مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
بایستههاى خدمتگزارى به خلق خدا
21 آذر 1386, 0:0
قرآن کریم و ائمه معصومان براى خدمت شایسته به بندگان خدا، شرایط و بایدهایى را در نظر گرفتهاند که عمل به آنها توسط کارگزاران نظام اسلامى و مردم خدمتگزار، مىتواند به خدمتى شایسته و مطلوب الهى و خدمتى کارآمد در مسیر حل معضلات جامعه اسلامى بینجامد...
بایستههاى خدمتگزارى به خلق خدا
بایستههاى خدمتگزارى به خلق خدا خبرگزاری فارس: قرآن کریم و ائمه معصومان براى خدمت شایسته به بندگان خدا، شرایط و بایدهایى را در نظر گرفتهاند که عمل به آنها توسط کارگزاران نظام اسلامى و مردم خدمتگزار، مىتواند به خدمتى شایسته و مطلوب الهى و خدمتى کارآمد در مسیر حل معضلات جامعه اسلامى بینجامد. مقدمه قرآن کریم و ائمه معصومان براى خدمت شایسته به بندگان خدا، شرایط و بایدهایى را در نظر گرفتهاند که عمل به آنها توسط کارگزاران نظام اسلامى و مردم خدمتگزار، مىتواند به خدمتى شایسته و مطلوب الهى و خدمتى کارآمد در مسیر حل معضلات جامعه اسلامى بینجامد. الف: انگیزه خدمتگزارى 1) خدمت خالصانه، نه سودمدارانه خدمتگزارى از توصیههاى هر نظام ادارى به کارکنانش است. با این تفاوت که اکثر نظامها از خدمتگزارى اهدافى سودمدارانه در مسیر منافع و قدرت خود دارند و خدمت ابزار استعمار مدرن است. بنابراین هرگاه منافع حاکمان در خطر باشد، از خدمت چشم مىپوشند و همه چیز را فداى بقاى قدرت مىکنند، این نوع خدمت همواره در لایه رویى و امور دنیایى متوقف مىشود و چون نوعى ریاکارى است به لایههاى زیرین تعاملات اجتماعى و نیز لایههاى اصلى (امور معنوى و دینى) نفوذ نمىکند، اما در اندیشه قرآنى خدمت با انگیزه الهى و خالصانه صورت مىگیرد «اى رسول ؛نزدیک است که اگر امتت به قرآن ایمان نیاورند، جان خود را از شدت حزن و تأسف بر آنان هلاک سازى»(1)و «همانا رسولى از جنس شما براى هدایت خلق آمده که از شدت محبت و نوع پرورى، فقر و پریشانى و جهل و فلاکت شما بر او سخت مىآید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است».(2) با این دیدگاه آنچه مهم است الهى بودن خدمت است به حجم و گستره آن، لذا گاهى یک نگاه مىتواند عبادت شمرده شود. امام سجاد (ع) فرمود: «نظر المؤمن فى وجه اخیه المؤمن للمودّة و المحبّة عبادة ؛(3) نگاه مؤمن به صورت برادر مؤمنش از روى دوستى و محبت عبادت است.» و آنگاه که به رسول خدا گفتند: دو مرد بنى اسرائیلى هستند یکى نماز واجب را مىخواند و سپس مىنشیند و خوبىها را به مردم یاد مىدهد و دیگرى روز را روزه مىگیرد و شب را عبادت مىکند، رسول خدا فرمود: برترى اولى بر دومى مثل برترى من بر کمترین شماست.(4) در این سخن رسول خدا ارزش خدمت دینى و معنوى را بسیار فراتر از عبادت صرف مىداند. قرآن کریم بارها خدمت ریا کارانه را نکوهش مىکند و بر خدمت الهى، موحّدانه و خالصانه تأکید مىورزد. «والّذین ینفقون اموالهم رئاء الناس و لا یؤمنون بالله و لابالیوم الاخر... ؛(5) و کسانى که اموالشان را براى نشان دادن به مردم انفاق مىکنند و به خدا و روز پسین ایمان نمىآورند.» مثال آنچه در این زندگى دنیا مصرف (انفاق) مىکنند، مانند مثال بادى است که در آن سوزندگى است که بر کشتزار گروهى که بر خودشان ستم کردهاند بوزد و آن را نابود سازد و خدا به آنان ستم نکرده و لیکن برخود ستم کردهاند.(6) بر این اساس هرچند ممکن است کارگزارى تمام عمر خود را هم به مردم خدمت کند، اما چون انگیزه الهى در کارش نبوده، گویى به کشتزارى که یک عمر برایش صرف کرده، آتش انداخته و همه را خود از بین برده است. تفسیر این آیه را در این کلام امام زین العابدین (ع) بجوییم که فرمود: حق صدقه و زکاتى که مىدهى این است که بدانى آن (پس اندازى نزد پروردگارت) و امانتى است که شاهد نمىخواهد.(7) 2) بى چشم داشت بودن وقتى کارگزاران اسلامى هدفشان از خدمت کسب رضایت الهى باشد، مسلم است که از مردم انتظارى نخواهند داشت. مراجعه به آیات قرآن کریم نشان مىدهد هیچ کدام از پیامبران در مقابل خدمات گسترده دینى و معنوى خود اجرى از کسى نخواستهاند و تنها چشم داشت آنان از خدا بوده است. تنها از رسول اکرم (ص) در 8 آیه قرآن اجر نخواستن نقل شده است،(8) مانند «قل لا اسئلکم علیه اجراً ان هو الاذکرى للعالمین».(9) 3) قدرت طلب نبودن و شایستهسالارى در خدمتگزارى اگر انگیزه از حکومت، مدیریت و کارگزارى الهى باشد، مسابقه و پیشى گرفتن در کسب مقامها هم براى کسب محبوبیت الهى بیشتر و مغفرت الهى خواهد بود. «و خدا و فرستاده را اطاعت کنید باشد که شما مشمول رحمت شوید و بر همدیگر پیشى بگیرید به سوى آمرزش از پروردگارتان و بهشتى که پهنه آن آسمانها و زمین است.»(10) بنابراین هدف کارگزاران کسب رضاى الهى از طریق خدمت است پس اگر کسى را بشناسد که بهتر از آنها بتواند خدمت رسانى کند، باید این مقام را به او بسپارد. رسول خدا فرمود: «هر کس عهده دار فردى از مسلمانان شود در حالى که مىداند از او سزاوارتر و آگاهتر به قرآن و نسبت پیامبر هست، این کار را به او نسپارد، به یقین به خدا و رسول خیانت کرده است.»(11) این سخن از مقام معظم رهبرى هم قابل توجه است: خصوصیت دیگر هم مخصوص من و شماست، یعنى مایى که به خاطر مسئولیت هامان حوزه اقتدارى داریم، چه کوچک چه بزرگ، این مضمون آیهاى است که تلاوت کردم، «تلک الدار الآخرة نجعلها للذین لا یریدون علواً فى الارض و لافساداً ؛دنبال استعلا و سلطه جویى و برترى جویى بر مردم نباشیم. این کار سخت است. اما ممکن و لازم است، سلطه جویى آفتى است که قدرت مداران عالم را همیشه تهدید کرده و بسیارى را لغزانده است. ما که قوىتر از آنها نیستیم، باید مواظب و مراقب باشیم تا نلغزیم. از امیر المؤمنین (ع) نقل شده است که فرمود:...این آیه اصلاً براى قدرتمندان و ولات و مسئولان است. از رؤساى سطح بالا گرفته تا مدیریتهاى میانى و تا هر کجا که حوزه اقتدارى وجود دارد. بعضى تصور مىکنند قدرت یا ثروت ذاتاً شرّ است، در حالى که این طور نیست... ما از این قدرت چگونه استفاده مىکنیم اگر استفاده خوب کردیم، خیر است.اگر در خدمت مردم قرار دادیم، خیر است. اگر در خدمت ترویج اخلاق و معنویت و صلاح و رستگارى انسانها قرار دادیم، خیر است».(12) ب: بایدهاى خدمتگزارى در عمل 1- سرعت در خدمتگزارى تفسیردقیق آیه «سارعوا الى مغفرة من ربکم»(13)را باید در کلام رسول خدا جست و جو کرد و به عنوان یکى از مصادیق مهم سرعت در غفران به تسریع خدمت رسانى کارگزاران اشاره نمود. رسول خدا مىفرمود: از سکوت و بى توجهى اهانتآمیز بپرهیزید. به اینکه یکى از شما فرمانده یا کارگزارى باشد، آنگاه زنان بى شوهر، یتیم و مسکین به شما مراجعه کنند و بگویید منتظر باش تا رسیدگى کنم و آنها را به ذلت و خوارى واگذارید، و خواسته شان را انجام ندهید و حتى چیزى هم نگویید که بروند و سپس فردى پولدار و با موقعیت بیاید، بلافاصله او را در کنار خود بنشانید و از درخواستش بپرسید و بى درنگ دستور رسیدگى دهید».(14) این حدیث علاوه بر تأکید بر اصل سرعت در خیر، به تبعیض قائل نشدن در سرعت در خدمت رسانى هم تأکید فراوان دارد. دستور امام على (ع) هم به کارگزارانش همین بود «ومنها اصدار حاجات الناس یوم ورودها علیک...؛(15)از آنها (وظایف مخصوص زمامداران) برطرف کردن نیازهاى مردم در روز ورودش به تو است». 2) توجه به آسیب پذیرها خداوند توجه به ضعفا و مستمندان و درماندگان را به طور جدّى در آیات الهى نشان داده است،(16) مانند «والذین استجابوا لربّهم و اقاموا الصلاة و امرهم شورى بینهم و مما رزقناهم ینفقون»(17) و «ان الذین یأکلون اموال الیتامى ظلماً انّما یأکلون فى بطونهم ناراً و سیصلون سعیراً؛(18)در حقیقت کسانى که اموال یتیمان را به ستم مىخورند جز این نیست که آتش در درونشان مىخورند و به زودى در شعله فروزان در آیند» و «و آت ذاالقربى حقّه والمسکین و ابن السبیل...»(19)ترجمان این آیات را در بعد حکومتى آن در این سخن رسول (ص) مىشنویم: «ابلغونى حاجة من لا یستطیع ابلاغ حاجته...نیاز کسى را که خودش نمىتواند، به من برسانید. کسى که نیاز حاجتمندى را که ناتوان است، به حاکمى رساند، خدا او را روز قیامت بر صراط، ثابت قدم نماید».(20) امام على (ع) هم مىفرمود: از یتیمان خردسال و پیران سالخورده که راه چارهاى ندارند و دست نیاز برنمى دارند، پیوسته دلجویى کن که مسئولیتى سنگین بر دوش زمامداران است، گرچه حق تمامش سنگین است، اما خدا آن را بر مردمى آسان مىکند که آخرت مىطلبند، نفس را به شکیبایى وا مىدارند و به وعدههاى پروردگار اطمینان دارند. پس بخشى از وقت خود را به کسانى اختصاص بده که به تو نیاز دارند تا شخصاً به امور آنان رسیدگى کنى و در مجلس عمومى با آنان بنشین و در برابر خدایى که تو را آفریده، فروتن باش و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوى آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفت و گو کند».(21) 3) شکیبایى در مسیر خدمتگزارى رسول اکرم (ص) که عظیمترین خدمات مادى و معنوى را براى مسلمانان به ثمر رساند در آیات فراوانى دعوت به صبر در مسیر مذکور شده است. حضرت به خاطر تحمل تکذیب مخالفان،(22) دعوت به صبر مىشد و تحمل وى در برابر تبعید و اخراج از مکه،(23) نسبت سحر و دیوانگى،(24) گمراه خواندن و فریب خوردن،(25) شاعر داشتن،(26) و... در دههاآیه مورد تأکید قرار گرفته است. امام على (ع) در پرتو همین آیات و سیره عملى رسول خدا مىفرمود: «انصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوا ئجهم فانکم خزّان الرعیة و وکلاء، الامّة ؛(27)در روابط خود با مردم انصاف داشته باشید و در برآوردن نیازهایشان شکیبا باشید. همانا شما خزانه داران مردم و نمایندگان ملت هستید». وامام سجاد (ع) هم هرگاه نیازمندى نزدش مىرسید مىفرمود: «آفرین بر کسى که بار مرا به آخرت حمل مىکند».(28) 4) محبت و تواضع به مردم آیات قرآن سیمایى مهربان، متواضع و با محبت از رسول خدا(ص) ترسیم مىکنند. در یک جا او را به طرد نکردن مؤمن فقیر فرا مىخواند،(29) دعوت به تحقیر نکردن یتیم مىکند،(30) از او مىخواهد نیازمند را نراند،(31) در سایه رحمت الهى مهربان است،(32) با مؤمن گنهکار برخورد شایسته داشته باشد،(33) مردم را ملاحظه مىکند،(34) و... خداوند از رسول اکرم مىخواهد بال (عطوفت و فروتنى) خود را براى مؤمنان پیرو فرود آورد.(35) خفض جناح نشانه تواضع است و باید رابطه پیشوایان با امت متواضعانه باشد.(36) امام على (ع) از مالک اشتر بال گسترى، فروتنى و نرمخویى با مردم را مىخواهد.(37) در آیهاى دیگر رهبرى مهربانانه پیامبر با مردم را ناشى از رحمت الهى مىداند «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک»(38)از نگاه قرآن این محبت البته دو طرفهاى است. آموزههاى علوى نشان مىدهد که اساس رابطه کارگزار با مردم باید همین محبت الهى باشد، لذا حتى اگر ناتوان از خدمت هم شد، باید رحمت و عطوفت را از وى دریغ نکند. «رحمت به مردم را در دل خود جاى بده و به آنها احسان و نیکى کن...» و «وقتى از کمک به ضعیفان بازماندى، مهر و محبت تو آنان را فرا گیر شود».(39) 5) امانتدارى در خدمت از شرایط مهم قرار گرفتن در مقام کارگزارى و خدمتگزارى، رعایت امانتدارى است و کارگزار باید به عنوان یک امانت به قدرتى که به او سپرده شده نگاه کند و از آن فقط براى خدمت سود برد. از این روى حضرت یوسف وقتى مىخواهد خود را براى خزانه دارى معرفى کند، مىگوید: «اجعلنى على خزائن الارض انى حفیظ علیم؛ مرا بر منابع این سرزمین بگمار که نگهبانى دانایم».(40) و این در حالى بود که قبل از آن سلطان مصر به وى گفته بود تو امروز نزد ما جایگاه دارى و درستکار و امین هستى.»(41)اگر چنین دیدگاهى بین حاکمان و کارگزاران جریان پیدا کند و به قدرت به عنوان ابزار خدمت بنگرند هرگز از آن به نفع نزدیکان سوء استفاده نخواهد کرد. امام على(ع) مىفرمود: «زمامداران، خواص و نزدیکانى دارند که خود خواه و چپاولگر و در معاملات بى انصاف اند ریشه ستمگاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان و به هیچ کدام زمین واگذار مکن و چنان رفتار کن که قراردادى به سودشان بسته نشود که به مردم ضرر رساند.»(42)و مىفرمود «براى عموم زیردستانت آنچه را براى خود و خانواده ات مىپسندى، دوست بدار»،(43) و از کارگزارش مىخواست به همگان یکسان نگاه کنند تا بزرگان در آنان طمع نکنند و ناتوانان از اجراى عدالت ناامید نشوند.(44) در همین فضاى فکرى است که کارگزاران امکانات بیت المال را هم به عنوان ابزار اختصاصى خدمت خواهند نگریست و معناى واقعى استفاده اختصاصى ممنوع را با جان و دل خواهد فهمید. امام على(ع) چه زیبا فرمود: «نوک قلمهایتان را نازک کنید، از زیاده نوشتن بپرهیزید زیرا اموال مسلمانان قبول ضرر نمىکند.»(45) 6) خدمت با کیفیت برتر آنچه باعث شد اهل بیت (ع) به «مقام نیکوکاران» برسند، انفاق و بخشش از بهترین چیزها بود. آنان با اینکه روزه بودند ضرورىترین مواد حیاتى یعنى غذایشان را به فقیر و اسیر و یتیم دادند.(46) به عنوان نمونه دیگر امام حسین (ع) مىفرمود: چون من شکر دوست دارم، از آن هم انفاق مىکنم و خدا فرموده است «لن تنالوا البرّ حتى تنفقوا مما تحبون ؛(47) هرگز به مقام نیکوکاران نمىرسید مگر از آنچه دوست دارید، انفاق کنید.»(48) بنابراین حاکمان و کارکنان نظام اسلامى باید بالاترین توان خود را به کارگیرند و بهترین نوع خدمت را به مردم تقدیم کنند تا مصداق (انفاق کنندگان از دوست داشتنىترینها) شوند. 7) منت نگذاشتن بر مردم اگر مقام خدمتگزارى نعمتى الهى براى فرصت خدمت و کسب قرب الهى شده دیگر منت گذاشتن بر مردم معنایى ندارد و آن که به خاطر خدمات مدیریتى و خود به مردم منت مىگذارد عملاً نشان مىدهد که خدمات او براى کسى جز خدا بوده است و روشن مىشود که تمام آنچه انجام داده از بین رفته و چیزى براى آخرت ذخیره نشده است.(49) امام خمینى (ره) مىفرمود: «این طبقه هستند که به ما الآن منت دارند و از اول منت داشتند. همینها بودند که هیچ توقعى هم ندارند... ما را اینها آوردهاند و وکیل کردهاند... ما باید ولى نعمت خودمان را از آن قدردانى کنیم و خدمت کنیم.»(50) رهبر انقلاب هم معتقد است: «مسئولان باید کار را با دل سوزى براى مردم انجام بدهند باید بدون منت انجام بدهند و مُراجع خود را احترام و تکریم کنند، آنها را تحقیر نکنند، بر آنها منت نگذارند...»(51) از امام سجاد (ع) روایت شده است که فرمود: «به خاطر صدقه برکسى منت نگذار، زیرا قدمى به سود خود برداشتهاى اگر منت بگذارى، در امان نیستى که روح صدقه گیرنده را آزرده و خود را معیوب کردهاى، زیرا این کار تو نشانه آن است که صدقه را به خاطر خود ندادهاى و گرنه به کسى منت نمىگذاشتى.»(52) پىنوشتها: - 1. سوره کهف، آیه 6. 2. سوره توبه، آیه 128. 3. تحف العقول، ص 282. 4. میزان الحکمة، ح 13824. 5. سوره نساء، آیه 38 و سوره توبه، آیه 53-55. 6. سوره آل عمران، آیه 117. 7. تحف العقول، ص 259. 8. سوره انعام، آیه 90، سوره یوسف، آیه 104، سوره مومنون،آیه 72، سوره فرقان، آیه 57، سوره نساء، آیه 47، سوره قلم، آیه 46. 9. سوره انعام، آیه 90. 10. سوره آل عمران، آیه 132 - 133. 11. مکاتیب الرسول، ج 2، ص 625، بحار الانوار، ج 75، ص 345. 12. بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، 15/5/1382. 13. سوره آل عمران، آیه 132. 14. کنزالعمال، ج 6، ص 29، ح 4705. 15. نهج البلاغه، نامه 53. 16. ر.ک به: تفسیر مراغى، ج 5، ص 17، المنیر، ج5، ص 128،کبیر فخر، ج 27، ص 177، نمونه ج 2، ص 464، الجدید، ج 2، 255، نمونه، ج 6، ص 5، کشف الاسرار، ج 6، ص 479، و ج 5، ص 680. 17. سوره شورى، آیه 38. 18. سوره نساء، آیه 10. 19. سوره اسراء، آیه 26. 20. بحار الانوار، ج 3، ص 384. 21. نهج البلاغه، نامه 53. 22. سوره انعام، آیه 35. 23. سوره محمد، آیه 13. 24. سوره ذاریات، آیه 52. 25. سوره نجم، آیه 2. 26. سوره الحاقه، آیه 41. 27. نهج البلاغه، نامه 51. 28. بحارالانوار، ج 46، ص 98. 29. سوره انعام، آیه 52. 30. سوره ضحى، آیه 9. 31. سوره ضحى، آیه 10. 32. سوره آل عمران، آیه 130. 33. سوره انعام، آیه 54. 34. سوره احزاب، آیه 37. 35. سوره شعرا، آیه 215. 36. سیره پیامبران در قرآن، آیت الله جوادى آملى، ج 7، ص 124. 37. نهج البلاغه، نامه 27. 38. سوره آل عمران، آیه 159 و ر.ک به: سیره رسول اکرم در قرآن، ج 8، ص 288، و سوره احزاب، آیه 43، سوره کهف، آیه 6، سوره فاطر، آیه 8. 39. غررالحکم. 40. سوره یوسف، آیه 55. 41. همان، آیه 54. 42. نهج البلاغه، نامه 53. 43. بحارالانوار، ج 72، ص 27. 44. نهج البلاغه، نامه 27. 45. بحارالانوار، ج 93، ص 49. 46. سوره انسان، آیه 9. 47. سوره آل عمران، آیه 92. 48. تفسیر کنزالدقائق، ج 3، ص 159، و سوره بقره، آیه 267. 49. سوره بقره، آیه 262 - 275. 50. صحیفه امام، ج 16، ص 25. 51. دیدار رهبرى با مردم، 6/10/1372. رک به: کافى، ج 2، ص 296، حدیثى از امام جواد (ع). 52. تحف العقول، ص 259. ......................................................................................... منبع: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 297
بایستههاى خدمتگزارى به خلق خدا
بایستههاى خدمتگزارى به خلق خدا
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
بایستههاى خدمتگزارى به خلق خدا
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
ماهیت حاکمیت سیاسی
27 خرداد 1387, 0:0
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
«جاهلیت» در قرآن
از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
31 فروردین 1387, 0:0
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت
آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
27 شهریور 1386, 0:0
اولین امام جمعه تهران
18 شهریور 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS