دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اثبات مدعیات دینی (پرسش و پاسخ)

در اینکه آیا برای اثبات گزاره‌های دینی از خود دین می‌توان مدد جست یا اینکه مدعیات در دین باید با غیر دین به اثبات برسد دیدگاه‌های گوناگونی مطرح است.
اثبات مدعیات دینی (پرسش و پاسخ)
اثبات مدعیات دینی (پرسش و پاسخ)

اثبات مدعیات دینی (پرسش و پاسخ)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 19 اسفند ماه 1396

پرسش:

آیا می‌توان با خود دین، مدعیات دینی را ثابت کرد؟

پاسخ:

در اینکه آیا برای اثبات گزاره‌های دینی از خود دین می‌توان مدد جست یا اینکه مدعیات در دین باید با غیر دین به اثبات برسد دیدگاه‌های گوناگونی مطرح است. متکلمان و فیلسوفان دین در غرب، برخی به عقل‌گرایی حداکثری برخی به عقل‌گرایی انتقادی، برخی به ایمان‌گرایی، گروهی به رویکرد اخلاقی و بخشی به روش تجربه دینی، قائلند.

1- عقل‌گرایی حداکثری: مطابق عقل‌گرایی حداکثری اصول اعتقادات دینی و اصل ایمان را می‌توان و باید با عقل به اثبات رساند(1) و در اصول اعتقادات تنها گزاره‌ای پذیرفتنی است که صدق آن برای همه عقلا در تمام زمان‌ها و مکان‌ها با روش عقلانی به اثبات برسد.(2) یعنی برای همه عقلا، استدلال وجود داشته باشد.

2- عقل‌گرایی انتقادی: که معتقدند هیچ عقیده‌ای به خودی خود قابل قبول نیست بلکه باید هم ادله موافق آن عقیده بررسی ‌شود و هم ادله‌ای که بر علیه آن عقیده آورده شده است باید بررسی شوند و پس از سبک و سنگین کردن مجموع ادله، به آن طرفی از عقیده، که مرجحات بیشتری دارد معتقد شویم و آن عقیده در این صورت صرفاً موجه خواهد بود. در واقع این نظریه منتقد عقل است اما با ایمان‌گرایی بدون دلیل هم میانه‌ای ندارد و این نظریه حد وسط بین عقل‌گرایی حداکثری و ایمان‌گرایی است.(3)

3- ایمان‌گرایی: صاحبان این رویکرد می‌گویند نظام‌های دینی به سنجش و ارزیابی عقلانی درنمی‌آیند و ایمان دینی، فارغ از هرگونه استدلال باید پذیرفته شود.(4) زیرا بنیادی‌ترین مفروضات در خود نظام اعتقادات دینی یافت می‌شود.(5) به نظر ایمان‌گرایان مدعیات دینی را باید با خود دین به اثبات رساند و بدون کمک از غیر دین آنها را پذیرفت.

4- اخلاقی: در روش مبتنی بر اخلاق دعاوی دینی را با تجربه اخلاقی موجه می‌سازند یعنی عقیده دارند باید چنان عمل کرد که گویی عقاید دینی درست هستند و حقیقت دارند.(6) هرچند نتوان آنها را به اثبات رساند به این معنا که به نحوی خود را فارغ از بحث اثبات مدعیات دینی می‌انگارند.

5- تجربه دینی: قائلان به تجربه دینی، معتقدند که باورهای دینی را باید با تجربه دینی و عرفانی توجیه کرد.(7) شلایر ماخر بانی این رویکرد معتقد است مبنای دیانت نه تعالیم وحیانی است و نه عقل معرفت‌آموز بلکه انتباه دینی است و تجربه دینی در حل همه مسائل الهیات راهگشاست.(8)

بنابراین اگر گزاره‌های دینی را از حیث قابلیت اثبات با دین- کتاب و سنت- بسنجیم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1- گزاره‌هایی که با خود دین قابل اثبات نیست و حتماً باید با غیر دین- یعنی عقل و کتاب و سنت- به اثبات برسد.

2- گزاره‌هایی که فقط با خود دین قابل اثبات است. مانند: وجود ملائکه، وجود عالم ذر و...

3- گزاره‌هایی که هم از راه دین و هم غیر دین قابل اثبات است. مانند: وجود بهشت و جهنم، ثواب و عقاب و...

دسته اول آن گروه از گزاره‌های دینی است که حجیت دین و قابل استناد بودن دین وابسته به آنها است. یعنی گزاره‌هایی که ریشه و اصول دین محسوب می‌شوند، مثل وجود خداوند، عالم بودن، قادر بودن و حکیم بودن خداوند، نیاز انسان به دین و هدایت الهی، نیاز به معجزه‌ برای تشخیص صدق پیامبر و تمیز پیامبران راستین از مدعیان دروغین پیامبری. چنین گزاره‌هایی حتماً باید از طریق غیر دین یعنی عقل و برهان به اثبات برسند، زیرا اگر بخواهیم این گزاره‌های دینی را با خود دین ثابت کنیم دچار ایراد منطقی در استدلال خواهیم شد، یعنی چنین استدلالی مستلزم دور خواهد بود و استدلال مبتلا به دور باطل است و معرفت‌آفرین نخواهد شد.

- با روشن شدن این نظریات باید بگوییم ما در اصول دین و اصل حقیقت ایمان، قائل به عقلانیت حداکثری هستیم. اصل وجود خدا و نبوت و اینکه باید ایمان بیاوریم باید به وسیله براهین عقلی اثبات شوند، البته براهین عقلی نسبت به افراد مختلف، فرق می‌کند چون سطح فهم و معرفت افراد متفاوت است ولی همه باید استدلال عقلی بر اثبات وجود خدا و نبوت داشته باشند و صرف اینکه چون در قرآن آمده است که خداوند وجود دارد، کافی نیست. اگرچه بعد از اثبات خداوند و عدالت و وجود شریعت با عقل، به وسیله ادله درون دینی(برگرفته از خود دین) می‌توان بر فروع و جزئیات و احکام و حتی برخی از اصول(مثل معاد) استدلال کرد.

پی‌نوشت‌ها

1) خسروپناه، عبدالحسین، کلام جدید، قم، مرکز مطالعات و پژوهش‌های حوزه علمیه، چاپ اول، 1379، ص 77.

2) همان، ص 86.

3) مایکل پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و سلطانی، تهران، طرح نو، چاپ اول، 1376.

4) کلام جدید، همان، ص 73.

5) عقل و اعتقاد دینی، همان، ص 79.

6) ربانی گلپایگانی، علی، نگرش‌های متفاوت در رابطه علمی و دین، قم، مؤسسه امام صادق(ع)، ص 26.

7) کلام جدید، همان، ص 305.

8) نگرش‌های متفاوت در رابطه علمی و دین، همان، ص 28.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS