دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قرآن؛ پیام جهانی پروردگار

قرآن پیام جهانی خداوند است؛ از این‌رو همه جهانیان (فارغ از قومیت، نژاد، جنس و سن) طرف خطاب خداوند هستند.
قرآن؛ پیام جهانی پروردگار
قرآن؛ پیام جهانی پروردگار

مفاهیم

قرآن پیام جهانی خداوند است؛ از این‌رو همه جهانیان (فارغ از قومیت، نژاد، جنس و سن) طرف خطاب خداوند هستند.

وقتی قرآن را با دقت بیشتری به بررسی و تحلیل می‌گذاریم، به نشانه‌های بسیاری از این فراخوان جهانی دست‌ می‌یابیم؛ دعوت به تفکر، نیکی به دیگران، عبرت از گذشتگان و تاریخ ‌پژوهی و سرگذشت پیشینیان، دستگیری از نیازمندان، نیک ‌خویی و نیک‌ سرشتی، زیبایی‌ دوستی و توجه به زیبایی‌های کیهان، لزوم پایبندی به پیمان و... . نگاهی گذرا به این موضوعات قرآنی که بی‌تردید فهرست آن بیش از این‌هاست، انسان را متوجه این نکته می‌سازد که این موضوعات همچنان در صدر مسائلی قرار دارد که امروزه برای زیست انسانی در جامعه به آن نیازمندیم؛ به‌گونه‌ای که جامعه عاری از این موارد، با چالش‌های زیادی رویارو می‌‌شود.

چنین به‌نظر می‌رسد که انقلاب اسلامی ایران که برآمده از خواست ملت ایران در برپایی قوانین(اسلام) است، بیش از هرچیزی می‌بایست توجه به قرآن و پژوهش در فحوای آن را در رأس قرار دهد. بر همین اساس بود که برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شکل گرفت. توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح جهان اسلام و بین مسلمانان سایر کشورها و نیز افزایش تبادل مسائل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به ‌وجود آوردن زمینه وحدت امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی‌ترین اهداف و محورهای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

از این‌رو، جهت آشنا شدن مسلمانان با جمهوری اسلامی ایران و کسب تجربه از فعالیت‌های قرآنی سایر کشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را واداشت تا از سال60 مبادرت به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران کند. آنچه از پی می‌آید، نگاهی است اجمالی به برخی از دوره‌های برگزاری این مسابقات.

دوره اول: نمو و شکوفایی

در این دوره که از 16 تا 20بهمن‌ماه 1360 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 24 نفر قاری و حافظ از 12 کشور جهان شرکت داشتند که 5 داور خارجی به همراه 4 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند. کشورهای شرکت‌کننده عبارت بودند از: بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه و عراق. در این دوره بانوان کشورهای اسلامی هم حضور داشتند.

سومین دوره؛ میزبان 11 کشور

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1363 برای سومین بار در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 35 نفر از 11 کشور جهان شرکت داشتند که 5 داور خارجی به همراه 4 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

دوره پنجم، میزبان 17 کشور

پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 12 تا 17 بهمن ماه 1366 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 45 نفر از 17 کشور جهان شرکت داشتند که 2 داور خارجی به همراه 7 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند. در این دوره متسابقین پس از پایان برنامه به دیدار امام‌خمینی‌(ره) شتافتند که آن پیر فرزانه در سخنانی فرمودند: «هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که اینطور عرفان داشته باشد، اینطور فلسفه داشته باشد.»

دوره هفتم؛ میزبان 20 کشور

هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در اسفند ماه 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 49 نفر از 20 کشور جهان شرکت داشتند که 5 داور خارجی به همراه 5 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

دوره نهم با حضور 32 قاری و حافظ

نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 1 تا 5 بهمن ماه 1371 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 32 نفر از 21 کشور جهان شرکت داشتند که 4 داور خارجی به‌همراه 5 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

حضور 35کشور جهان

دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 28 آذر تا 4 دی ماه 1374 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 46 نفر از 35 کشور جهان شرکت داشتند که 5 داور خارجی به همراه 12‌داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

75 قاری و حافظ در دوره سیزدهم

سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 18 تا 24 آذرماه 1375 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 75 نفر از 31 کشور جهان شرکت داشتند که 6 داور خارجی به همراه 8 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند. سوریه، پاکستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله کشورهای شرکت‌کننده بودند.

رشد کمی و کیفی در دوره چهاردهم

چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 6 تا 12 آذرماه 1376 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 86 نفر از 41 کشور جهان شرکت داشتند که 8 داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

سالن همایش‌ها، میزبان دوره هفدهم

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 3 تا 8 آبان ماه 1379 در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 73نفر از 35 کشور جهان شرکت داشتند که 8 داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند. در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان‌شان فرمودند: « مشکل بزرگ مسلمانان دوری از قرآن است، علاج هم برگشت به قرآن است، قرآن فقط برای تلاوت‌کردن در کنج و زوایا نیست، قرآن برای عمل است».

ایران و برتری رشته قرائت

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 22 تا 27 مهرماه 1380 در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات 67 نفر از 29 کشور جهان شرکت داشتند که 10داور خارجی به همراه 11داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

قاریان و حافظان ایرانی در صدر برگزیدگان دوره نوزدهم

نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 16 مهرماه 1381 در سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 76 نفر از 39 کشور جهان شرکت داشتند که 8 داور خارجی به همراه 12 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

101 قاری و حافظ 41 کشور جهان در مسابقات دوره بیستم

بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 1 تا 6 مهرماه 1382 در محل سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره 101‌نفر از 41کشور جهان شرکت داشتند که 8داور خارجی به همراه 8 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده و 4نفر از اساتید به‌عنوان هیأت نظارت حضور داشتند.

ایران، صدرنشین مسابقات بین‌المللی قرآن سال 85

بیست و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 31 شهریور تا 5 مهر ماه 1385 در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره 53 نفر از 40 کشور جهان شرکت داشتند که 10 داور خارجی به همراه 9 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

دوره بیست و پنجم ؛ پایان ربع قرن مسابقات قرآن

بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 8 تا 15 مرداد ماه 1387 در سالن همایش‌های صدا و سیما در مشهد برگزار شد. در این دوره 106نفر از قرا و حفاظ 60کشور جهان در مسابقات شرکت داشتند. در بخش مقالات نیز 187مقاله از 11کشور واصل شد. 5 داور خارجی به همراه 5 داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

بیست و ششمین دوره مسابقات، توجه به کیفیت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به آن توجه جدی صورت گرفت؛ لزوم توجه به کیفیت برگزاری مسابقات بود و در نهایت سازمان اوقاف و امور خیریه در تعامل نزدیک با رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان و همچنین پیگیری نتایج دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم این دوره از مسابقات را با حضور 84 نفر از متسابقین 55 کشور جهان برگزار کرد. همچنین رویکرد ویژه این دوره از مسابقات، اطلاع‌ رسانی حرفه‌ای و مطلوب از برنامه‌های مسابقات بود که تولید صدها خبر و پوشش گسترده مسابقات در سطح مطبوعات و صدا و سیما یکی از نتایج این رویکرد مطلوب است. مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات‌شان در دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن گفتند: سعی بکنیم که بهره ما (از قرآن) فقط بهره فی‌المجلس و بهره گوش و چشم نباشد؛ دل ما بهره ببرد. قرآن برا ی عمل کردن است.

قرآن برای فهمیدن و اندیشیدن است. چرا امت اسلامی عزتی که شایسته اوست امروز در دنیا ندارد؟ چرا؟ چرا ما در علم عقبیم؟ در جایگاه سیاست و تدبیر مسائل جهانی چرا امت اسلامی عقب است؟ علت این است که به قرآن عمل نمی‌کنند؛ علت این است که قرآن بر خلاف ادعاهای ما معیار و محور معرفت و عمل ما نیست. هر مقداری که به قرآن عمل کنیم همان قدر اثرش را خواهیم دید. ما در جمهوری اسلامی سعی کردیم به تعالیم قرآن عمل کنیم؛ قدری موفق شدیم. به همان اندازه خدای متعال بالمعاینه به ما اثر این عمل کردن را نشان داد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آیات نامدار قرآن (آیه أمّن یجیب)

آیات نامدار قرآن (آیه أمّن یجیب)

در طول تاریخ تفسیر و قرآن پژوهی، برخی از آیات قرآن کریم به سبب ویژگی خاصی که داشتند، شهرت بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته‌اند این آیات را آیات نامدار می‌نامند. در این مقاله با نام، مشخصات و نکات مهم یکی از این آیات آشنا می‌شویم.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
Powered by TayaCMS