مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
رواق منظر چشم او
10 دی 1386, 0:0
مرحوم صدرالمتألهین در «شواهد الربوبیه» - که چکیده حکمت متعالیه اوست- بحثی در باب اسرار تکالیف الهی و اعمال عبادی مطرح میکند و میکوشد تا رموز این عبادات را با لحنی فلسفی ـ عرفانی توضیح دهد. این مقاله، از میان اعمال عبادی، مروری دارد بر نظر ایشان درباره رازهای حج. صدرالمتألهین در ابتدا به فایده و اسرار طاعات به گونهای کلی که شامل تمام اعمال عبادی میشود، میپردازد و در اشراق ششم «شواهدالربوبیه» در بحثی با عنوان اسرار عبادت به گونه ای خاص مانند نماز و حج و ... با آشنایان سلوک، به گفتوگو مینشیند...
رواق منظر چشم او
رواق منظر چشم او دین- دکتر هادی واسعی: مرحوم صدرالمتألهین در «شواهد الربوبیه» - که چکیده حکمت متعالیه اوست- بحثی در باب اسرار تکالیف الهی و اعمال عبادی مطرح میکند و میکوشد تا رموز این عبادات را با لحنی فلسفی ـ عرفانی توضیح دهد. این مقاله، از میان اعمال عبادی، مروری دارد بر نظر ایشان درباره رازهای حج. صدرالمتألهین در ابتدا به فایده و اسرار طاعات به گونهای کلی که شامل تمام اعمال عبادی میشود، میپردازد و در اشراق ششم «شواهدالربوبیه» در بحثی با عنوان اسرار عبادت به گونه ای خاص مانند نماز و حج و ... با آشنایان سلوک، به گفتوگو مینشیند. این نوشته، در آغاز به بحث او در باب فایده جعل این طاعات به گونه کلی - که اختصاص به عمل عبادی خاصی ندارد و شامل تمام اعمال عبادی میشود - و آنگاه به «اسرار حج» میپردازد. انسان و جهانهای سهگانه صدرا در اشراق پنجم «شواهد الربوبیه فیالمناهج السلوکیه»(1) در سخنی به عنوان مقدمه، به این نکته اشاره میکند که انسان دارای حقیقت جمعی است؛ زیرا با نگاه به موجودات عالم درمییابیم که معادن و نباتات فقط «وجود طبیعی» دارند اما بعضی حیوانات فقط وجود طبیعی دارند و بعضی، علاوه بر آن، از وجود مثالی نیز برخوردارند. این گروه حیواناتی هستند که به حد « نحیل» رسیده باشند و به دلیل برخورداری از این ویژگی، در مقایسه با 2 گروه دیگر، جامعترند؛ یعنی هم واجد عالم طبیعتاند و هم عالم مثال. اما ملائکه اگر جسمانی باشند، فقط وجود مثالی دارند و اگر روحانی باشند، فقط وجود عقلی؛ پس این موجودات همه دارای یک وجودند و فقط بعضی از حیوانات، 2 وجود دارند. اما انسان هم دارای وجود طبیعی است و هم وجود مثالی و هم وجود عقلی؛ یعنی انسان هم مانند عالم، مشتمل بر 3 مرتبه است، با این توضیح که قوه عاقله او به منزله «عقل» عالم و قوای مادون و قوای حیوانیه او نیز به منزله «نفس» عالم و قوای نباتی و معدنی و جمادی او نیز به منزله «طبیعت» عالم است. هر یک از این عوالم، آثاری دارند که در انسان ظاهر میشود؛ پس جامعترین موجودات و مخلوقات، انسان است که هر 3 مرتبه و مرحله را با هم دارد. به همین دلیل گفته میشود که انسان دارای «حقیقت جمعی» است؛ یعنی جامع بین طبیعت، مثال و عقل است. تمام این 3 مرحله را انسان با یک نفس واجد است و با اینکه واحد است، این 3 مرتبه را دارد. عالم وجود هم دارای 3 مرتبه است؛ مرتبه طبیعت که همین عالم ماده است و مرتبه مثال و مرتبه عقل؛ پس مرتبهای که انسان واجد آن است، با عالم خارج یکی است. بنا بر همین است که انسان را «عالم صغیر» و جهان را «انسان کبیر» نامیدهاند. پس هم انسان و هم عالم، دارای 3 مرتبهاند. البته موجودات عالم، خود، دارای طبقات فراوانی هستند ولی به طور کلی میتوان تمام این مراتب را در 3 مرتبه جمع کرد که همه آنها در انسان موجود است. انسان میتواند از مرتبه طبیعت به مرتبه مثال راه بیابد. در ابتدا به انسان فقط مرتبه طبیعت داده شد و بعد ـ با حفظ طبیعت ـ وارد مرتبه مثال شد و بعد ـ با حفظ مراتب مادون ـ به او اجازه ورود به مرتبه عقل داده شد، با این تاکید که اگر وارد مرحله عقل شوی، یکی از سکانداران عالم قدس و حضرت ربوبی میشوی. رسیدن به مرحله دوم، چندان دشوار نیست ولی رسیدن به مرحله سوم، مشکل است و گفتهاند که با 2 کار میتوان به مرحله سوم رسید؛ یکی نورانیکردن باطن با «علم» و دوم با تجرد حاصلکردن و قطع تعلق از دنیا به وسیله «عمل». با احراز این 2 ویژگی، انسان به درجهای میرسد که یکی از سکانداران حضرت الهی میشود و با رسیدن به مرحله عقل، 2 مرحله پیشین را نیز درخواهد یافت. میان این 3 مرتبه در انسان، جدایی وجود ندارد بلکه با هم رابطه دارند؛ مانند زنجیری که با لرزش یک حلقه آن، حلقههای دیگر نیز به حرکت درمیآیند. این 3 مرتبه در طول یکدیگر قرار دارند، به گونهای که مرتبه بالا میتواند تنزل یابد و به مرتبه پایینتر برسد و دارنده مرتبه پایین نیز میتواند صعود کرده و به مرتبه بالا برسد. در عالم هم آنچه در جهان طبیعت است میتواند ترقی کند و به عالم عقل برسد و آنچه در عالم عقل است، میتواند تنزل یابد و وارد عالم طبیعت شود. در انسان هم آنچه وارد طبع او شده است، میتواند وارد عالم خیال و عالم عقل او شود؛ نیز آنچه به مرتبه عقل او وارد شده است، میتواند به سرحد عالم مثال و عالم طبع تنزل یابد؛ مثلا یک صفت جسمانی و صورت حسی، وقتی وارد مرحله پایین (طبع) میشود، پس از طی مراحل کمال، وارد عالم مثال و وارد عالم عقل میشود و نیز گاه چیزی که در عالم عقل است، تنزل مییابد و به طبع ما میرسد؛ مانند یک صفت نفسانی یا خلق انسانی که از مرحله عقلی ما تنزل میکند و وارد عالم مثال و عالم طبع ما میشود و به صورت یک انفعال طبیعی در ما ظهور مییابد. برای نمونه، هیأت نفسانی خاصی مانند ترس یا غضب به صورت علائم در ما ظاهر میشود یا برخی خلقهای خاص نفسانی به صورت اعمال و حرکات در ما ظهور مییابند؛ مثل «غضب» که به وسیله «سرخی چهره» در ما نمایان میشود یا «ترس» که به صورت «زردی و رنگ پریدگی» خود را نشان میدهد. پس، اول حادثه وارد عاقله ما شده و بعد به صورت تصور جزئی وارد عالم مثال و خیال شده است و بعد به صورت سرخی یا زردی چهره خود را نشان داده و در طبیعت ما آشکار شده یا به صورت اعمال پسندیده یا ناپسند، در ما تبلور یافته است. در طریق صعود هم چنین ترتیبی برقرار است. برای نمونه، کار نیکی مانند صدقهدادن به فقیر انجام میدهیم و این کار را هر روز تکرار میکنیم تا رفتهرفته با تکرار این صورت حسی و اعمال بدنی (صدقه دادن)، ملکه نفسانی جود و سخاوت در ما پدید میآید. صعود این صفت جسمانی، ملکه عقلی و نفسانی مربوط به آن، در ما به وجود میآید. در افعال ناپسند و رذایل هم به همین گونه است؛ مثلا دزدی یا رباخواری ـ یا هر رذیلت دیگرـ رفتهرفته و بر اثر تکرار به صورت ملکه نفسانی درمیآید که در شکل بیرونی صفت «بخل» یا «حرص» خود را نشان میدهد و ملکه شر میشود. بنابراین سیر قوای انسانی در این مراتب یا به صعود است یا به تنزل؛ یا اثر طبع در نفس و عقل است یا اثر عقل در نفس و طبع. زمانی که انسان صدای ملکوتی قرآن را میشنود، در پوست بدن او اثر میگذارد و قلب انسان سالک را به لرزه در میآورد و اشک از چشم جاری میکند؛ چون تفکر در معارف الهی بر بدن و احساس انسان اثر میگذارد. پس در مرتبه صعود، انسان از عالم طبع، وارد عالم عقل میشود؛ مانند صورتهای علمی که در آغاز، محسوس و جزئی بود و سپس معقول و کلی شد؛ یعنی اول مشهود عالم حسی و بصر بود و اکنون مشهود عالم عقلی و بصیرت است. در مرتبه تنزل نیز انسان از عالم عقل به عالم طبع میرسد . بیان حکمت عبادات بر وجه کلی آنچه تاکنون گفته شد، مقدمهای بود بر بحث اصلی ما که بیان رازهای حج از دیدگاه صدرا باشد. خلاصه سخن اینکه انسان دارای 3 عالم است؛ عالم طبع، خیال و عقل. انسان در این عوالم بهوسیله کسب کمالات علمی و عملی، وارد عوالم بالاتر میشود. همچنین گفته شده که میان این عوالم نیز رابطه وجود دارد. صدرالمتألهین سپس بحث را با این پرسش پی میگیرد که «چرا عبادات برای ما جعل شدهاند؟» و سپس به این نکته اشاره میکند که عبادات بر حسب ظاهر با طبیعت ما سروکار دارند؛ از طریق بدن با ما مرتبط میشوند و آثارشان در ما ثبت میشود. این آثار سپس وارد عالم مثال ما میشود و آنگاه وارد عالم عقل میشود و ما را به کمال عقلی میرساند. پس فایده عبادت، به خدمت گرفتن شهوت در رکاب عقل است. نتیجه عبادات بسیار مهم است؛ چرا که در این صورت، نه تنها شهوت بلکه تمام قوای حیوانی ما در خدمت عقل ما قرار میگیرد و عقل بر همه قوای ما حاکم میشود. البته منظور از عبادت در اینجا عبادت با همه شرایط آن است، بهگونهای که غیب انسان (که عقل اوست) شهادت او را (که شهوت اوست) به خدمت بگیرد. شهوات انسان، قوای عملی حیوانیاند که کارشان جذب منافع است و غرض از وضع قوانین و عبادات، سیر انسان به سوی ملکوت و همراهی با عوالم برین و قطع علایق از دنیا و شوق به ابدیت و عالم عقل و غیب است. نتیجه این اعمال و آثار، عدل است و عدل یعنی به خدمت در آوردن شهوات و کنترل آنها تحت تدبیر عقل. نقطه مقابل این آثار نیز ظلم و جور است؛ یعنی به کار گرفتن عقل تحت سیطره شهوات و خدمت عقل به شهوات و در این حالت است که ظلم محقق میشود؛ زیرا ظلم یعنی قرارنگرفتن هر چیز در موضع مناسب خودش. در اثر ظلم و جور است که آخرت انسان، فدای دنیای او میشود و عقل در خدمت شهوت قرار گرفته و ستم و شقاوت شکل میگیرد و رجوع چنین انسانی به عالم دیگر با وخامت و تنزل همراه است. بنابراین با قرار گرفتن شهوت در کنترل عقل، سعادت شکل میگیرد؛ زیرا سعادت یعنی طلب آخرت و آن به خدمت آخرت درآوردن دنیاست که حب دنیا سرچشمه تمام خطاهاست (حبالدنیا رأس کل خطیئه) و با قربانیکردن دنیا و قطع علایق از دنیا، انسان مستعد عالم قدس شده و جنبه علوی نفس در او تقویت میشود. پس اصل تشریع و مصلحت عبادت، رساندن انسان به سعادت کامل است که سعادت کامل در گرو انجامدادن عبادات است «با تمام شرایط و معارف آن» و نیز ترک تمام آنچه در شریعت منع شده است. بنابراین آنچه مأمور به انجامدادن آنها هستیم، برای رسیدن به آخرت و جلب کمالات اخروی است و آنچه مأمور به ترک آن هستیم، برای قطع علایق دنیوی و بریدن از شهوات حیوانی است که مانع رسیدن به ملکوت و ماندن در عالم طبیعت است. رازهای حج تمام مباحث پیشین، بیان فایده عبادات به گونه کلی بود که در تمام اعمال عبادی و تکالیف الهی جاری و ساری است. اما هر یک از اعمال عبادی و تکالیف الهی ـ علاوه بر سر عام و فایده کلی - دارای رمز و فایده خاص به خود نیز هست که از میان این اعمال، به حکمت و سر حج میپردازیم. صدرا در ابتدا به مقدمهای اشاره میکند و از آن نتیجهای کلی میگیرد و آنگاه از این نتیجه کلی، به عنوان مقدمهای برای بیان اسرار حج استفاده میکند. مقدمه صدرا را میتوان چنین مرتب کرد که هر علتی ـ به ترتیبی که در مباحث نخستین فلسفه اولی در حکمت متعالیه به تفصیل بیان شده است ـ با معلول خود مناسبتی دارد و به تعبیر دیگر هر مفیض با مستفیض خود مناسبت دارد. این مناسبت باعث افاضه مفیض (فیضبخشی حضرت باریتعالی) و استفاضه مستفیض (بهرهگیری موجودات) میشود. اگر این مناسبت نبود، فیض نمیرسید و مستفیض هم بهره نمیبرد. هر قدر این مناسبت بیشتر باشد، افاضه و استفاضه نیز بیشتر است؛ پس باید میان علت و معلول رابطه و مناسبتی باشد. نیز هر حقیقتی که در این عالم است، مثالی در عالم دیگر دارد؛ مثلا حقیقتی که در عالم عقل من است، مثالی در عالم ماده و عالم جسم دارد. مقدمه دیگر اینکه کسانی هستند که توانایی مشاهده حقایق و علل را به طور کامل ندارند؛ پس خوب است خود را به مشاهده تمثالها و معلولها مشغول کنند. اینان چون نمیتوانند علت را مشاهده کنند، باید به تماشای معلول بنشینند. آنکه به حقیقت دسترسی نیافت و مثال و معلول را نیز مشاهده نکرد، کلا محروم میشود، پس برای اینکه از حق و مشاهده آن به طور کامل محروم نباشد، باید به عالم مثال و معلول توجه کند. عالم مثال(2) و عالم ماده، معلول عالم عقل و عالم بالا هستند (عالم ملکوت) و اگر کسی هنوز عقلش بالفعل نشده است و قدرت مشاهده ملکوت را ندارد و به حد کمال عقل نرسیده، چنانکه بتواند عالم حقایق و عالم ملکوت و عقل را مشاهده کند، باید برای محروم نشدن از حقایق، به معلولها و جلوههای عالم بالا که همان عالم مثال و ماده است، توجه کند و به آنها به عنوان حکایتگر عالم بالا التفات کند. در این حالت، او میتواند از مشاهده این معلولها، به عنوان مخلوقات خداوند و معلولهای عالم ملکوت، محروم نماند و رفتهرفته شایستگی رویت عالم ملکوت را نیز بیابد؛ چون اگر همین مرحله نازل از حقایق را نیز ادراک و مشاهده نکند و به عالم ملک و ماده بیتوجه باشد، برای همیشه محروم خواهد ماند. پس ما دارای علت و معلول و مفیض و مستفیضی هستیم و میان اینان نیز ارتباط وجود دارد. اگر کسی به علت و مفیض دست نیافت، خوب است معلول و مستفیض آن را با چشم خیال و ظاهر مشاهده کند تا پس از این با بصیرت، به علت و مفیض بنگرد. ثمره این مقدمه این است که هر جا روح رفت، بدن و قوای بدنی هم باید آن را مشایعت کند. اگر روح به سمت حقیقت برود، بدن هم باید او را مشایعت کند و به سمت مثال برود و اگر روح به سمت علت و مفیض برود، بدن و قوای بدنی نیز او را مشایعت میکنند و به سوی مستفیض میروند. بنابراین، 2 بعد وجودی انسان با هم سیر میکنند؛ بعد عقلی او عالم ملکوت را مشاهده میکند و بدن او نیز موجودات جهانی را بهعنوان مخلوقات الهی. این هر 2 بعد توجه میکنند تا زودتر به خداوند برسند. پس روح ما به سمت عالم ملکوت و جسم ما به طرف عالم ملک میرود. صدرالمتألهین میگوید: «مگر نمیبینی زمانی که روح تو به عالم ملکوت روی آورد، بدنت به لرزه میافتد؟ این نشان میدهد که بین روح و بدن تو و بین حقیقت تو که روح تو باشد و بدن تو که مثال تو باشد، رابطه وجود دارد».این خلاصه مقدمه با ثمرات آن بود که مقدمه بحث «اسرار حج» قرار میگیرد. صدرا در ادامه میگوید: «به یمن این رابطه بین روح و بدن و این رابطه بین علت و معلول و جهان ملکوت و ملک، گاه ما کاری را که مربوط به عالم مثال است، انجام میدهیم به امید آنکه اثر آن-که مربوط به حقیقت است - اتفاق بیفتد».در حج، از منزل مسکونی و خاکی خود بیرون میآییم و به کعبه جسمانی که در سرزمین مکه وجود دارد، توجه میکنیم و میرویم تا واصل بشویم؛ یعنی سیر به سوی کعبه جسمانی که در عالم ماده است را شروع میکنیم به این امید که از منزل نفس خود بیرون بیاییم و به کعبه مقصود و «وجهه کبری» که الله تعالی است، واصل و نایل شویم. به این ترتیب، سیر در عالم جسمانی را آیت و مثال قرار میدهیم به امید اینکه به سیر در عالم روحانی برسیم و این یعنی اینکه از منزل مسکونی بیرون بیا و رنجها و دشواریها را تحمل کن تا به کعبه مقصود برسی؛ باید از خانه هوا و هوس بیرون بیایی و در این بیرون آمدن، سختیها را تحمل کنی، تا به کعبه روحانی - که الله تعالی است - برسی. پس اگر کسی نتوانست به حقیقت تام برسد، خوب است مثال آن را رها نکند مبادا که کلاً محروم شود. سالک باید مثال و نمونه آن حقیقت بالایی را امتثال کند تا انشاء الله به آن حقیقت اصیل نایل شود. بنابراین، انسان باید با روح خود به حضرت قدس توجه کند و با بدن خود، روح را مشایعت کند، به این گونه که بدن باید به دنبال نمونهها و مثالهای عالم ملک برود.(3) بیرون آمدن از خانه سکونت زمینی به سوی کعبه مقصود خداوند، زمینهای است برای سیر در عالم معنا. روح، سیر به سوی عرش الهی دارد و بدن سیر به سوی مثال زمینی. بدن با احرامبستن و محرومکردن خود از شهوات حیوانی، روح را آماده میکند تا از «بیت نفس» به سوی کعبه مقصود و «بیت الله» حرکت کند، آنهم با نیتی خالص و با تجرد تام و خالیکردن بدن از لذتها و آلودگیها و سالک در این مسیر با طواف گرد کعبه مقصود و عبادت بر آستان حق، شبیه اشخاص عالیه و عقول کریمه تحت عرش الهی میشود. تمام موجودات در حال عبادت خداوندند. سالک طریق حج با حرکتهایی از سر عشق و به صورت دورانی، یادآورحرکت دوری و شوقیای است که مثال و نمونه حرکت افلاک و عقول و فرشتههای مقرب است؛ چون تمام آنها با عشق و شوق و حرکت دوری به سمت او در حرکت هستند. آغاز سیر آنها از مبدا کل ـ خداوند تعالی ـ بوده و نهایت این سیر نیز به سمت اوست. «ولکلٍ وجهه هو مولیها»(4)؛ یعنی برای اهل هر ملت، قبلهای است که خداوند آن را قبله آنان قرار داده است. همه موجودات را سویی است که همه به آن سو رو آوردهاند. به عبارت دیگر، همه موجودات را خدایی است که به جانب آن خداوند روی میآورند و این خداوند است که در این موجودات عالیه، شوق را به وجود آورده است که باعث میشود طواف کنند. ملاصدرا در پایان از این افلاک و عرش الهی نیز تمجید میکند و میفرماید: «خداوند خیر دهد گروهی را که به سودای تقرب الیالله به گرد کعبه در طوافاند!». این عبارت صدرا هم شامل موجودات عالیه است که گرد کعبه مقصود و عرش الهی در حال طواف هستند و هم شامل طواف کنندگانی که روی زمین، گرد کعبه در مسجدالحرام در حال طوافاند. ماهنامه خردنامه همشهری- آذر 86 پانوشتها: 1 - الشواهد الربوبیه، صدرالدین محمد شیرازی، مشهد پنجم، شاهد نافی، اشراق پنجم، ص428. 2 - عالم مثال در اینجا فقط به معنای عالم ماده و عالم طبیعت است و با مثل و عالم واسطه بین عالم طبیعت و عالم عقل، تفاوت دارد. 3 - در روایات، کعبه را محاذی و تحت عرش الهی و نمونه و مثال «بیتالمعمور» در عالم بالا دانستهاند و فرشتگان در حال طواف و زیارت، گرد آن در طوافاند. 4 - بقره/ 148.
روزنامه همشهری
رواق منظر چشم او
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
رواق منظر چشم او
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS