دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابوالحسن شعرانی (میرزا ابوالحسن شعرانی)

ابوالحسن شعرانی (میرزا ابوالحسن شعرانی)
ابوالحسن شعرانی (میرزا ابوالحسن شعرانی)

علامه شعرانى

متوفاى 1352 ش

عنوان مقاله: نگهبان فرهنگ

نویسنده: خاندان علم و تقوا

علامه بزرگ شیخ ابوالحسن شعرانى، از شخصیتهاى برجسته دانشمندان کم نظیر اسلامى قرن چهاردهم هجرى است او بازمانده خاندانى از خاندانهاى علم و دانش و تقوا و معنویت بود و اینک یادى از نیاکان پاک او :

1 ملا فتح الله کاشانى سلسله نسب میرزا ابوالحسن شعرانى، به دانشمندى بزرگ و قرآن شناسى فرزانه یعنى علامه «ملا فتح الله کاشانى» (م 988 ق) مفسر معروف عصر صفویه مى رسد تفسیر «منهج الصادقین» وى به زبان فارسى شهره آفاق است

2 ابوالحسن مجتهد تهرانى جد اعلاى میرزا ابوالحسن شعرانى، شیخ ابوالحسن مجتهد تهرانى(1200 - 1272ق) است در تهران و سپس اصفهان به تحصیل پرداخت آنگاه عازم عراق شده و در حوزه هاى علمیه آن دیار نزد بزرگانى چون سید على طباطبایى (صاحب ریاض) ادامه تحصیل داد و با اجازه اجتهاد به تهران مراجعت کرد

3 آخوند غلامحسین پدر بزرگ میرزا ابوالحسن شعرانى، آخوند غلامحسین، یکى از علماى متقى و فاضل تهران بود

آخوند در سال 1313 ق در نجف اشرف به خاک سپرده شد([1])

4 حاج شیخ محمد تهرانى حاج شیخ محمد تهرانى، پدر میرزا ابوالحسن شعرانى عاملى متقى بود در سال 1346 ق از دنیا رفت([2])

تولد و تحصیل

میرزا ابوالحسن شعرانى در سال 1320 ق در تهران و در خانواده اى روحانى و دانش پرور، به دنیا آمد و پرورش یافت

سواد قرآنى را نزد پدر عالمش، شیخ محمد تهرانى، آموخت و در حقیقت پدرش نخستین معلم او بود بعدها که کمى بزرگ شد وارد مدرسه مروى تهران گشته، به تحصیل پرداخت ادبیات عرب، فارسى، منطق، فقه، اصول، فلسفه، ریاض، ورا طى سالها آموخت از معروف ترین اساتید او در حوزه علمیه تهران، مى توان از آیت الله حاج میرزا مهدى آشتیانى نام برد همچنین حکیم محقق میرزا محمود قمى از اساتید او بود که مردى زاهد و دانشمند بود([3])

حبیب الله ذوالفنون([4]) نیز استاد ریاضى میرزا ابوالحسن شعرانى در حوزه تهرانى بود

میرزا ابوالحسن شعرانى، در دوره جوانى که حوزه علمیه قم تازه تأسیس شده بود، سفرى به آن دیار کرد و در محضر اساتیدى مانند آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى (مؤسس حوزه) و حاج شیخ عبدالنبى نورى به ادامه تحصیل پرداخت

شعرانى 26 ساله بود که پدر عالم و بزرگوارش را از دست داد این حادثه براى او بسیار سنگین بود ولـى هرگز اراده او را در راه سـالها کسـب دانش و سیـر در آفاق و انفس براى تحصیل علم و سیر و سلوک، سست نکرد

این بود که او پـس از سـالها تحصیل در حـوزه تازه تأسیس قم، آهنگ حوزه کهن و پرخاطره نجـف اشرف کرد و مدتها در آنجا موفق به بهره گیرى از محضر اساتید بزرگ شد در بین اساتید حوزه علمیه نجف، سید ابوتراب خوانسارى (متوفاى 1346 ق) بیشتر از دیگران، شعرانى را مجذوب خود کرد سید ابوتراب خوانسارى در بین علماء شخصیت بر جسته اى داشت و علاوه بر فقه و معارف شیعه، با فقه اهل سنت نیز آشنا بود([5])

بازگشت

شیخ ابوالحسن شعرانى پس از تکمیل تحصیلات علمى و سیر و سلوک عرفانى و عملى، در اوج استبداد رضا خانى، به تهران بازگشت و شروع به تبلیغ و تدریس و تحقیق و ادامه سیر و سلوک کرد او خود در این باره مى نویسد :

«چون عهد شباب به تحصیل علوم و حفظ اصطلاحات و رسوم بگذشت از هر عملى بهره بگرفتم و از خرمنى خوشه برداشتم گاهى به مطالعه کتب ادب از عجم و عرب، و زمانى به دِراست (تدریس) اشارات (ابن سینا) و اسفارِ (ملا صدرا) و زمانى به تتبع تفاسیر و اخبار، وقتى به تفسیر و تحشیه کتب فقه و اصول و گاهى به تعمق در مسائل ریاضى و معقول تا آن عهد به سر آمد

سالیان دراز، شب بیدار و روز تکرار همیشه ملازم دفاتر و کراریس (همراه دفترها و جزوه ها) و پیوسته موافق اخلام و قراطیس (همدم قلمها و کاغذها) ناگهان سروش غیب در گوش، این ندا داد که علم براى معرفت است و معرفت بذر عمل و طاعت، و طاعت بى اخلاص نشود و این همه میسر نگردد مگر به توفیق خدا و توسل به اولیا، مشغولى تاچنده

علم چندان که بیشتر خوانى *** چون عمل در تونیست نادانى

شتاب باید کرد و معاد را زادى فراهم ساخت، زود برخیز که آفتاب برآمد و کاروان رفت، تا بقیمتى باقى است و نیرو تمام از دست نشده، توسلى جوى و خدمتى تقدیم کن»([6])

آشنایى با زبانهاى متعدد

علامه شعرانى علاوه بر مهارت کافى در فقه و اصول و تفسیر و حدیث و فلسفه و ریاضى و عرفان و کلام و ، با چندین زبان - غیر از فارسى و عربى - آشنا بود:

1 فرانسه شعرانى به زبان فرانسه، کاملا تسلط داشت و بسیارى از کتب علمى اسلامى ترجمه شده به زبان فرانسه را خود مطالعه و با متن اصلى تطبیق مى کرد و صحت و سقم ترجمه را تعیین مى نمود

2 ترکى زبان ترکى را مثل زبان مادرى مى دانست و مى خواند و مى نوشت

3 انگلیسى وى به زبان انگلیسى نیز به قدر متعارف و لازم آشنایى داشت

4 عبرى شاید شگفت انگیز باشد که عاملى دینى با آن همه وسعت اطلاعات و اشتغالات در علوم مختلف، به زبان عبرى هم تسلط داشته باشد! ایشان این زبان را از یک روحانى یهودى فرا گرفته بود([7])

شاگردان فرزانه

علامه میرزا ابوالحسن شعرانى در مدت عمر پر برکت خویش شاگردانى فرزانه و حکیم و فقیه تربیت کرد بسزاست به معرفى برخى از آنان بپردازیم

1 آیت الله میرزا هاشم آملى (1322 - 1413 ق)

او در شهرستان آمل متولد شد و پس از گذراندن دوره ابتدایى و مقدماتى، عازم تهران شد و در نزد شهید مدرس، سید محمد تنکابنى و شعرانى ادامه تحصیل داد در سال 1345 ق به قم رفت و دوره عالى فقه و اصول را از آیت الله شیخ عبدالکریم حائرى و آیت الله سید محمد حجت کوه کمرى فرا گرفت و به درجه اجتهاد رسید مدتى نیز در نجف در محضر میرزا حسین نایینى، آقا ضیاء عراقى و سید ابوالحسن اصفهانى ادامه تحصیل داد او سالها در حوزه علمیه قم به تدریس فقه و اصول پرداخت و شاگردانى بزرگ و دانشمند تربیت کرد([8])

2 آیت الله شیخ عبدالله جوادى آملى

از فقها، مفسران و فلاسفه بزرگ معاصر و از اساتید حوزه علمیه قم داراى دهها اثر علمى و فقهى و تفسیرى است([9])

3 آیت الله شیخ حسن حسن زاده آملى

حکیم الهى، فقه، ریاضیدان، ادیب، شاعر و متبحر در نجوم و هیئت، و عارف سالکِ معاصر، که در آسمان دانش و معرفت همچون خورشید مى درخشد ایشان سالها در تهران از محضر علامه شعرانى در زمینه فقه و تفسیر و ریاضى و حکمت و عرفان و ,,,,, استفاده کرده و بهره هاى فراوان برده است و خاطراتى شیرین و شنیدنى از آن استاد الهى به یاد دارد

4 استاد شیخ محمد حسن احمد فقیه یزدى

استاد شیخ محمد حسن احمدى فقیه یزدى، از شاگردان موفّق علاّمه شعرانى و از اساتید حوزه علمیه قم است

5 على اکبر غفارى([10])

استاد دانشمند على اکبر غفّارى از شاگردان فرزانه علاّمه شعرانى است که در زمینه تصحیح، تحقیق و طبع آثار حدیثى شیعه خدمات ارزنده اى انجام دادند

6 محدث اُرمَوى (1323ق ـ 1358ش)([11])

استاد علاّمه مرحوم میر جلال الدین محدّث اُرموى از شاگردان علاّمه شعرانى بود در شهر ارومیه دیده به جهان گشود و پس از عمرى تحصیل و تحقیق و تألیف و تصحیح آثار علمى و دینى گذشتگان، در سال 1358 شمسى در تهران درگذشت او بیش از هفتاد اثر گرانقدر را تصحیح یا تألیف کرده است

یادگارهاى ماندگار

آثار قلمى علاّمه شعرانى، بهترین وسیله شناخت وسعت و عمق علم و دانش و تفکر اوست:

الف - تفسیر و علوم قرآنى: 1 حاشیه بر مجمع البیان (در ده جلد) 2 تصحیح کامل تفسیر صافى (در دو جلد) 3 حواشى و تعلیقات بر تفسیر منهج الصادقین (در ده جلد) 4 مقدمه و حواشى و تصحیح کامل تفسیر ابوالفتوح رازى (در دوازده جلد) 5 نثر طوبى، دائره المعارف اصطلاحات قرآن، از الف تا حرف صاد 6 تجوید قرآن 7 طبع و چاپ بیش از 60 نسخه قرآن در اندازه هاى مختلف

ب - حدیث و روایت : 1 جمع حواشى و تحقیق و تصحیح کتاب وافى اثر مرحوم فیض کاشانى (در سه جلد) 2 تعلیقات بر شرح اصول کافى اثر ملا صالح مازندرانى، (در دوازده جلد) 3 تعلیقات بر وسائل الشیعه (از جلد 16 تا 20) 4 حاشیه بر ارشاد القلوب دیلمى 5 ترجمه و شرح دعاى عرفه سید الشهداء(علیه السلام)، ضمیمه کتاب فیض الدموع 6 ترجمه و شرح مفصل صحیفه کامل سجادیه 7 تحقیق و تصحیح جامع الرواة 8 رساله در علم درایه

ج - فقه و اصول : 1 المدخل الى عذب المنهل، در اصول 2 شرح کفایة الاصول - آخوند خراسانى - 3 شرح تبصره علامه حلى 4 حاشیه کبیره بر قواعد 5 رساله در شرح شکوک صلاة در عروة الوثقى 6 فقه فارسى و مختصر براى تدریس در مدارس 7 مناسک حج با حواشى 9 نفر از مراجع تقلید

د - فلسفه و کلام : 1شرح تجرید در علم کلام 2 حاشیه بر فصل الخطاب محدث نورى 3 کتاب راه سعادت در اثبات نبوت و رد شبهات یهود و نصارا 4 ترجمه کتاب «الامام على صوت العدالة الانسانیة» با نقدِ لغزشهاى نویسنده (جرق جرداق) 5 تعلیقاتى بر کتاب «محمد پیامبر و سیاستمدار» نوشته مونتگمرى وات 6 اصطلاحات فلسفى 7 مقدمه و حواشى محققانه بر اسرار الحکم سبزوارى

هـ - هیئت و نجوم : 1 شرح عمل به زیج (جدولى که از روى آن به حرکات سیارات پى مى برند) مبتنى بر هیئت جدید 2 تعلیقه و مستدرک تشریح الافلاک با اشاره به هیئت جدید 3 هیئت فلاماریون، ترجمه از زبان فرانسه 4 تقاویم (تقویمهاى) شبانه روزى

و - تاریخ : 1 ترجمه «نفس المهموم» اثر حاج شیخ عباس قمى 2 مقدمه، تصحیح و تحقیق کشف الغمه 3 مقدمه و تصحیح منتخب التواریخ 4 مقدمه کتاب وقایع السنین خاتون آبادى 5 مقدمه، تصحیح و تعلیقات بر کتاب «روضة الشهداء»

ز - فنون دیگر : 1 تصحیح کامل و مقدمه و حاشیه بر جلد اول و سوم کتاب «نفایس الفنون فى عرابس العیون» اثر محمود آملى از دانشمندان قرن هشتم([12])

وفات

علامه میرزا ابوالحسن شعرانى در اواخر عمر دچار ضعف و بیمارى قلب و ریه شد و زیر نظر پزشک بود وقتى بیمارى اش شدت یافت براى معالجه به آلمان برده شد و در بیمارستانى در شهر هامبورگ بسترى گردید اما معالجات سودى نبخشید و شاید تقدیر چنین بود!سرانجام این عالم عامل و دانشمند کم نظیر، پس از هفتاد و سه سال زندگى پرافتخار، در شبِ یکشنبه، هفتم شوال 1393 (12/8/1352) جان به جان آفرین تسلیم کرد و دعوت حق را لبیک گفت

روز چهارشنبه، جنازه اش به تهران و قبل از ظهر روز پنجشنبه تشییع گردید و در جوار ملکوتى حضرت عبدالعظیم حسنى، روبروى باغِ طوطى، به خاک سپرده شد([13])


[1] - همان، ص 24، بنقل از نفس المهموم

[2] - مجله نور علم، شماره 50 - 51، ص 76

[3] - روزنامه جمهورى اسلامى، 28/11/1371

[4] - دهخدا، ذیل : حبیب الله براى آشنایى با آثار او ر ک: الذریعه، آقا بزرگ تهرانى، 4/4396 و 401 و 403 8/219

[5] - ر ک: علماء معاصرین، ملا على واعظ خیابانى، ص 139 - 143 معارف الرجال، محمد حرزالدین، ج 3، ص 310

[6] - ترجمه نفس المهموم، ص 2

[7] - مجله نور علم، ش 50 - 51، ص 94

[8] - روزنامه جمهورى اسلامى، 8/12/71 مجله نور علم، ش 52 - 53، ص 195

[9] - درباره زندگى ایشان، مراجعه شود به کیهان فرهنگى، ش 9، سال دوم

[10] - رک: کیهان فرهنگى، سال 1365 ش3

[11] - آثار محدث ارمورى در کیهان فرهنگى، آبان ماه 1364، معرفى شده است

[12] - کیهان اندیشه، شماره 45، ص 82 چهره درخشان، دکتر قوامى واعظ، ص 30

[13] - مجله نور علم، ش 50 - 51، ص 86 به بعد

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

مشخصات فردی

نام ابوالحسن
نام خانوادگی شعرانى
نام پدر شیخ محمد تهرانى ، (عالم دینى)
نام معروف میرزا ابوالحسن شعرانى
لقب علامه شعرانى
تاریخ تولد (شمسی) 1281
تاریخ تولد (قمری) 1320
مکان تولد ایران،تهران
تاریخ فوت (شمسی) 1352/8/12
تاریخ فوت (قمری) 1393/10/7
مکان فوت ایران،تهران
مکان دفن ایران،تهران،ری،ری>حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

تالیفات

No image

تجوید قرآن

No image

رساله در علم درایه

No image

شرح تبصره علامه حلى

No image

اصطلاحات فلسفى

No image

هیئت فلاماریون

مطلب مکمل

کتاب گلشن ابرار - جلد دوم

کتاب گلشن ابرار - جلد دوم

مجموعه گلشن ابرار خلاصه ای از زندگی و شرح حال علمای اسلام است که اثری است که در چندین جلد توسط جمعی از پژوهشگرن حوزۀ علمیۀ قم زیرنظر پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السّلام) تألیف شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS