دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بدهكار را تحت فشار نگذاريم

No image
بدهكار را تحت فشار نگذاريم

قرآن كريم به طلبكاران مي‌گويد: در مواردي كه بدهكاران سخت در تنگنا قرار دارند اگر بدهي آنان بخشوده شود، از هر نظر براي شما بهتر است. (أن تصدّقُواْ خيرٌْ لّكم) . و ان كان ذُو عُسْرهٍ فنظِرهٌ الي ميسره». (280 بقره) . قرآن کریم می‌فرماید: در قرض و وام اگر طرف به سختي مي‌افتد، بر او سخت نگيرند و به او مهلت بدهند، نه يك ماه و دو ماه، كه تا هنگام آساني و گشاده دستي. [1] يكي از اموري كه اسلام بدان تأكيد بسياري نموده، موضوع قرض دادن به نيازمندان است تا جايي كه در روايات ما آن را از صدقه برتر دانستند. [مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 71، ص 104] اما بايد توجه داشت در برخي از موارد ما به وظايفمان و آداب و شرايطي كه وجود دارد عمل نمي‌كنيم و از اين جهت زيان‌هايي بر ما وارد مي‌شود، ولي آگاهانه يا ناآگاهانه گناه آن را بر گردن ديگران مي‌اندازيم. براي قرض الحسنه، اين سنت پسنديده، شرايطي بيان شده است كه در طولاني‌ترين آيه از قرآن بدان اشاره شده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هنگامى كه بدهى مدت‌دارى (به خاطر وام يا داد و ستد) به هم‌ديگر پيدا مي‌كنيد، آن را بنويسيد و بايد نويسنده‌اى از روى عدالت، (سند را) در ميان شما بنويسد و كسى كه قدرت بر نويسندگى دارد، نبايد از نوشتن خوددارى كند. پس بايد بنويسد، و آن كس كه حق بر عهده اوست، بايد املا كند و از خدا كه پروردگار اوست بپرهيزد، و چيزى را فروگذار ننمايد!...».

[بقره، 282] در روايات نيز به اين مهم تأكيد شده است. [حر عاملي، وسائل‌الشيعة، ج 17، ص 11].

آداب و شرايط قرض‌الحسنه

در آموزه‌هاي ديني ما قرض دادن به برادران مؤمن، آداب و شرايطي دارد كه برخي از آنها چنين است. 1.قرض همراه با اخلاص باشد. 2. با دل خوش و رضايت كامل باشد. 3. قرض از مال حلال باشد. [كليني، اصول كافي، كمره‌اي، محمد باقر، ج، ص 843]. 4. قرض مكتوب شود [بقره، 282]. 5. كسي كه به مؤمني قرض داد، منتظر بماند تا پرداخت قرض براي او امكان‌پذير شود؛ يعني همانطور كه جايز نيست بدهكار با فرض توانايي، پرداخت مال را به تاخير بيندازد، همين طور نيز اگر طلبكار مي‌داند بدهكار توانايي ندارد، جايز نيست او را تحت فشار قرار دهد [شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 138]. آيه 280 بقره دربردارنده يك دستور مالي و حقوقي است كه در آن به طلبكار توصيه شده در صورت سررسيد زمان دريافت طلب، در صورتي كه امكان پرداخت براي بدهكار وجود نداشته باشد؛ طلبكار نبايد او را تحت فشار قرار دهد؛ بلكه بايد به او مهلت دهد. (إِن كان ذُو عُسْرهٍ فنظِرهٌ إِلي ميسرهٍ) . حتي در قوانين اسلام كه در واقع تفسيري است براي آيه فوق، تصريح شده كه هيچگاه نمي‌توان خانه و وسايل ضروري زندگي افراد را براي بدهي آنها توقيف كرد يا از آنها گرفت؛ بلكه طلبكاران تنها مي‌توانند از اضافه بر آن، حق خود را بگيرند و اين حمايت روشني از حقوق قشرهاي ضعيف جامعه است. [تفسير نمونه 2/377 ]. در ادامه با توصيه‌اي اخلاقي، بحث حقوقي سابق را تكميل مي‌كند. قرآن كريم به طلبكاران مي‌گويد: در اينگونه موارد كه بدهكاران سخت در تنگنا قرار دارند اگر بدهي آنان بخشوده شود، از هر نظر براي شما بهتر است (أن تصدّقُواْ خيرٌْ لّكم)، احساس كينه‌توزي و انتقام را به محبت و صميميت مبدل مي‌سازد و افراد ضعيف جامعه را به فعاليت مجددي كه نتيجه اش نصيب همگان مي‌شود، وا مي‌دارد و اضافه بر اينها، صدقه و انفاقي در راه خدا محسوب مي‌شود كه ذخيره روز پسين خواهد بود [همان 2/378].

پاداش‌های قرض‌الحسنه

در آيات و روايات، پاداش‌های بسياري براي قرض‌الحسنه برشمرده شده است. اين پاداش‌ها مادي و معنوي و نيز دنيوي و اخروي است. مهم‌ترين پاداش قرض الحسنه در همان اصل قرض دادن نهفته، زيرا شخص وام‌دهنده با خداوند معامله مي‌كند و كسي كه قرض مي‌گيرد در حقيقت خداوند است [ بقره، آيه 245؛ مائده، آيه 12]. ديگر آنكه خداوند خود ضمانت بازپس دادن وام را كرده و بي‌گمان خداوند شاكر و سپاسگزار است [ تغابن، آيه 17] و با بركت قرار دادن در مال شخص او را بي‌نياز خواهد كرد و به فضل خود بر مال او مي‌افزايد. از اين رو در بيان سود و پاداش حاصل از قرض دادن به نيازمندان و محتاجان مي‌فرمايد كه خداوند پاداش نامحدود و بي‌شماري را در نظر گرفته است [بقره، آيه 245، حديد، آيات 11 و 18]. خداوند در اين آيات از پاداش و اجرت كريمانه خود سخن مي‌گويد؛ بنابراين مي‌بايست پاداشي عظيم و نيكو و بزرگوارانه‌اي باشد كه خداوند براي وام‌دهنده در نظر گرفته است. اين پاداش‌ها تنها اختصاص به دنيا ندارد بلكه در آخرت هم به او تعلق خواهد گرفت و نيز مادي و معنوي خواهد بود. [همان]. از آثار و بركات اجتماعي و كاركردهاي دنيوي قرض الحسنه مي‌توان به ايجاد محبت بين مردم و تحقق انسجام و وحدت اسلامي اشاره كرد. امام صادق (ع) مي‌فرمايد: سه چيز است كه محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـي و بخشـش[ تحف العقول، ص 316]. از جمله آثار قرض الحسنه مي‌توان به محو سيئات و تبديل آن به حسنات اشاره كرد [ مائده، آيه 12]. بنابراين، وام‌دهنده با اين كار خويش، گويي تازه از مادر متولد شده و نقش كار او همانند توبه، تأثيرگذار است و مشكلاتي كه به سبب گناه گرفتار آن است برطرف مي‌شود. پس مي‌توان گفت كه وام دادن، موجب جلب منفعت و دفع و رفع بلا و گرفتاري نيز است. خداوند در آيه 12 سوره مائده از جمله پاداش‌هاي بزرگ قرض الحسنه را دستيابي به فوز عظيم و كاميابي در بهشت جاودان دانسته است. پس مي‌بايست اين عمل را از اعمال صالح و نيكي دانست كه تضمين‌كننده بهشت براي آدمي است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS