مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
جریانات اخلاق معاصر
7 آذر 1386, 0:0
یکی از مهمترین دلایل برتری انسان بر حیوانات ، داشتن حس اخلاقی است. آدمی خیر و شر یا نیک و بد را می شناسد اما حیوانات اینها را نمی شناسد و تنها انسان است که توانایی فهم نیک و بد را دارد...
جریانات اخلاق معاصر
جریانات اخلاق معاصر یکی از مهمترین دلایل برتری انسان بر حیوانات ، داشتن حس اخلاقی است. آدمی خیر و شر یا نیک و بد را می شناسد اما حیوانات اینها را نمی شناسد و تنها انسان است که توانایی فهم نیک و بد را دارد. اما نیک و بد چیزی نیست که به شکل انتزاعی وجود داشته باشد بلکه تنها به صورت عمل نیک و بد، امکان وجود دارد. اعمالی را نیک و اعمالی را بد می خوانند، به سبب این آگاهی ، اخلاق از دو جهت تبدیل به مساله می شود. نخست آن که اگرعملی را نیک بنامیم ، باید برای نیکی ضابطه ای داشته باشیم بنابراین با این دشواری روبه رو هستیم که ضابطه نیکی چیست؟ منشا آن کجاست؟ و از کجا بدانیم که معتبراست یا معتبر نیست؟ و مقصود ما از ضابطه معتبر نیکی چیست؟ دوم آن که می دانیم درباره عملی که نیک نامیده می شود، اختلاف رای هست و با این دشواری رویاروییم که درباره آرای اخلاقی گوناگون چگونه تصمیم بگیریم. روشن است که حس اخلاقی انسان چیز ساده و روشنی نیست. در واقع این پرسش به میان می آید که آیا چنین حسی حقیقتا وجود دارد یا نه؟ شاید اخلاق به عنوان وسیله ای برای پاره ای از هدف ها و لزوما هدف های غیراخلاقی آفریده ذهنی پرنبوغ باشد. در حقیقت فیلسوفان اخلاق در اندیشه وضع قواعدی ، دایر بر این که کدام شیوه های عمل غالبا یا همیشه درست اند و کدام غالبا یا همیشه نادرست اند یا به دست دادن فهرستی از امور خیر و شر نبوده اند بلکه اهتمام آنها بیشتر مصروف پاسخ دادن به مسائلی کلی تر و اساسی تر بوده است. این پرسش ها که در زندگی انسان اهمیتی بی چون و چرا دارند ، از جمله پرسش هایی است که در شاخه ای از فلسفه به نام فلسفه اخلاق به بحث و بررسی گذاشته می شود. فلسفه اخلاق ، فلسفه ای است که می توان آن را نظریه ارزشیابی اخلاقی تعریف کرد. «ج.ای.مور» درباره اخلاق می گوید: علم اخلاق ، پژوهش کلی در آن چیزی است که خوب است و یا ویتگنشتاین می گوید: علم اخلاق ، پژوهش درمعنای زندگی است. از زمان سقراط که پای اخلاق را به فلسفه باز کرد تاکنون جستجوی بنیاد فلسفی متناسب با اصول اخلاقی ، توجه بیشتر فیلسوفان را به خود جلب کرده است. گسترده ترین نظام اخلاقی ، نظام اخلاقی اسپینوزا است و مشهورترین راه حل اخلاقی ، راه حل کانت است. پرسش انگیزترین وظیفه های اخلاقی ، فیلسوفان جدید را به متمرکز ساختن کوشش هایشان در قلمرو اخلاق توصیفی و نظری واداشته است که امکان به نتیجه رسیدنشان بیشتر است. اخلاق شاخه ای از فلسفه است که به مطالعه سرشت و معیارهای تشخیص حق و باطل ، وظایف ، ارزش و حیات خیر و اصول مربوط به آنها می پردازد. علم اخلاق در سراسر تاریخ خود رشته ای هنجار بنیاد و انتقادی بوده ، نه تنها تحلیل مفاهیم ، بلکه توجیهات و اصول زندگی بایسته را مورد توجه قرار می دهد. علم اخلاق ، معمولا بدون روی آوردن به ارائه پندهایی در خصوص صفات قطعی ، همواره مناسبتی با اصول علمی ، خواه در سطح اعمال فردی و خواه در سطح سیاستگذاری ها داشته است. از این رو اصول علم اخلاق لزوما زیر مجموعه فلسفه اجتماعی و فلسفه سیاسی قرار نمی گیرد، یعنی رشته هایی که نهایتا دغدغه اخلاق قدرت و اخلاق کردارها و انواع صورت بندی های اجتماعی را داشته اند. به بیان ساده تر، اخلاق تعبیری راجع به اخلاقیات جوامع گوناگون یا معیارهای اخلاقی مطرح در رفتار آنان است. از این نظر، اخلاق هم اندازه بشریت گوناگون است. نکته حائز اهمیت این که اخلاق در این مفهوم همواره در معرض ارزیابی های اخلاقی چنان که ذکر شد خواهد بود. اخلاق موضوعی است که با همه وقت و کوششی که در مطالعه آن به کار رفته است ، درباره آن اختلاف عقیده بسیار بوده و هنوز هم بسیار است. تاریخ اخلاق اخلاق را نمی توان به صورتی مستقل از روند توسعه تاریخی آن درک کرد. افلاطون و ارسطو پیوندهای موجود میان اخلاق ، جامعه و سیاست را در دنیای باستان تشخیص داده بودند. افلاطون در راستای پاسخ گویی به نسبی نگری و شکاکیت سوفسطائیان ، به این بحث پرداخت که نمودهای نیکی زیرمجموعه صورت عدل و غیره اند و این صورت ها از جمله موضوعات بایسته مطالعات انسانی محسوب می شوند. صورت ها و مستقل از حکومت ها و خدایان موجودیت دارند و از این رو می توانند مورد ارزیابی متفکران واقع شوند.ارسطو نیز عینیت گرایی دیگر بود، اما برخلاف افلاطون عقیده داشت که صورت ها تنها در نمودهای خاصی موجودیت دارند. درس او این بود که فضیلت ها تمایلاتی آموختن برای برگزیدن راه معقول و میانه ای بین دوغایت احساس و عمل اند. حیات خیر متضمن قائل شدن به کارکرد متمایزی برای روح آدمی ، یعنی خرد ، بوده و این مستلزم توسعه حکمت عملی و بنابراین فضایل حکمت نظری یعنی متافیزیک است. آثار ارسطو در خصوص اخلاق و سیاست زنجیره ای را تشکیل داده ، او در کتاب «سیاست» نوع آرایش های سیاسی مناسب برای رشد و فضایل تحلیل شده توسط اخلاق را مورد توجه قرار می دهد.با کشف اخلاق ارسطو در قرون وسطی ، توماس آکوئیناس رویکرد غایت گرایانه خویش را موافق آن یافته ، اما تلقی خاص خود را از فضیلت و حیات خیر مطرح کرد، تلقی ای که درآن فضایل مسیحی ایمان ، امید و شفقت به موازات فضایل بنیادین شجاعت ، حزم ، میانه روی و عدالت مطرح می شد. حال ، والاترین شکل حیات خیر متضمن التفات خداوند بر فیلسوفان اولیه مدرن به اشکال متفاوتی در برابر تاثیرات قدما ازخود نشان دادند. هابز از خوانش های خود از آثار توکودیدس مورخ یونانی به این استنباط رسید که خودپایی انگیزه عام بود و تحت تاثیر اقلیدس بر این باورشد که اصول اخلاقی را باید از بدیهیاتی چون مطلوبیت ناشی از امور خیر استنتاج کرد. روند عقلانی باید هم پیمان با اصول مشترکی شوند که دیگران نیز به آنها عمل کنند، از جمله این که افراد به دلیل تامین امنیت همگانی باید درحد کمینه به اقتدار حاکمی گردن گذارند. این آموزه پیمان گرایی به تازگی و درچارچوبی آزادمنشانه تر توسط جان راولز احیا شده است. در سده بعد، فلسفه کهن اپیکورگرایی مبنی بر این باور که لذت و فراغت از آلام تنها خیر ممکن است از جانب فایده باوری مورد بازنگری قرار گرفت. این آموزه که معیارعمل صواب یا قواعد حاکم برعمل صواب ایجاد امکان پذیرترین توازن میزان لذت و رنج است. همانند اپیکورگرایی که بیشتر در انتقاد از اخلاق تعلیم داده شده از سوی مذاهب رسمی در دنیای باستان به کار گرفته می شد، فایده باوری نیز از سوی فیلسوفانی چون جرمی بنتام و جان استوارت میل برای ارائه نقدهای عقلانی بر نظم مستقر به کار بسته شد.کانت ، تحت تاثیر تاکید رواقیون قدیم بر توانایی بشریت برای روی آوری به عقلانیت و نیز تاکید آنان بر حقانیت امورعقلانی به این نتیجه رسید که حقانیت ربطی به پیامدهای اعمال ندارد. تنها آن اعمالی بر حق اند که بن مایه های آنها را بتوان به نحو مطلوب به یک قانون عام و جهان شمول بدل کرد و به اجراگذاشت البته این مطلق نگری به داشتن نگرشی متکی به یک صورت گرایی بی محتوا منهم شده اما این اتهام در مورد صورت بندی بدیل کانت صدق نمی کند، رویکردی که به عاملان مجال می دهد تا با انسانیت به عنوان یک هدف و نه صرفا به عنوان یک وسیله برخورد کنند. این رویکرد خاص در سده بیستم مورد حمایت گسترده ای قرار گرفته است. در میان فیلسوفان غیربریتانیایی سده نوزدهم ، فریدریش نیچه و طرح او مبنی بر باز ارزیابی ارزش ها، امروزه همچنان تاثیرگذار می نماید. در سده بیستم ، اگزیستانسیالیست هایی چون سارتر ایمان ناشایست احکام دیگران را به باد انتقاد گرفته ، از اصالتی سخن می گویند که پایبند هیچ اصل از پیش موجودی نیست ؛ همه ارزش ها در نتیجه اعمال انتخابی از نوآفریده می شوند. اصل متعارف اساسی در تفکر سارتر درباره اخلاق این اندیشه آشنای فریدریش نیچه است که چیزی را به منزله قوانین اخلاقی برون ذهنی وجود ندارد. اخلاقیات نوعی داستان بافی است و احکام اخلاقی صرفا امری مربوط به التزام و اختیارشخصی است. سارتر می کوشد این موضع نیست انگارانه را با تعلیمی مثبت درباره مسوولیت شخصی ترکیب کند، به این صورت ، او مدعی است که اگر هیچ گونه قوانین اخلاقی برون ذهنی وجود ندارد، پس هر رد مسوولیتی ، هم مسوول التزام به اصول اخلاقی خودش و هم مسوول تعیین آنچه این اصول باید باشد. درعین حال که این دو رویکرد قائل به ارزش هایی تصدیق ناشده اند. تاثیرگذاری آنها بیشتر موجبات پویایی فلسفه متعلق به سنت های تحلیلی را فراهم آورده است. جریان های اخلاق معاصر اخلاق قرن بیستم تا چندین دهه حول محور فرا اخلاق ، یعنی حول محور پرسش هایی درخصوص عینیت و شان گفتمان اخلاقی و ارزشی چرخیده و بحث در این باره همچنان پیگیری می شود.معرفت گرایان بر این باورند که زبان رهیافتی اخلاقی و ارزش مجال حقیقت و گاه معرفت است. ازجمله انواع این معرفت گرایی طبیعت باوری است که عقیده دارد دست کم برخی از تعابیر اخلاقی را می توان به زبان واقع بنیاد، خواه تجربی و خواه متافیزیکی ، ترجمه کرد. با این حال ، این دیدگاه عمیقا در بند مغالطه طبیعت باورانه یعنی مغالطه به دست دادن تعریفی از زبانی که تعریف ناپذیربوده و معنایی مختص به خود دارد، دانسته شده است. معرفت گرایان از جمله مور، با اعتقاد به مغالطه آمیز بودن طبیعت باوری ، به طبیعت ناباوری روی آورده اند، آموزه ای مبنی بر این باور که دست کم برخی خصایص اخلاقی خصایص مرکب و تحلیل ناپذیر و یا خصایصی طبیعی (مثلا تجربی)، نبوده بلکه بسیط و تقلیل ناپذیرند. پاسخ این پرسش که چگونه می توان به حضور خیر (خیری که به کیفیتی بسیط و تحلیل ناپذیر تعبیرشده) پی برد؟ از نظر مور در اعمال شهودی است اما فیلسوفانی که به پذیرش این شناخت شناسی اخلاقی متقاعد نشده اند. نتیجه گرفته اند که خصایص ناطبیعی متعلق به انواع خاص خود اصلا خصیصه محسوب نمی شوند و به این ترتیب است که این فیلسوفان به نامعرفت گرایی روی می آورند. احساس باوری از جمله اشکال نامعرفت گرایی که مدعی است هیچ حقیقتی در گفتمان اخلاقی وجود نداشته و از این رو هیچ حکم اخلاقی ای وجود ندارد، گفتمان اخلاقی در راستای بیان احساسات گوینده و ایجاد احساسات مشابهی در شنوندگان عمل می کند. این گفتمان درعین حال که دعویات واقع بنیادی را پیش فرض می سازد، بیشتر با تحسین و تقبیح سروکار دارد تا با جستجوی حقیقت و به همین نحو نوعا تعاریف متقاعد کننده ای را در راستای تلاش برای تاثیرگذاری جانب دارانه به کار می گیرد. با این حال ، چنین موضعی عمدتا عاجز از ارائه بن مایه هایی معطوف به گفتمان عقلانی یا مقتضیات ضروری برای حفظ انسجام احکام فردی دانسته شده است. به اعتقاد همگان ، صورت پیشرفته نامعرفت گرایی ، دیدگاه باوری است ، رویکردی که آر.ام. هر آن را پیش بینی کرد به نظر او معنای اصلی گفتمان اخلاقی مشتمل بر هدایت عمل ، درنهایت مفهوم مطرح آن ، و طرح این پرسش است که در قبال خود یا در قبال دیگران ، چه اعمالی را باید انجام داد. زبان اخلاقی باید مقتضیات موارد تحت قضاوت را برآورده کند؛ اما مادام که سنجشگران قضاوت و رفتار مشابهی درخصوص موارد منظور نظر خود داشته باشند، احکام آنان در مورد دیگران احکامی اخلاقی محسوب نمی شود. بعلاوه از آنجا که از فاعلان قضاوت ها می توان انتظار داشت که خود را به نوبه خویش در مواضع مکلفان قرار دهند و از آنجا که هیچ حکمی وجود ندارد که منافع حکم کنندگان را در برنگیرد، تنها احکام عقلانی ممکن احکامی هستند که منافع همگان را به یکسان شامل شوند، یا به عبارت دیگر، احکامی فایده نگرانه باشند. از این رو، آر.ام.هر بر این باور است که دیدگاه باوری به اولویت یا بی فایده باوری منجر می شود.در حالی که نامعرفت گرایان هرچه بیشتر در راستای به رسمیت شناختن عقلانیت در گفتمان اخلاقی عمل کرده اند، دیگر فیلسوفان در کار بازسازی طبیعت باوری ، البته با تاکید بر عقل و عینیت بوده اند. در حالی که معدودی از فلاسفه تعاریف تقلیل گرایانه از تعابیر اخلاقی را مورد تایید قرار داده اند، اکثر فلاسفه بر این باور بوده اند که تعاریف طبیعت باورانه را نمی توان پیشاپیش مغالطه آمیز دانست و اغلب سیر معقولی وجود دارد که فرضیات طبیعت باورانه (درباره خواسته ها، نیازها، یا علایق) را به نتایج اخلاقی متصل می کند. برخی نظیر فیلیپا فوت ، تاکید کرده اند که پذیرش ارزش گذاری های خاص را نمی توان عملی اختیاری دانست ، فضیلت هایی هستند که هر کسی نیازمند آنهاست و نفس مفهوم رهیافت اخلاقی خود موجب محدودیت هایی در حیطه مبانی مطرح برای استدلال در گفتمان اخلاقی می شود بنابراین ، نهایتا می توان به بنیانی برای دعویات حقیقت مندی در اخلاق قائل شد.با این حال ، برخی دیگر معتقدند که تنها در چارچوب سنت های اخلاقی یا کردارهای اخلاقی است که یک استدلال اخلاقی اعتبار دارد و همین سنت ها هستند که معنای استدلال اخلاقی را خلق کرده و فرا روی از آنها به معنی صرف نظر کردن از نوع زمینه ای است که گفتمان اخلاقی در آن زمینه معنا می دهد. این موضع همگان نگر به برداشت ارسطویی از اخلاق براساس فضایل بایسته سنت ها یا کردارهای گوناگون نسبت داده می شود و این موضعی است که در آثار مک اینتایر نیز یافت می شود. دیگر مدافعان تاکید ارسطویی بر فضیلت ها بر این باورند که میان تجارب زیستی همه جوامع انسانی وجوه اشتراک بسنده ای است که به اتکای آنها می توان دست کم برخی از فضیلت ها را جامع و جهان شمول دانسته و مورد دفاع غیر نسبی و قاطع قرار داد.
روزنامه جا جم
جریانات اخلاق معاصر
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
تمدن Sivilization
15 آذر 1403, 4:41
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
جریانات اخلاق معاصر
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
مبانی علم اخلاق
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS