دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

منزلت والای بردباری

آنچه ذیلا بیان می‌شود گزیده‌ای از مواعظ جامع و وصایای بسیار سودمند پیامبر اعظم (ص) به ابوذر غفاری است.
No image
منزلت والای بردباری
نویسنده: مصطفی یاسینی

گزیده‌ای از وصایای پیامبر (ص) به ابوذر

آنچه ذیلا بیان می‌شود گزیده‌ای از مواعظ جامع و وصایای بسیار سودمند پیامبر اعظم (ص) به ابوذر غفاری است. متن این روایت با کمی تفاوت در کتابهای گرانسنگ «مکارم الاخلاق»، «امالی شیخ طوسی»، «مجموعه ورّام»، و در «بحارالانوار» ذکر شده است.

- یا اباذر؛ من لم یات یوم القیامه بثلاث فقد خسر. قلت: و ما الثلاث؟ فداک ابی و امی. قال: ورع یحجزه عما حرّم الله(عز و جل) علیه و حلم یردّ به جهل السفیه و خلق یداری به الناس...

ای ابوذر؛ هر کس در روز قیامت سه چیز به همراه نداشته باشد زیانکار است. ابوذر می‌گوید: پدر و مادرم فدایت باد آن سه چیز چیست؟ پیامبر در جواب می‌فرمایند: ورعی که او را از محرمات باز دارد، حلمی که با آن با نادانی سفیهان مقابله کند. اخلاق نیکو که با آن با مردم مدارا کند.

اولین ویژگی‌ای که اگر انسان به آن متصف نگردد در قیامت زیانکار می‌گردد، ورع است. ورع معمولابر ملکه تقوا اطلاق می‌گردد و نفس اجتناب از گناه را ورع نمی گویند. تعبیر حضرت در این فراز به وضوح بیان می‌کند که ورع بر ملکه نفسانی که مانع از دست یازیدن به گناه می‌شود اطلاق می‌گردد، بنابراین خاصیت ورع این است که انسان را از گناه باز می‌دارد و طبیعی است کسی که چنین ویژگی ای نداشته باشد، به گناهان آلوده می‌گردد و در نتیجه زیان می‌بیند و گرفتار جهنم می‌شود. ‌

دومین ویژگی ای که اتصاف به آن، انسان را از خسران و زیان روز قیامت حفظ می‌کند، حلم و بردباری است. در لغت آمده است که حلم کنترل کردن نفس از برانگیخته شدن قوه غضبی است. بی شک حلم و بردباری از صفات پسندیده و ارزنده است و از لشکریان عقل به شمار می‌رود، چه اینکه غضب که در برابر حلم قرار دارد، از لشکریان جهل است. معروف است که انسان در حال عصبانیت نه تصمیم بگیرد و نه تنبیه کند و نه اقدام کند که بعدا پشیمان خواهد شد زیرا آن سه در حال عصبانیت از کنترل عقل خارجند؛ چرا که در آن حال عقل انسان درست کار نمی کند؛ در حدیثی آمده است که قنبر از سوی نادانی مورد اهانت قرار گرفت و ناراحت شد و خواست جواب بدهد. حضرت علی(ع) فرمودند: «آهسته قنبر، دشنام دهنده خود را از روی بی اعتنایی رها کن تا خداوند رحمان خشنود و شیطان را غضبناک کنی و دشمنت را عقوبت کنی. قسم به خدایی که دانه را شکافت و انسانها را خلق کرد، مومن به چیزی بیش از حلم و بردباری پروردگارش را راضی نمی کند و به چیزی بیش از دم فرو بستن شیطان را ناراحت نمی کند و به چیزی بیش از سکوت احمق را عقوبت نمی کند»(بحارالانوار، ج71، ص 424). در بیان دیگری فرمودند: «لاشرف کالعلم و لاعز کالحلم؛ هیچ شرافت و بزرگی به مانند دانش نیست و هیچ ارجمندی مانند بردباری نیست»(نهج البلاغه، حکمت 109).‌

نظر به والایی صفت حلم و بردباری و نقش ارزنده آن در حفظ روابط صحیح اجتماعی و حفظ احترام متقابل انسانها، لازم است تک تک افراد جامعه به آن متصف گردند، بخصوص برای علما که نقش اصلاحی و تربیتی دارند عالمی که هدایتگر و اصلاح گر است اگر بخواهد در برابر رفتار ناشایست جاهلان مقابله به مثل کند برنامه‌های اصلاحی او بی اثر می‌ماند. از این جهت باید همواره علم خود را با حلم و بردباری قرین سازد تا به نتیجه درخور دست یابد. پس انسان باید در راه بیان حقایق دین و تبلیغ آن صبور و پرحوصله باشد و با توجه به این نکته که کارایی علم و تربیت بدون حلم میسر نیست، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «ولذی نفسی بیده ما جمع شیء الی شیء من حلم الی علم؛ قسم به خدایی که جانم در اختیار اوست جمع و ضمیمه نشد چیزی با چیز دیگر بهتر از جمع شدن حلم با علم»(بحارالانوار، ج2، ص 46). آری، حلم و بردباری در زمره بالاترین کمالات نفسانی پس از علم است و چنانکه گفتیم علم بدون آن سود نمی‌بخشد. از این رو در برخی موارد وقتی از علم ستایش می‌شود، حلم نیز با آن ذکر می‌شود و در واقع، حلم و علم به عنوان دو عنصر ارزشمندی که قرین و مکمل همند ذکر می‌گردند، لذا پیامبر(ص) می‌فرماید: «اللهم اغننی بالعلم و زینی بالحلم؛ خداوندا مرا به سبب علم بی نیاز کن و با حلم زینت بخش»(همان، ج97، ص 368). مسلما کسی که حلم و بردباری را زینت خود قرار می‌دهد، در مراحل بحرانی که آتش کینه و عداوت از درون هر کسی شعله می‌کشد، بهترین شیوه رحیمانه و رافت آمیز را پیش می‌گیرد و حلم و بردباری او را از شعله ور ساختن آتش کینه و غضب باز می‌دارد.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS