مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
روشنفکران دینى و دینداران روشنفکر
27 آذر 1386, 0:0
وقتى سخن از روشنفکرى به میان مىآید، نمىتوان آن را از تاریخ جدید غرب و به تعبیر دقیقتر، از تاریخ بورژوازى غرب جدا دانست. بورژوازى پدیدهاى اقتصادى مبتنى بر تلوید صنعتى و تجارت است و ریشهى تاریخى آن به قرون وسطى باز مىگردد. در آن دوران، بازرگانان و پیشهوران، مایل به پذیرش سلطهى اشراف زمیندار نبودند و در نتیجهى منازعى بین آنان، بازرگانان و اصناف به تاسیس شهرهاى خودمختار روى آوردند...
روشنفکران دینى و دینداران روشنفکر
روشنفکران دینى و دینداران روشنفکر (خاستگاه نظری) تالیف: رضا دهقانی وقتى سخن از روشنفکرى به میان مىآید، نمىتوان آن را از تاریخ جدید غرب و به تعبیر دقیقتر، از تاریخ بورژوازى غرب جدا دانست. بورژوازى پدیدهاى اقتصادى مبتنى بر تلوید صنعتى و تجارت است و ریشهى تاریخى آن به قرون وسطى باز مىگردد. در آن دوران، بازرگانان و پیشهوران، مایل به پذیرش سلطهى اشراف زمیندار نبودند و در نتیجهى منازعى بین آنان، بازرگانان و اصناف به تاسیس شهرهاى خودمختار روى آوردند. آرمانهاى شهروندان بورژوا در رشد اشکال جدید از سازمانهاى ادارى و سیاسى ، پیدایش ناسیونالیسم و حاکمیت ملى و مخالفت با حاکمیت کلیسا و اشراف زمیندار، بسیار تاثیر داشت. وابستگى روشنفکران به طبقات جدید، آنان را سخنگوى بورژوازى کرد و بدین ترتیب، با نقد نظام سنتى موجود، به تحکیم جامعهى سرمایهدارى کمک مىکردند و متقابلا سرمایهدارى نو، به منزلت اجتماعى روشنفکران احترام مىگذاشت. در روند ستیز با نهادهاى کهن و کهنهى فئودالیته، رویکرد ویژهاى به انسانگرایى نشان داده شد و در همین راستا بود که سخن از آزادى انسان به میان آمد، بدین معنا که او مىتواند برنامهى زندگى خویش را به گونهاى مستقل و دلخواه بنیان نهد. جنبش اصلاح دینى در برابر ایمان مسیحى که وابسته به کلیساى قرون وسطایى بود، قرائت این جهانى را از دین ارائه داد و با این اندیشهى کلیسا که سعادت اخروى بیرون از محدودهى فهم بشرى است به ستیزه پرداخت. اندیشهى ترقی، افقهاى جدید را به روى روشنفکران گشود و خرد بشر را معیار سعادت و مفسر فلسفهى حیات قرار داد و در خیال خود، تحقق بهشت مادى - زمینى را بر مبناى عقل و فهم متعارف بشرى و بىنیاز از وحى و هدایت الهى تحقق بخشید. در چنین فضاى روشنفکرانهاى بود که ممالکت مشرق زمین با دنیاى غرب تماس پیدا کردند. در ایران نیز از اوایل قرن 13 قمری، در پى آشنایى ایرانیان با اندیشههاى نوین علمى و فرهنگى غرب، حرکتهاى روشفکرى شکل گرفت. بخش مهمى از این تکاپوهاى روشنفکری، معلول رخوت روحى و فکرى ناشى از باورهاى کهن و بىارتباط با دین اسلام و سنت نبوى بود که برخورد با تمدن جدید و دستاوردهاى آن در ا بعاد سیاسی، مبارزه با نظامهاى استبدادى و پدر شاهی، زمینههاى فرهنگى و اجتماعى و نواندیشى و نوسازى ساختار جامعهى سنتی، راه تازهآى را پیش پاى روشنفکران نهاد تا بدین وسیله بتوانند به تفسى و تحلیلى خردپسند از عقاید، سنن و حیات سیاسى - اجتماعى جامعه بپردازند، با اندیشههاى نوین سیاسى و اجتماعى همگام شوند و در عین حال جان و حقیقت تعالیم اسلام را دوباره به قوت تبیین کنند. علاوه بر این ، آموزش غربى به آنها آموخت که شناخت حقیقى ، از تعقل و علوم نوین حاصل مىشود؛ نه از کشف و شهود و آموزشهاى مذهبی. روشنفکران بدین سان مشروطیت، دنیویت و ناسیونالیسم را سه وسیلهى حیاتى براى توفیق در ایجاد ایرانى نوین، نیرومند و پیشرفته مىدانستند. آنان معتقد بودند که الوى (مشروطیت) قدرت ارتجاعى سلطنت را از بین مىبرد، دومى ( دنیویت) نفوذ سنتى روحانتیت را زایل مىکند و سومى (ناسیونالیسم) جنگالهاى استثمارگران دول غربى را قطع مىکند. در مواجهه با این گونه رخدادها و اقتضائات عصر جدید، از همان آغاز در میان اندیشهگران ایران، دو دیدگاه و دو گرایش پدید آمد: گروهى نوگرایى و پذیرش تمدن نو را موجب اضمحلال هویت فرهنگى - دینى و ملى جامعه و حاصل آن را سلطهى همه جانبهى اجانب و کفار بر کشور مى اانستند. از نگاه آنان، تمدن جدید بر منباى اعراض از بندگى خدا استوار بود و پذیرش آن به تخریب ارزشها و سنتهاى گرانقدر جامعه مىآنجامید. این گروه کوشیدند تا از سنتهاى فکرى و عملى جامعه، در مقابل عناصر دنیاى جدید سنگرى بسازند. در طرف دیگر، گروهى قرار داشتند که نوکردن اندیشه و مناسبات و روابط اجتمایع را به صورت یک آرمان یا حداقل یک ضرورت مىپذیرفتند. این گروه، نو شدن را موهبتى براى مقابله با جهل و جور و ستمگرى مىدانستند؛ از این رو دعوتش را لبیک گفتند. ریشههاى تاریخى روشنفکرى ایرانى و طیفهاى منشعب از آن را باید در میان این دو گروه جستجو کرد که با جریان مدرن شدن پیوند خورده بودند.روشنفکر دینى ، اصطلاحى است که مصادیق متعدد و در عین حال متفاوتى از آن ارائه شده است؛ لذا تحلیل ما باید بر اساس مدل تیپشناسى صورت گیرد. بدین معنى که مفهوم روشنفکر دینى را باید با توجه به تیپهیا اصلى روشنفکرى دینى تحلیل و توجیه کرد. این موضوع دربارهى دیندار روشنفکر نیز صدق مىکند و به نگاه معرفتشناسانهى او از دین برمىگردد. دیندار روشنفکر نیز تبیین واحدى از دین اسلام ندارد و گاه بر اسلام کلامى و گاه بر اسلام عرفانى و گاه بر اسلام فقهى تاکید مى:ند و اساسا اختلاف طیف دینداران روشنفکر، به نحوهى تلقى ایشان از هویت دین برمىگردد، بنابراین روشنفکر دینى و دیندار روشنفکر، عناصر فرهنگى و شناورى هستند که همواره در حال شدن و تشخص فکرى پیدا کردن هستند. به عبارت دیگر بخش مهمى از تاریخ روشنفکرى ، به وضعیت گذار مربوط است.از آنجایى که این کتاب در مقولهى تاریخ اندیشهى معاصر مىگنجد، محور بحث اندیشه و آراى روشنفکران از هر دو طیف روشنفکر دینى و دیندار روشنفکر است، ضمن اینکه بسترهاى سیاسى - ا جتماعى و مبانى تعقلى و سرچشمههاى فکرى اندیشهگران بررسى شده و مجموعا در شش فصل تهیه و تدوین گردیده است. در فصل نخست واژهى روشنفکر ، تاریخچه و کارکردهاى آن تعریف و تبیین شده است. در فصل دوم به پیشینهى اصلاحگرى در جهان اسلام و مصلحان دینى جهان عرب و شبه قارهى هند پرداخته مىشود و در ادامه به تحلیل الگوهاى روشنفکرى در ایران و پیوند آنها با ناسیونالیسم و فراماسونرى توجه و اندیشههاى روشنفکرانى چون ملکم خان، آخوندزاده، طالبوف و میرزا آقاخان کرمانى بررسى شدهاند. فصل سوم با تعریف مفهوم روشنفکرى دینى آغاز مىشود و طیفهاى مختلف روشنفکرى دینى و تکاپوهاى فکرى آنها در بستر زمانى تاریخ معاصر ایران بازنگرى شدهاند. در فصل چهارم بنیادهاى فکرى دیندارى روشنفکرانه مد نظر قرار گرفته، مفاهیم پایهاى این جریان، چون اصل ولایت و اجتهاد، در پرتو مقولهى احیاگرى دینى ارزیابى و بررسى شده است. در ادامه، معیارها و ساختارهاى نظرى این جریان تحلیل شدهآند. در فصل پنجم به زمینههاى سیاسى - اجتماعى و بسترهاى موثر بر جریان روشنفکرى دینى از مشروطه تا انقلاب اسلامى پرداختهایم و با بررسى حوادث عصر مشروطه و کودتاى سوم اسفند 1299 و حوادث شهریور 1320 و کودتاى 28 مرداد 1332 و سرانجام انقلاب اسلامى تاثیر این وقایع را بر روایت روشنفکرى دینى بررسى کردهایم. آرا و اندیشههاى دینى روشنفکرانى چون جلال آل احمد ، بازرگان و شریعتى موضوع مباحث این فصل هستند. در فصل پایانی، بستر تاریخى ظهور دیندارى روشنفکرانه، بنا به سیر حوادث مشروطه تا پیروزى انقلاب اسلامى دنبال شده است. در این فصل به طور مبسوط، از آراى و اندیشههاى مشروطهخواهان و یا به تعبیر دیگر، دینداران روشنفکرى چون محمدحسین نائینی، ملا محمدکاظم خراسانی، سید محمد طباطبایى و شیخ هادى نجمآبادى و نیز از اندیههاى جناح مشروعهخواهان سخن گفته شده است. در ادامه، نیروهاى مذهبى و سازمانهاى سیاسى - مذهبى دورهى پهلوى اول و دوم، از جمله فداییان سالام و گروههایى چون موتلفهى اسلامى بررسى شده و رئوس آراى و اندیههاى اندیهگران طیف دیندارى روشنفکرانه، از جمله آیتالله سید حسن مدرس، آیتالله بروجردی، آیتآلله کاشانى ، شهید مطهرى و حضرت امام خمینى تحلیل و بررسى شدهاند.
روزنامه رسالت
روشنفکران دینى و دینداران روشنفکر
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
روشنفکران دینى و دینداران روشنفکر
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS