دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تجهیز افسران جنگ نرم به سلاح بصیرت

No image
تجهیز افسران جنگ نرم به سلاح بصیرت

تجهيز افسران جنگ نرم به سلاح بصيرت

عباس خسروانی

هر نوع جنگی بنا بر ماهیتی که دارد لوازم و نیرو‌های متناسب با خود را می‌طلبد. از آنجا که جنگ نرم از یک ماهیت فکری-فرهنگی برخوردار است لذا افسران این جنگ در جبهه خودی نیرو‌های نخبه و خواص جامعه هستند.همان طور که طراحان سناریو‌های جنگ نرم نخبگان فکری دشمن هستند مبارزان و خنثی کنندگان جبهه خودی نیز می‌بایست از نخبگان و خواص جامعه باشند تا به زوایای پیچیده این جنگ و ترفند‌های نهفته در آن و اثرات و تبعات آن پی ببرند و عموم ملت را نسبت به آن آگاه سازند. از آنجا که دانشجویان به عنوان یکی از اقشار فرهیخته و نخبه فکری کشور محسوب می‌شوند لذا دانشجویان در خط مقدم این جنگ نرم قرار دارند.زیبا ترین تعبیری که در این خصوص به کار رفته شده تعبیر مقام معظم رهبری است که از آن تحت عنوان افسران جنگ نرم یاد‌ کرده‌اند. «در این جنگ نرم شما جوان‌های دانشجو افسران جوان این جبهه اید».(بیانات مقام معظم رهبری 8/6/88)

دشمن در جنگ نرم ضمن آنکه عموم جامعه را هدف قرار می‌دهد بر روی تغییر فکر و روش خواص برنامه ریزی مفصل و پیچیده ای می‌کند. وقتی در یک نبرد نرم دشمن بتواند خواص و نخبگان یک جامعه را با خود همراه سازد قطعا در همراه کردن و انحراف افکار عمومی و مسیر کلی یک جامعه مشکل چندانی نخواهد داشت. لذا دانشجویان به عنوان نخبگان فکری جامعه همان طور که در مبارزه به عنوان افسر جنگ نرم شناخته می‌شوند و در شکست توطئه‌های دشمن نقش برجسته ای دارند باید از این نکته غافل نباشند که خود در تیررس آماج حملات جنگ نرم هستند.چرا که تغییر ذهن آنان و همراهی آنان با طرح‌ها و برنامه‌های دشمن به معنای تغییر ذهن عموم خواهد بود.لذا دشمن در انحراف دانشجویان برنامه ریزی کلانی کرده است.رهبر معظم انقلاب این سناریو دشمن را این گونه شرح می‌دهند:«امروز به گمان من هدف و آماج دشمن خواص است.چون خواص تاثیر می‌گذارند و در عموم نفوذ کلمه دارند»(بیانات 20/70/88)

اهمیت بصیرت در جنگ نرم

بصیرت در واقع به معنای بینش و شناخت نسبت به مسائل است.این واژه ماخوذ از واژه بصر به معنای چشم است ولی بصیرت به معنای درکی است که پس از دیدن حاصل می‌شود درک و دریافتی که بعد از مشاهده یک شیء ملاحظه می‌شود.بصیرت وجه ممیزه تشخیص دشمن و دوست و یکی از مسائل بسیار پر اهمیتی است که مورد تاکید بزرگان دین و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست. مسئله‌ای که متاسفانه بسیاری از مدعیان نخبگی از داشتن آن محروم بوده‌اند و بعضا با محافظه کاری و مواضع چند پهلو نشان داده‌اند که از بصیرت کافی و مورد تاکید رهبری نظام برخوردار نیستند و تبعات اقدامات این افراد، هزینه‌های گزافی بوده است که نظام و مردم در برهه‌های مختلف پرداخت کرده اند.وقتی می‌گوییم کسی دارای بصیرت است به این معناست که این شخص می‌تواند از ظاهر عبور کند و به باطن برسد و یک درک حقیقی پیدا کند یعنی همه چیز را به همان شکل واقعی خود ببیند.کسی که بصیرت دارد مسئولیت هم دارد در حقیقت می‌توان این طور تفسیر کرد که بصیرت و مسئولیت در کنار هم قرار می‌گیرند.انسان با بصیرت صاحب مسئولیت هم هست و باید به مقتضای درک درست از شرایط در جهت حاکمیت حقیقت تلاش کند. قطعا برای یک جامعه پیشرو که می‌خواهد مسیرهای ناپیموده را طی کند وجود بصیرت یک ضرورت اساسی است و لذا باید توجه داشت که ما برای رسیدن به حق خود در نظام بین الملل احتیاج به انسان‌های شجاع و پیشرو داریم که راه را باز کنند و مسیر را برای حرکت مردم به جلو بگشایند. در واقع بصیرت برای یک انقلاب بزرگ الهی مهمترین وسیله به حساب می‌آید و اگر چنانچه در جامعه ما بصیرت کافی نباشد بستر نفوذ دشمن فراهم می‌شود. نفوذ دشمن، ملت را از رسیدن به آرمان‌ها و اهداف انقلاب و منافع ملی دور می‌کند و به این مسائل آسیب جدی می‌رساند و به همین دلیل رهبر انقلاب بر روی این نکته تاکید دارند و می‌خواهند کسانی که توان بصیرت افزایی دارند در این زمینه فعال باشند. مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته همواره بر موضوع بصیرت تاکید داشته و لکن به دنبال حوادث پس از انتخابات و دهمین دوره ریاست جمهوری و پیدایی فتنه عمیق در جامعه اسلامی در سخنرانی‌های متعددی و به صورت مکرر‌، بصیرت را به عنوان یک نیاز و ضرورت برای آحاد جامعه بویژه نخبگان و خواص یاد آور شده و آن را عامل اساسی و مهم برای عبور از فتنه دانسته‌اند.

داشتن بصیرت برای همگان امری لازم است.

بر همین اساس‌، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرداد ماه سال 88 و بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری‌، در دیدار اعضای دفتر و سپاه حفاظت ولی امر و خانواده‌های آنان‌، توصیه جدی به بالابردن بصیرت کرده و می‌فرماید: ‹‹اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم‌، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت‌، بلاهایی که بر ملتها وارد می‌شود‌، در بسیاری از موارد بر اثر بی بصیرتی است. خطاهایی که بعضی افراد می‌کنند می‌بینید در جامعه خودمان هم گاهی بعضی از عامه مردم و بیشتر از نخبگان‌، خطاهایی می‌کنند . نخبگان که حالاانتظار هست که کمتر خطا کنند‌، گاهی خطایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد‌، کیفاً بیشتر از خطاهای عامه مردم است بر اثر بی بصیرتی است؛ خیلی‌هایش نمی‌گوییم همه اش››. تاکیدهای پی در پی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی موضوع بصیرت در شرایط کنونی‌، بیشتر به خاطر جنگ نرم دشمنان و فتنه‌ای است که با ظهور نفاق جدید با آن مواجه شده‌ایم. فتنه شرایط غبار آلودی است که تشخیص حق از باطل در آن دشوار است. در شرایط فتنه باطل حق نما می‌شود و نشانه‌های دین خراب می‌گردد. در چنین شرایطی باید بصیرت داشت و به صورت دائم بر آن افزود . انسان با بصیرت راه را از بیراهه به درستی تشخیص می‌دهد و هرگز گرفتار کژراهه‌ها نمی‌گردد. انسان با بصیرت جبهه حق را شناخته و در آن قرار می‌گیرد. انسان با بصیرت به خوبی دشمن را شناخته و با آن مبارزه می‌کند.

اساساً یک انسان مسلمان و مومن انقلابی هر کاری را با بصیرت انجام می‌دهد و قرآن در باره پیغمبر(ص) می‌فرماید: ‹‹ادعوا الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی›› یعنی من و پیروانم با بصیرت در مورد حوادث و رخدادهای جامعه خود دارای تحلیل صحیح است. در شرایط فتنه اتفاقاتی رخ می‌دهد و صحنه‌هایی پیش می‌آید که تحلیل آن دشوار است. بنابراین در شرایط فتنه اگر بصیرت نباشد‌، حتی خواص و نخبگان هم با بی بصیرتی در زمره عوام قرار گرفته و سقوط می‌کنند و به بیراهه می‌روند.

بصیرت سلاح افسران جنگ نرم حال که مشخص شد هدف اصلی دشمن در جنگ نرم تاثیر گذاری بر خواص مثل قشر دانشجو ست و از سوی دیگر قشر دانشجو به عنوان افسر جنگ نرم به حساب می‌آید لذا این قشر می‌بایست در جنگ نرم مجهز به سلاحی باشد که بتواند به دفاع بپردازد و از حملات نیز مصون باشد. اساسی ترین‌سلاح در جنگ نرم بصیرت است که هر افسری در جنگ نرم می‌بایست مجهز به این سلاح باشد.تجربه نشان داده است که برخی خواص به دلیل بی بصیرتی در دامن دشمن گرفتار شدند و در زمین دشمن بازی کردند و از رسالت اصلی خود غافل شدند.بی بصیرتی بسیاری از خواص و نخبگان فکری جامعه را به هلاکت می‌رساند و تبعاتی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت که نمونه بارز آن را در تحولات بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم دیدیم.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب بصیرت قطب نمای حرکت صحیح است.ایشان در تشریح اهمیت برخورداری خواص از سلاح بصیرت برای مقابله با جنگ نرم می‌فرمایند:«بصیرت قطب نمای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده امروز است به گونه ای که اگر کسی این قطب نما را داشت و نقشه خوانی بلد نبود ممکن است ناگهان خود را در محاصره دشمن ببیند.اگر بصیرت نباشد انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد».(بیانات 15/70/88)
تاریخ اسلام پر است از افرادی که در جبهه خودی بودند و در محضر بزرگان دین شرف حضور داشتند اما به دلیل عدم برخورداری از بصیرت در مواقع حساس امتحان خوبی پس ندادند و سربلند بیرون نیامدند.بصیرت یک سلاح است که مجهز نبودن به آن عامل سقوط و هلاکت نخبگان و خواص جامعه است.دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم و قشر نخبه و تاثیر گذار جامعه می‌بایست جهت حضور در جبهه جنگ نرم خود را به سلاح بصیرت مجهز سازند. رهبر معظم در بیان اهمیت این موضوع می‌فرمایند:«بصیرت مهم است.نقش نخبگان و خواص هم این است که بصیرت را نه فقط در خودشان،در دیگران هم به وجود بیاورند.آدم گاهی می‌بیند که متاسفانه بعضی از نخبگان خودشان هم دچار بی بصیرتی اند نمی فهمند.اصلاملتفت نیستند».(بیانات21/50/88)‌ گزاف نخواهد بود اگر گفته شود امروز ایران و ایرانیان تنها در شرایطی می‌توانند در برابر تهاجمات بیگانگان مقاومت کنند که با تکیه بر فرهنگ و تمدن و تاریخ غنی (نمادهای ملی) و دین و مذهب خود (نمادهای مذهبی) به تقویت روحیه ملی در جامعه بپردازند. رواج روحیه همکاری و همبستگی در میان مردم؛ حرکت به سمت یافتن و میدان عمل بخشیدن به عناصری که توانایی جذب و جلب توده هایی از جامعه (مشخصاً جوانان) را برای آشتی مجدد آنان با مفاهیم سنتی و غنی ایرانی و اسلامی داشته باشند؛ ارائه راهبردی ابتکاری و مقوّم جهت کاستن از درگیری‌های قومی و مذهبی؛ تلاش برای جلوگیری از فرار مغزها با توجه به تاثیرات مخرب فعلی و آتی آن؛ و نهایتا تلاش برای تربیت و میدان دادن به افرادی در صحنه سیاست که عشق به خاک ایران را در دل، ترس از خدای یگانه را در جان و آگاهی کامل از دوران اقتدار و پتانسیل‌های نهفته در جمهوری اسلامی را داشته باشند، از جمله ملزومات این حرکت ملی به حساب خواهد آمد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS