دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری

No image
مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری
مناسبت‌ترین زمان براى مطالعه ویادگیری موارد کوچک وبزرگى در کنار یکدیگر در میزان بازدهى نقش دارند که زمان مطالعه از جمله این موارد است . تاثیر زمان مطالعه در همگان یکسان نیست افرادى که ساعات بیداری، خواب، فعالیت‌و فراغت خویش را تحت برنامه مشخصى تنظیم کرده‌اند قادر به جابه جایى راحت این موارد با یکدیگر نیستند بویژه اگر طى مدت زمان طولانى به اجراى دقیق این برنامه خوکرده‌اند. درمقابل افرادى که قادر به بهره‌گیرى از هر زمانى براى اجراى برنامه خاص در راه نیل به هدف خویش هستند به آسانى قادر به جابه جایى ساعات فعالیت وفراغت ویا خواب و بیدارى خویش مى‌باشند. بنابراین بهترین زمان براى مطالعه زمانى است که تمایل به انجام مطالعه درآن زمان هستیم. البته نکته‌اى نیز به اثبات رسیده که مطالعه بلافاصله پس از خواب شبانگاهى نمى‌تواند بازدهى مطلوب را داشته باشد زیرا ترشح هورمونى که اثرات آن تا دقایقى پس از بیدارى وجود دارد در یادگیرى اختلال ایجاد مى‌نماید. بنابراین ضرورى است که حتى‌الامکان از مطالعه در نیمه‌شب یا سحرگان ( بلافاصله پس از بیدارى از خواب) خوددارى کرد تا نه تنها از بروز وقفه در رشد که از بروز اختلال در یادگیرى و در نتیجه دورى از مطالعه جلوگیرى کرد. بهتر است پس از20 تا 30 دقیقه ازبیدارى مطالعه را انجام داد. همچنین تفاوت معنادارى در برترى ساعات 4 تا6 بعدازظهر نسبت به سایر زمان‌ها مشاهده نگردیده است که ارتباط به انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت داشته باشد. بر این مبنا مى‌توان گفت با رعایت نکاتى که بیان شد وانجام مطالعه وتوجه به عوامل موثر در یادگیرى امکان کسب بازدهى مطلوب در هر زمانى که مورد نظر ما باشد و به انتخاب آن زمان براساس تمایل خویش پرداخته باشیم وجود دارد. در زمان مطالعه توجه کنیم که انرژى کافى وتمایل براى انجام مطالعه داشته باشیم و دچار خستگى وآشفتگى‌هاى روحى نباشیم و پس از استراحت و رفع خستگى به مطالعه بپردازیم همچنین تغذیه‌اى مناسب مانند میوه‌هاى شیرین یا مغزهاى مقوى آجیل ( البته نیم ساعت قبل از مطالعه) نیز مى‌تواند در یادگیرى موثر ومطالعه‌اى مفید مثمرثمر باشد.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS