دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جویریة بنت حارث

No image
جویریة بنت حارث

كلمات كليدي : جويريه، همسران پيامبر، بني مصطلق

نویسنده : پروین حبیبی

جویریه دختر حارث بن ضرار خزاعی از همسران پیامبر اکرم(ص) بود. حارث که ریاست قبیله بنی‌مصطلق یهود را بر عهده داشت، پیش از اسلام آوردن، حدود دو هزار نفر گرد آورده تا با پیامبر (ص) بجنگند. چون دو گروه با هم روبرو شدند، پیامبر (ص) آن‌ها را به اسلام دعوت نمود، اما نپذیرفتند. جنگ درگرفت و مسلمین غالب شدند. اموال دشمن مصادره گشته و زنان و مردان به اسارت درآمدند. از جمله اسیران بُرّه، دختر حارث، بود که در همین جنگ همسرش، نافع بن صفوان کشته شده بود.

آن‌چه به عنوان غنائم از اموال و اسرا به دست آمده بود بین مسلمانان تقسیم شد. بره سهم ثابت بن قیس بن شماس انصاری شد از آنجا که اسرا می‌توانستند با پرداخت فدیه، خود را از اسارت آزاد کنند ثابت برای بره فدیه‌ای چند برابر معمول تعیین کرد او که توان پرداخت چنین مبلغی را نداشت برای پرداخت فدیه خویش به واسطه حضرت علی (ع)‌ نزد پیامبر (ص) رفت و بعد از اسلام آوردن مشکل پرداخت فدیه‌اش را مطرح کرد. حضرت فدیه او را پرداخت و آزادش کرد. و طبق برخی از گزارش‌ها سپس از او خواستگاری کرده و با مهریه‌ای 400 درهمی به عقد خویش درآورد و نام او را از برّه به جویریه تغییر داد.

برخی دیگر از مورخین می‌گویند: حارث ،پدر جویریه، شترانی به عنوان فدیه برای آزادی دخترش نزد پیامبر (ص) آورد. اما در بین راه دو تا از شتران را در منطقه‌ای به نام عقیق، نزدیک مدینه مخفی می‌کنند. اما چون خدمت آن حضرت رسید ، پیامبر (ص)‌ در مورد آن دو شتر سوال نمود. وقتی حارث در مورد عملش که مخفیانه انجام داده بود از پیامبر (ص) شنید به پیامبری آن حضرت شهادت داده و اسلام را پذیرا شد بعد از اسلام آوردن، پیامبر (ص) از حارث خواست دخترش را بین ماندن و رفتن مخیر سازد بدین سان جویریه ماندن را ترجیح داد و پیامبر (ص) او را از پدرش خواستگاری کرد و به عقد خویش درآورد.

بعد از خویشاوندی پیامبر (ص) با قوم بنی مصطلق، مسلمانان اسرا را آزاد نمودند و آن‌ها به اسلام گرویدند. در واقع ازدواج جویریه با پیامبر (ص) باعث آزادی بیش از صد خانواده (صد نفر) از اسرای بنی‌مصطلق شد. عایشه می‌گوید:

هیچ زنی سراغ ندارم به اندازۀ جویریة برای قوم خود خیر و برکت داشته باشد.

جویریه حدود 6 سال همسر پیامبر (ص) بودند. متاسفانه در چگونگی این مدت منابع سکوت کرده‌اند و حتی بعد از رحلت پیامبر (ص) تا زمان وفات جویریه مطلب بسیار اندکی انتقال می‌دهند. جویریه 39 سال بعد از پیامبر (ص)‌ حیات داشتند. این زن ، عالمۀ محدثه و از راویان حدیث شیعه بوده است. ابن عباس چند روایت از طریق او نقل می‌کند. جویریه در سال 50 ه‍.ق، عصر خلافت معاویه بن ابی سفیان وفات یافت مروان بن حکم ،والی مدینه، بر جنازه او نماز خواند و در بقیع به خاک سپرده شد.

مقاله

نویسنده پروین حبیبی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
Powered by TayaCMS