29 دی 1395, 7:0
انسان بيايمان با نگرانيهاي فراوان دست به گريبان است، بنابراين دائما در درون خود دچار چالشي بزرگ است و هميشه هم در انتخاب مسير زندگي دچار سردرگمي است ولي برخلاف آن انسان باايمان از همه اينها آسوده است و همه افكار و اهداف و انديشهها را تحت لواي يك هدف گردآورده است. انسان بيايمان در دنيا با انديشه و افكار موهوم و با نگرانيهاي فراوان دست به گريبان است، بنابراين دائما در درون خود دچار چالشي بزرگ است و هميشه هم در انتخاب مسير زندگي و در تصميمگيريها دچار سردرگمي است. ولي برخلاف آن انسان باايمان از همه اينها آسوده است و همه افكار و اهداف و انديشهها را تحت لواي يك هدف گردآورده است و فقط به خاطر آن تلاش ميكند و به سوي آن ميشتابد و آن عبارت است از خشنودي خداي متعال.
معناي جامع ذكر همان يادآوري به قلب و زبان است كه گاهي در برابر غفلت و گاهي در برابر نسيان به كار ميرود. غفلت به معني توجه نداشتن به علم و نسيان به معناي زايل شدن معني از ذهن است.
قرآن كه خود يك نسخه شفابخش براي همه دردها است، خود را به عنوان يك عامل جهت تسكين قلبها و محكم كردن دل و آرام بخش معرفي ميكند و هر كس با اين نسخه الهي انس بيشتري داشته باشد و بر خواندن آن مداومت داشته باشد احساس اطمينان و آرامش بيشتري بر وجودش حاكم ميشود.
صبر كه از ديدگاه قرآن به عنوان والاترين و بالاترين درجه دينداري است به عنوان عامل آرامش هم مطرح ميشود. آيات زيادي براي صبر و صابران و لطف الهي براي اهل صبر در قرآن آمده است. برخي از اين آيات بهطور مستقيم با بحث ما ارتباط پيدا ميكند. برای مثال در سوره مباركه آل عمران ميخوانيم كه: «اگر استقامت و پرهيزگاري پيشه كنيد نقشههاي (خائنانه) آنان به شما زياني نميرساند، خداوند به آنچه انجام ميدهند، احاطه دارد.»
انسان در امواج زندگي و در كش و قوس رنجها به تكيه گاهي نيازمند است كه به آن پناه ببرد و درون پراضطراب خود را بدان آرام بخشد. قرآن به اثر آرامش بخشي دعا اشاره ميكند؛ آنجا كه ميفرمايد: «از اموال آنها صدقهاي (زكات) بگير تا به وسيله آن آنها را پاكسازي و پرورش دهي و به آنها (هنگام گرفتن زكات) دعا كن كه دعاي تو مايه آرامش آنهاست و خداوند شنوا و داناست.»
عفت از مهمترين فضایل انساني محسوب ميشود. حال رابطه عفت و پاكدامني با آرامش در چيست؟ بايد گفت كه اولا نتيجه عفت و پاكدامني دارا شدن طهارت نفس است و طهارت و پاكي نفس آرامشي را باخود براي انسان به همراه دارد و ثانيا انسانهاي عفيف فكرشان كمتر به امور جنسي و شهوي مشغول ميشود و وقتي فكر آنها كنترل شد دل مشغولي آنها نسبت به اين امور كمتر ميشود، بنابراين تعادل روحي پيدا ميكنند.
خداوند براي اينكه همه ما را به داشتن روحيه محبت كردن به ديگران تشويق كند پاداش كساني كه اهل محبت و كمك و احسان به ديگران هستند و اسباب امنيت و آرامش ديگران را فراهم ميكنند را رساندن آنها به مقام امنيت و آرامش در دنيا و آخرت بيان ميكند، بنابراين به تعبير قرآن راه رسيدن به آرامش و امنيت در دنيا و آخرت مشروط به دو شرط است:
عمل نيك انجام دادن. (آن هم به صورت مستمر و سيره عملي و روش دائمي داشتن) .
اصلاح به معني درست كردن و عيوب را برطرف كردن است از اينكه در قرآن اصلاح گاهي به صورت مطلق استعمال شده ميتوان برداشت كرد كه منظور هم اصلاح خويشتن است و هم اصلاح جامعه و ديگران. اگر انسان خودش را اصلاح كند يعني اخلاق و رفتار درستي پيدا كند ثمره اين اصلاح رسيدن به آرامش روحي و رواني است. اصلاح جامعه هم بر افراد جامعه تاثير ميگذارد يعني اگر جامعهاي اصلاح شد و آلودگيها و تخلفات و جنايات در آن جامعه به حداقل رسيد، همه كساني كه در آن جامعه هستند احساس امنيت و آرامش ميكنند و ترس و دلهره و... از وجودشان بيرون ميرود.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان