالت انتشار یافته است. امام علی(ع) در جایی می فرمایند که مسلمانان همان پایهای را که بیشتر از همه رسول اکرم(ص)، روی آن تکیه کرده بود، یعنی ولایت، ترک کردند و به چهار تای (نماز، روزه، زکات و حج) دیگر اکتفاء کردند. ریشه ذلت اسلام هم همین مطلب است. بنابراین برای رستن از ضلالت باید از ولایت شروع کرد، زیرا عزت انتشار پیدا نمیکند، مگر از همانجایی که ذلت انتشار پیدا کرده است و غنا انتشار پیدا نمیکند مگر از جایی که فقر منتشر شده است. چون ذلت مسلمانان از رها کردن ولایت آغاز شده است عزت آنها هم باید از همان نقطه یعنی از دنبال کردن ولایت آغازشود.بنابراین این ولایت فقیه یعنی «ولایت پیغمبر» و «ولایت ائمه».
روزنامه همشهری
خداوند،ولی شماست
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
خداوند،ولی شماست
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS