مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
سرنوشت علم دینی
15 دی 1386, 0:0
اشاره: سرنوشت علم دینى عنوان سلسله جلساتى است که اخیرا توسط مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور اساتید برجسته مباحث علمشناسى و صاحبنظران موضوع نهضت نرمافزارى تولید علم برگزار گردیده است. در این جلسات اساتید و صاحبنظرانى چون دکتر سعید زیبا کلام، دکتر ابراهیم فیاض، حجتالاسلام دکتر سوزنچی، حجتالاسلام پیروزمند، حجتالاسلام دکتر آذربایجانى و حجتالاسلام رهدار حضور داشتند...
سرنوشت علم دینی
سرنوشت علم دینی گزارش: اسماعیل آجرلو اشاره: سرنوشت علم دینى عنوان سلسله جلساتى است که اخیرا توسط مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور اساتید برجسته مباحث علمشناسى و صاحبنظران موضوع نهضت نرمافزارى تولید علم برگزار گردیده است. در این جلسات اساتید و صاحبنظرانى چون دکتر سعید زیبا کلام، دکتر ابراهیم فیاض، حجتالاسلام دکتر سوزنچی، حجتالاسلام پیروزمند، حجتالاسلام دکتر آذربایجانى و حجتالاسلام رهدار حضور داشتند که جدیدترین تحلیلها و گزارشهاى علمى خود را در مورد علم دینی، نهضت نرمافزارى تولید علم و تبیین وضعیت موجود و راهکارهاى نیل به اهداف پیش رو در این زمینه را ارائه نمودند. این جلسات در 3 روز متوالى برگزار گردید که در هر جلسه 2 تن از اساتید حاضر بودند. در ابتداى هر جلسه اساتید محترم نظرات خود را در قالب سخنرانى علمى بیان نموده و سپس به پرسشهاى دانشجویان و یا مجرى برنامه پاسخ مىدادند. در این نوشتار قصد داریم با نظرات ارائه شده در جلسه اول همایش که با حضور استاد دکتر ابراهیم فیاض و استاد حجتالاسلام دکتر سوزنچى تشکیل گردید آشنا شده و گزارش مختصرى از نقطهنظرات علمى ایشان ارائه دهیم. دکتر ابراهیم فیاض: داراى مدرک کارشناسى ارشد جامعهشناسى و دکتراى فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت علمى دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه تهران. دکتر فیاض عمده مباحث خود را به امر جریانشناسىهاى موجود در فرایند تولید علم در جهان و سپس نوع جریانات مربوط به تولید علوم دینى اختصاص دادند. ایشان با تکیه بر دیدگاههاى اجتماعى و تاریخى سعى در ارائه دورنمایى از مختصر موضوع و شناخت جایگاه آن در چرخه معرفتى بشر امروز، بویژه جایگاه معرفت اسلامى و ایرانى در این چرخه داشتند. به عقیده ایشان ماهیت علوم و روش تولید علوم در طول تاریخ چیزى جدا و منفک از سایر شئون تمدنى و فرهنگى اقوام نبوده و نیست. لذا بحث خود را از مهمترین مولفه هر فرهنگ و تمدنى که دین و آئین آن مىباشد آغاز مىنمایند. علوم از درون فرهنگ و تمدن بیرون مىآیند و هیچ فرهنگ و تمدن کهنى نیست مگر آنکه صبغه دینى داشته باشد. بدین خاطر مىتوان گفت تمام علوم، حتى از نوع سکولار امروزین، در ریشه و تبار خود از دین نشات گرفتهاند. در نتیجه قائلان به تولید علم دینى اسلامى مىبایست به عناصر دینى فرهنگ ایران و جهان اسلام و نیز تعالیم و احکام دینى توجه جدى مبذول دارند.اگر متفکران یک ملت و کشور به شعور عمومى و حافظه تاریخى خود (فرهنگ، زبان، تمدن) بالاخص دین توجه ننمایند هرگز قادر به ساخت یک دانش تخصصى بومى نخواهند بود. از آن حیث که علم و فناورى که عینىترین و محسوسترین تجربه و دستاورد معرفتى بشر هستند، ریشه در ادبیات و هنر سرزمین مولد خویش دارند، فلذا با قبول مفروض تاثیرپذیرى این دو از فرهنگ عامه، در یک فرایند طولانى ماهیت و صورت فناورى نیز دینى خواهد بود. مثلا فناورى مدرن غرب ریشه در علوم تجربى داشته که این خود متاثر از فرهنگ یهودى و مسیحیت پروتستانى مىباشد. روش علمى و نظریهپردازی، تجربه محض یا عقلانى محض نیست؛ بلکه بیش از آن دو، روشى “شهودی” است؛ از خلال حرکت از بین سطح اولیه انتزاع تا سطوح عالیه آن. در این صورت علم مبتنى بر حدسیات علمی، فکری، معنوى و روحى و یا همان شعور حکیمانه و عارفانه خواهد بود. حرکت بین علم حصولى و علم حضورى که سبب تحقق نظریهها و حدسیات است. نظریه در آخرین مرحله فرایند خود، به سطح رویى خویش یعنى جامعه مىرسد. در اینجا با واقعیات رو دررو مىشود و دانش هر مکانى رنگ همانجا را به خود مىگیرد؛ در نتیجه دانش هر مکان متفاوت از مکانهاى دیگر براساس همان واقعیتها تولید مىگردد. ایشان در قسمت دیگرى از نظراتشان به نقش مراکز تولید علم بویژه حوزههاى علمیه و دانشگاه در فرایند تولید علم اشاره دارند. این فهم، ضرورت ارتباط مستمر میان جامعه و دانشگاه را موجب مىشود. از یک طرف دانشگاه با گرفتن فرهنگ و زبان عمومى در گام نخست و ارائه تولیدات به جامعه در مرحله نهایى و از سوى دیگر جامعه هم با دادن ایده و واقعیت و هم گرفتن نتایج و محصولات، توامان رشد و تکامل مىجویند. در جامعه ایرانى - اسلامى به علت سابقه دیرین حوزه و اینکه این وظیفه مذکور تا پیش از ورود گامهاى تجدد، توسط علماى حوزه رفع و رجوع مىگردید و با آشنایى بیشتر و عمیقتر کنونى حوزه نسبت به دانشگاه نسبت به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم، در نتیجه لزوم وحدت حوزه و دانشگاه را مىبایست نتیجه گرفت زیرا که حوزه ارتباط با حافظه تاریخی، متون کهن و زبان دین دارد و دانشگاه نیز به علت نگاه فناورانه و تخصصىاش مىتواند در عملیاتى کردن نظریهها و طراحى الگوهاى مدیریتى و اداره جامعه از یک بعد و ارائه تولیدات و محصولات صنعتى و عینى از بعد دیگر، به اداره جامعه کمک کند. نمودار خطى زیر فرایند تولید دانش و فناورى را نشان مىدهد: دین ? فرهنگ عمومى و عامه ? ادبیات ? هنر ? فلسفه ? علم ? فناوری همچنین استاد فیاض در نهایت نقدهایى را نیز به عملکرد دستگاههاى متولى تولید علم و بویژه سیستم اجرایى وعلمى دانشگاهها وارد ساختند که از جمله مهمترین اشارات ایشان موضوع “خودباختگى علمی” در رجوع به موسسات خارجی، بویژه داورىهاى ISI و مبتنى کردن اصالت و پذیرش تحقیق و پژوهش بر آن بوده که خود بحث مفصل و طولانى را مىطلبد. حجتالاسلام دکتر سوزنچی: عضو هیئت علمى دانشگاه امام صادق(ع) و داراى مدرک دکتراى فلسفه اسلامی، ایشان در ابتداى بحث اذعان داشتند که بحث چیستى علم و روش تولید علم را عمدتا باتوجه به مبانى حکمت صدرایى ارائه مىنمایند و مبانى نظرى این بحث بویژه در قسمت مبانى نظرى و تعاریف علم و دین و جستن علم دینى مبتنى بر آراى اندیشمندان حوزه فلسفه اسلامى و شارحان حکمت صدرایى است. ایشان در ابتداى بحث جایگاه تحقیق از ماهیت علم را در مقام ثبوت و اثبات تبیین نموده و تفکیک کردند. و آنگاه به موضوع طبقهبندى متداول علوم براساس روش آنها پرداخته و نقدهایى را بر مکاتب علمشناسى و فلسفه علم معاصر وارد نمودند که خلاصه مباحث ایشان را ذیلا اشاره مىنماییم. این مبحث ابعاد و زوایاى گوناگونى دارد که در اینجا به برخى مىپردازیم. اولین نکته پیرامون جایگاه تحقیق از ماهیت علم است. این بحث در مقام ثبوت جاى خواهد گرفت و نه اثبات و این در حالى است که اکثر نحلههاى فلسفه علم کنونی، چیستى علم را در مقام اثبات دنبال مىکنند. اشتباه دیگر بسیارى از فیلسوفان علم و با تعجب بسیارى از طرفداران “علم دینی”، پذیرفتن روش تجربى به عنوان تنها ممیز ساحت علم از غیرعلم است. حال آنکه بىتردیدو منطقا، ابتناى روش تجربى بر روش عقلى است. باید دانست که طبقهبندى متداول امروزین از علم براساس “روش” اولا به نسبیتگرایى معرفتشناسى و در نهایت شکاکیت منجر مىشود و ثانیا زمانى صحیح خواهد بود که روش عقلى و روش تجربى ذیل یکدیگر نباشند، حال آنکه اینگونه نیست. به نظر حجت الاسلام سوزنچی، معیار تقسیم علوم به نحو صحیح بنا بر سیره حکماى قدیم “موضوع” است؛ نه “پذیرش”. همچنین ایشان معتقدند که چون واقعیت امرى واحد اما ذومراتب است، علم نیز که به دنبال واقعیت است مىتواند و مىبایست واحد اما ذومراتب باشد. در نتیجه روشهاى شناخت در طول یکدیگرند؛ نه در عرض علم. نکته بعدى میزان تاثیرپذیرى علم از امور دیگر مىباشد: الف - در مقام ثبوت، هر علمى تحت تاثیر مبادىاى که در فلسفه اولى بحث مىشود، قرار دارد. ب - در مقام اثبات، تاثیرپذیرى علم بسیار بیشتر مىگردد، چرا که نه تنها از مجارى معرفتى بلکه از عوامل غیرمعرفتى (ارزشها، پندارها، علایق، ترس و ...) نیز تاثیر مىپذیرد. این فهم داراى مویدات قرآنى و فلسفى است. دیگر آنکه ماهیت علمى از حیث نظرى و عملی، در مقام ثبوت، قابلیت تقسیم به “علم نظری” و “علم عملی” را دارد اما در مقام اثبات، این دو شاخه درهم تنیده هستند. در اینجاست که باید گفت که اگر علم مىخواهد جهان شمول بگردد، باید براساس “اصل غائیت” در علوم تجربى و “اصل فطرت” در علوم انسانی، بنا نهاده شود. اما علوم جدید این دو را ندارند ولى ادعاى “جهانى بودن” مىکنند! به نظر ایشان، محدوده انتظارات بشر از دین باید توسط خود دین اعلام شود زیرا نیاز رجوع ما به دین، سلیقهاى نیست بلکه براساس نیاز معرفتى است و چون وحى بالاتر از عقل است، پس خود آن باید ملاک خودش را ارائه کند. پس از بیان مجمل پارهاى از امهات “چیستى علم” از نگاه استاد، خوب است پیرامون “علم دینی” صحبت گردد. قبل از بیان مولفههاى علم دینى لازم است متذکر شویم که از نظر سوزنچى جایگاه طرح “علم دینی” مقام اثبات است و نه ثبوت؛ زیرا در مقام ثبوت این علم جداى از قیدش، با سایر علوم تفاوتى ندارد. مولفهها: 1- ابتنا بر برخى مبادى فلسفى خاصى عموما در فلسفه اسلامى (همانند: اصل حاکمیت نظام توحیدى در عالم، اصل علت غایی، سلسله مراتبى دیدن واقعیت و معرفت) این مبادى مطرح مىگردند. 2- نظریهپردازى در چارچوب ارزشى خاص: نظریه دینى باید در چارچوب ارزشى دین اسلام دیده شود. این چارچوب مسائل، پاسخها، ابزارها و ... خاص خود را دارد. در این صورت طرح برخى مسائل غیرمجاز (مردم) خواهند شد. 3- تقدى علم و تربیت اخلاقى عالم: چون علم در مقام اثبات متاثر از ارزشها و بینشهاى محیط و دانشمند است، لذا تربیت اخلاقى - دینى عالم شرط است. به نظر مىرسد راهکار مطلوب، حرکتى دیالکتیکى بین علوم جدید و معارف اصیل دینى همراه با اعمال دغدغههاى تربیتى لازم در فرایند تحصیل علم مىباشد. یعنى راهکار تحقق علم بیش از آنکه یک برنامه پژوهشى ناظر به محتوا باشد، یک برنامهریزى تعلیم و تربیتى نسبتا دراز مدت را طلب مىکند، این برنامهریزى 2 بخش خواهد داشت: 1- تحقق علم را در درون یک وعده از انسانها جستجو مىکند. 2- نهضت علم دینى را در این انسانها رقم مىزند. الف - توجه به ضروریات تربیت انسانها. ب - اعلام معارف نظرى و محدودههاى عملى از سوى دین. ج - توجه دادن و نیز آموزش آن قسم از محتویات علوم جدید که “نظریه پرداز” پرور مىباشد، نه “کارشناس”ساز. در نتیجه مىتوان گفت چنین انسانهایى به تدریج محصولى خواهند داشت که بىدغدغه “دینی” خواهد بود. در این جلسه 2 طرز نگاه و زاویه دید مختلف به فرایند تولید علم دینى و سرنوشت تولید علم دینى ارائه و تبیین شد. از مهمترین ثمرات اینگونه جلسات که در آنها به تبادلنظر مبانى اندیشمندان مختلف و بیان دیدگاههاى گوناگون در یک موضوع واحد پرداخته مىشود آن است که مخاطبین و خوانندگان این مباحث به نحو جامعتر و کاملتر و از جهات گوناگون با موضوعات پیچیدهو ذووجوه آشنا شده و قدرت تحلیل و فهم بالاترى را از آن موضوع کسب مىنمایند.
روزنامه رسالت
سرنوشت علم دینی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
سرنوشت علم دینی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS