27 بهمن 1395, 3:13
آیا به خاطر دارید که زمانی از سوی دیگران تحقیر شدید؟ احساس تحقیر شدن می تواند از یک نگاه، یا یک گفته یا از یک شانه بالا انداختن ناشی شود. ممکن است تحت تأثیر سخن کسی احساس بی ارزش بودن بکنید. گیج می شوید و به جای آن که روحیه خود را بهتر کنید به تدریج روحیه خود را می بازید و احساس حقارت می کنید.چند نوع رفتار تحقیر آمیز وجود دارد: تحقیرهای کلامی مستقیم، تحقیرهای کلامی غیر مستقیم و تحقیرهای غیر کلامی.
این رفتاری کاملاً مشخص است. خیلی ساده کسی با کلام شما را تحقیر می کند. برای مثال فرض کنید از آسانسوری بیرون آمده اید و بر حسب اتفاق به کسی تنه می زنید. آن شخص با گفتن جملهای ناپسند به شما پرخاش میکند.
برخورد با تحقیرهای کلامی مستقیم چگونه باید باشد؟
- بگذارید که شخص مخاطب شما خشمش را تخلیه کند و کمی آرام بگیرد.
- اگر اشتباهی از شما سرزده، حتی اگر مخاطبتان به شما توهین کرده باشد، آن را اذعان کنید.
- در برابر طرز برخورد او ابراز وجود کنید.
- با یک یا چند جمله کوتاه و خلاصه برخورد را به پایان برسانید.
این اقدامات به از میان برداشتن تحقیرها کمک می کند. در مأجرای آسانسور با کمی حوصله اجازه بدهید که شخص خشم خود را تخلیه کند بعد به او بگویید: از این که به شما برخوردم عذرخواهی میکنم. تصادفی بود. اما من مایل نیستم که حرف های تند و ناسزا بشنوم. میتوانم بدون توهین هم گفتههای شما را بشنوم.
درباره این سخن همسرتان چه حسی دارید؟ وقتی این لباس را می پوشی جالب میشوی. لباس های قدیمی به تو خیلی می آیند. چه معنایی پس پشت این اظهار نظر وجود دارد؟ تحقیرهای کلامی غیر مستقیم در واقع پرخاش غیر مستقیم هستند. اشخاص تحت تأثیر این طرز برخوردها گیج و مبهوت می شوند و احساس می کنند که مورد سلطه قرار گرفتهاند. رفتار پرخاشگرانه غیر مستقیم در واقع یک حمله پنهانی است. کسی از توهین و سرزنش شدن خوشش نمی آید. اگر از خود یا دیگران توضیحات بیشتری بخواهید اغلب مشکلات برطرف می شود. برای روبهرو شدن با تحقیرهای غیر مستقیم قبل از هر کار سعی کنید اطلاعات بیشتری به دست آورید: بپرسید: منظورتان چیست؟ با جوابی که میگیرید از نیت شخص رودرروی خود مطلع میشوید. شاید شما حرف او را به درستی درک نکردهاید. واکنش بعدی شما به جواب طرف مقابل بستگی دارد. اما بخشی از هدف شما این است که به مخاطب خود بیاموزید به روش دیگری با شما حرف بزند و با شما رک و صریح باشد. هر تحقیر کلامی غیر مستقیم می تواند به یک تحقیر کلامی مستقیم تبدیل شود. وقتی از مخاطب خود توضیحات بیشتری می خواهید واکنش او میتواند بدتر شود. توصیه ما این است که ابراز وجود کنید و مراحلی را که در زمینه برخورد با تحقیرهای کلامی مستقیم گفته شد مورد استفاده قرار دهید و در برابر تحقیر قاطعانه برخورد کنید.
با کسی که به ما بد نگاه می کند یا ژست می گیرد چه باید بکنیم. وقتی مخاطب شما بدون این که کلمه ای در تحقیر شما بگوید با رفتارش شما را تحقیر می کند به او چه جوابی میدهید؟ برخورد با توهین غیر کلامی بسیار دشوارتر است. زیرا این احتمال وجود دارد که شخص توهین کننده اصولاً متوجه رفتار توهین آمیزش نباشد. از آن گذشته نمی توانید مطمئن باشید که لزوماً از قصد و نیت شخص توهین کننده آگاه شدهاید. اگر مخاطب شما میخواهد بدون ابراز کلمهای شما را تحقیر کند سعی کنید او را به شکلی مجبور کنید که به جای ژست از کلمات استفاده کند. می توانید به طرزی قاطعانه بگویید ممکن است آن طرز نگاهت را برای من ترجمه کنی؟ من نمیتوانم منظور تو را درک کنم، مگر اینکه مستقیماً نظرت را به من بگویی. تحقیر غیر جرأت آمیز و غیر کلامی از همه صراحت کمتری دارد. گر چه نمی توانیم همه پیامهای غیر کلامی را از بین ببریم، بهتر است تا حد امکان آن ها را به کلمات تبدیل کنیم. چون این امکان وجود دارد که رفتار مخاطب خود را به اشتباه تفسیر کرده باشیم. کسی از توهین و سرزنش شدن خوشش نمی آید. البته رنجش به دل راه ندادن در مواقعی دشوار است اما برقراری ارتباط صادقانه تلاشی است که فایده آن از زحمتش بیشتر است. ناراحتی ناشی از تحقیر با ابراز وجود کردن از بین می رود. مصرانه از دیگران بخواهید که نظر خود را توضیح دهند. احساسات خود را بیان کنید و درباره خود و روابطی که با دیگران دارید اطلاعات تازهای به دست آورید.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان