24 آبان 1397, 0:34
ماه مبارک رمضان دروازه ورود انسان به تماشاگه راز
لطیف روحنواز
روزنامه کیهان
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت ماه 1397
آثار و برکات روزه داری
از نظر آموزههای اسلام، روزه از ستونهای اصلی اسلام در همه شرایع آن است. خدا میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرر شده بود؛ باشد كه پرهيزگارى كنيد. (بقره، آیه ۱۸۳)
همان طوری که خدا در این آیه بیان کرده، در همه شرایع الهی روزه واجب بوده است؛ چنانکه در تورات(خروج 29:34) و انجیل (انجیل لوقا، 34:5) از روزه سخن به میان آمده است.
امام باقر(ع) روزه را یکی از ارکان اسلام دانسته و فرموده است: بُنِی الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسَةً أَشْیاءَ عَلَی الصَّلَاةً وَ الزَّکاةً وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَایةً؛ اسلام بر پنج چیز استوار است، بر نماز و زکات حج و روزه و ولایت. (کلینی، کافی، ج۴، ص۶۲).
از آنجا که روزه گرفتن به معنای ترک بسیاری از مباحات از خوردن و نوشیدن و سخن گفتن و زناشویی و مانند آنها است، میبایست آن را جزو جهاد اکبر نفس دانست؛ به ویژه آنکه ترک بسیاری از اینها به ویژه در جوانی یا در هوای گرم تابستان که تشنگی آور و به سبب بلندای روز آن، گرسنگی آور است، بسیار سخت و دشوار است. از همین رو حضرت پیامبر اکرم محمد مصطفی(ص) میفرماید: الصَّوْمُ فِی الْحَرِّ جِهَاد؛ روزه گرفتن در گرما، جهاد است. (علامه مجلسی، بحار الانوار، بیروت، ج۹۳، ص۲۵۷، ح۱۴).
مراد از این جهاد در حدیث میتواند همان جهاد معمولی نظامی باشد، هر چند که میتواند مطلق جهاد را نیز در نظر گرفت تا شامل جهاد نفس نیز باشد.
انسان روزهدار باید همه اعضا و جوارح او روزهدار باشد تا آثار روزه خودنمایی کند. امام علی(ع) میفرماید: لیس الصوم الإمساک عن المأکل و المشرب الصوم الإمساک عن کل ما یکرهه الله سبحانه؛ روزه، امساک از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خودداری از تمامی چیزهایی است که خداوند سبحان آنها را بد میداند (ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، دار احیاء الکتب العربیةً، ج۲۰، ص۲۹۹، ح۴۱۷).
امام صادق(ع) نیز میفرماید: اِذا صُمتَ فَلیصُم سَمعَک وَ بَصرَک وَ شَعرَک وَ جِلدَک؛ آنگاه که روزه میگیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. (کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۸۷).
امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در جایی دیگر نیز میفرماید: صَوْمُ الْقَلْبِ خَیرٌ مِنْ صِیامِ اللِّسَانِ وَ صِیامُ اللِّسَانِ خَیرٌ مِنْ صِیامِ الْبَطْن؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۱۷۶، ح۳۳۶۳).
به هر حال، روزه در اسلام و همه شرایع از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از همین رو بر خلاف نماز، در صورت قضا از سوی زنان در حیض و استحاضه، قضای آن واجب است، در حالی که نماز این گونه نیست. در چرایی اهمیت روزه همین بس که آثاری بسیار برای آن بیان شده است که مهمترین آنها دستیابی به مقام متقین در مرتبه سوم آن است. برای درک اهمیت روزه در اسلام لازم است تا آثار و برکات آن تبیین شود. بیگمان بیان همه آثار و برکات روزه در ابعاد گوناگون آن شدنی نیست، از همین رو، در اینجا تنها به مهمترین آثار و برکات روزه اشاره میشود:
پیامبر(ص) در تبیین کارکردها و آثار روزه میفرماید: صوموا تَصِحّوا؛ روزه بگیرید تا تندرست باشید (پاینده، نهج الفصاحه، ۱۳۸۷ش، ص۵۴۷، ح۱۸۵۴).
روزه همچنین آثاری چون روحیه نظم، قناعت و صبر در برابر گناهان و مشکلات زندگی را در فرد و جامعه به جا میگذارد و باعث میشود رفتارهای هنجاری جایگزین نابهنجاری رفتاری در جامعه شود.
بیگمان آنچه از آثار و کارکردهای روزه بیان شد تنها بخشی از این آثار است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان