دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی

آشنایى و ارتباط با امام

سابقه ارتباط و آشنایى آقاى رسولى محلاّتى با امام، از دو جهت بوده است: یکى مربوط به زمانى است که آقاى رسولى محلاّتى در مدرسه ابتدایى باقریه قم، با شهید حاج آقا مصطفى همکلاس بودند و پس از آن، هنگامى که هر دو با ترغیب و تشویق و علاقه پدرشان به تحصیل علوم دینى روى آوردند و مدّتى هم درس و هم بحث بودند و روى این سابقه و رفاقت، آقاى رسولى خدمت امام ارادت پیدا کرده و به منزل ایشان رفت و آمد مى کند و سبب و وسیله دیگر آشنایى با امام، علاقه و ارتباط پدر ایشان با امام بود. در این رابطه آقاى محلاّتى ابراز مى دارند که:

«کمتر شب و روزى بود که مرحوم والد، ذکر خیر از امام را براى ما در منزل نداشته باشد و این علاقه، طرفینى بود. حضرت امام هم علاقه خاصّى نسبت به پدر داشت، تا جایى که سال ها، امام تابستان هایى را که نمى خواستند در قم بمانند به امامزاده قاسم شمیران که پدر در آنجا سکونت داشت مى آمدند و انگیزه آنجا آمدن امام چیزى جز انس و علاقه با پدر نبود.».([7])

ارتباط آقاى محلاّتى با امام در دوران تحصیل، بیشتر با حضور در درس خارج فقه و اصول و به صورت رابطه صمیمى و استاد و شاگردى برقرار بود. پس از تبعید امام به ترکیه و بعد از مهاجرت وى به عراق (نجف) و در طول سال هاى متمادى اقامت در حوزه نجف، این ارتباط با نامه نگارى ارسال وجوهات و دیدارهاى کوتاه، ادامه داشت. نام و امضاى آقاى رسولى محلاّتى در کلیه بیانیه ها و اعلامیه ها، چه آنهایى که از سوى جامعه روحانیت مبارز تهران و چه آنهایى که از جانب فضلا و مدرّسان قم و شهرهاى دیگر در حمایت از امام، اهداف وى و مسائل مربوط به انقلاب صادر مى شد، به چشم مى خورد.

با ورود امام امّت به ایران و هدایت هاى وى در به ثمر رسانیدن و پیروزى انقلاب و پس از آن تثبیت نظام، شکل گیرى ادارات و نهادها و ارگان هاى قانونى و اجرایى کشور، همه یاران امام با حضور در نهادهاى جدید اجرایى، قضایى، قانونى و... او را یارى کردند.

زمانى که امام پس از اقامت کوتاهى در قم، براى معالجه به تهران مراجعت کردند و به دستور پزشکان معالج، در جماران اقامت گزیدند، با تشکیل دفتر امام در جماران، آقاى رسولى محلاّتى از نخستین کسانى بود، که به دستور شخص امام، به عنوان یکى از اعضاى رسمى دفتر تعیین گردید. وى روزانه، علاوه بر کارهاى شخصى، اعم از تحقیق، مطالعه، تدریس و فعّالیت در سنگر مسجد و محراب، فعّالیت هاى دیگر، چون: امور مالى دفتر، نوشتن احکام امامان جمعه، وکالت ها، نمایندگى ها، اجازات امور حسبیه، پاسخ به پیام هاى ویژه و جواب مسائل مربوط به وجوهات شرعى را به عهده داشت.

عضویت در دبیرخانه ائمه جمعه و حضور در جلسات مربوطه، مسافرت هاى کوتاه در رابطه با مشکلات ائمه جمعه، و غیره، سرکشى به روستاها و شهرهاى دور و نزدیک و حلّ برخى اختلافات، از جمله کارهایى بود که وى به خوبى از عهده آن ها برمى آمد و از فعّالیت هایى که در دفتر و بیرون آن به صورت مأموریت ها و سرکشى ها انجام مى داد، گزاراش تهیه مى نمود و بدون واسطه به امام ارائه مى کرد.

هم اکنون نیز برخى از نمایندگى ها که از سوى امام به وى محول شده بود، از سوى مقام معظم رهبرى هم تأیید و تنفیذ شده و در کنار فعّالیت هاى پژوهشى و تدریس، مسئولیت بخشى از کارهاى دفتر مقام معظم رهبرى را به عهده دارند.

نمونه احکام صادره

نمایندگى امام در بنیاد مسکن انقلاب اسلامى([8])، انتصاب از طرف امام در دفتر ایشان براى پاسخگویى به سؤال هاى شرعى.([9])

مأموریت از طرف امام در هماهنگ نمودن و انسجام بین ائمه جمعه سراسر کشور و قواى اجرایى و غیر اجرایى.([10])

انتصاب از طرف امام به عنوان یکى از مسؤولان و اداره کنندگان دبیرخانه مرکزى ائمه جمعه کشور.([11])

انتصاب از طرف امام براى کمک رسانى به سیل زدگان استان هاى جنوبى کشور.([12])

انتصاب از سوى امام براى کمک رسانى جهت خانه سازى طلاّب علوم دینى مشهد.([13]) که از جمله دست نویسهاى تاریخى و به یاد ماندنى امام که در روزهاى پایانى عمر با برکت خود براى ایشان مرقوم داشته اند و اصل آن موجود مى باشد، بدین شرح است:

نمونه اجازات

بسمه تعالى

جناب حجت الاسلام آقاى حاج سیّد هاشم رسولى دامت افاضاته

جنابعالى فردى مى باشید متدین و درست دانشمندى هستید محقّق و بحمدالله تألیفات خوبى دارید، از دوستان باوفا و قدیمى من مى باشید. سال ها در زمینه هاى مختلف زحمت کشیده اید. من به جنابعالى علاقه دارم و محبتهاى بسیار شما را فراموش نمى کنم. از آنجا که به شما اطمینان دارم، شما را از طرف خود وکیل نمودم تا در تمامى زمینه هاى شرعى طبق شرع انور عمل کنید خداوند بشما پاداش خیر دهد. دست خدا بهمراهتان.

والسلام علیکم و رحمة الله

1/12/67

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
No image

شیعه در نگاه وهابیان

پر بازدیدترین ها

No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت اول)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
No image

جغرافیاى‌ تاریخى‌ داستان‌ حضرت‌ لوط ‌(ع)‌

این‌ مقاله‌ درباره‌ مبعوث‌ شدن‌ حضرت‌ لوط‌(ع)‌ به‌ پیامبرى‌ قوم‌ شهر سدوم‌، و مسیر مهاجرت‌ آن‌حضرت‌، و اقوال‌ گوناگون‌ در این‌ باره‌، به‌ انضمام‌ ماجراى‌ نقل‌ شده‌ در قرآن‌ کریم‌ و مقایسة‌ اجمالى‌ آن‌ باداستان‌ منقول‌ در کتب‌ عهدین‌ سخن‌ گفته‌ است‌... یکى‌ از پیامبران‌ الهى‌ که‌ ماجراى‌ او و قومش‌ به‌ تفصیل‌ در قرآن‌ کریم‌ بیان‌ شده‌، حضرت‌ لوط‌ (ع)‌ است‌که‌ به‌ گفتة‌ صاحب‌نظران‌، خویشاوندى‌ ایشان‌ با حضرت‌ ابراهیم‌(ع)‌ نیز قطعى‌ و مسجل‌ است‌. داستان‌حضرت‌ لوط ‌(ع)‌ با اختلاف‌ قابل‌ توجهى‌ در تورات‌ نیز به‌ چشم‌ مى‌خورد که‌ قطعات‌ زیادى‌ از آن‌ جعلى‌ ودور از شأن‌ این‌ پیامبر عظیم‌الشأن‌ است‌. این‌ مقاله‌ دربارة‌ مبعوث‌ شدن‌ حضرت‌ لوط‌ (ع)‌ به‌ پیامبرى‌ قوم‌ شهر سدوم‌، و مسیر مهاجرت‌ آن‌حضرت‌، و اقوال‌ گوناگون‌ در این‌ باره‌، به‌ انضمام‌ ماجراى‌ نقل‌ شده‌ در قرآن‌ کریم‌ و مقایسة‌ اجمالى‌ آن‌ باداستان‌ منقول‌ در کتب‌ عهدین‌ سخن‌ گفته‌ است‌.
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت دوم-قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
Powered by TayaCMS