دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی سبحانی؛ مسلمانان با مقتضیات زمان حرکت کنند

No image
آیت الله العظمی سبحانی؛ مسلمانان با مقتضیات زمان حرکت کنند
آیت الله سبحانی در جمع نمازگزاران روزه‌دار در مدرسه علمیه حجتیه قم با اشاره به صلح منطقی و معقولانه امام حسن(ع) خاطر نشان کرد: اسلام در کنار دعوت به مبارزه با شرک، صلح و مدارا را در مواقع لازم توصیه می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله جعفر سبحانی، استاد عالی حوزه علمیه قم، دیروز در ادامه جلسات تفسیر سوره رعد که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار می‌شود، ضمن تبریک میلاد خجسته امام حسن(ع) و با اشاره به فضایل اخلاقی و الهی این امام همام گفت: تمامی سخنان معاندانه که به ایشان نسبت می‌دهند از سوی امویان و دشمنان اهل بیت(ع) صورت گرفته است تا با ترور شخصیتی ایشان، نسل مبارک پیامبر اکرم(ص) را خدشه‌دار کنند.
وی در ادامه به تبیین شرایط صلح امام حسن(ع) و معاویه پرداخت و افزود: دوران ده ساله خلافت و امامت امام حسن(ع) بسیار سخت و دردناک سپری شد.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم ابراز داشت: در سپاه جنگی ایشان، تنها عده قلیلی از یاران و دوستداران واقعی ایشان بودند و بسیاری دیگر، از خوارج و دنیاطلبانی بودند که نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) بغض و کینه داشتند.
آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: جمعیتی که به جهاد ایمان نداشته باشند و اسیر مطامع دنیوی شوند، هیچ‌گاه پیروز نخواهند شد.
رییس مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ارتش روم شرقی با شنیدن رویارویی سپاهیان امام حسن(ع) و معاویه به سمت شبه جزیره‌العرب حرکت کرد تا با تضعیف مسلمانان، اسلام را ریشه کن کند.
وی در ادامه افزود: با این وضعیت و با در نظر گرفتن مصلحت اسلام و سیاست خارجی مسلمانان، صلح امری منطقی و معقولانه بود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام تنها به جهاد و مبارزه مسلحانه با شرک دعوت نمی‌کند، اظهار داشت: مسلمانان بایستی برخی مواقع با در نظر گرفتن مقتضیات و مصالح جامعه، با لشکر کفر مدارا و صلح کنند.
آیت‌الله سبحانی در پایان با اشاره به مظلومیت امام حسن(ع) در تاریخ تصریح کرد: قبرستان بقیع، هر انسانی را به یاد شقاوت‌ها و عداوت‌های وهابیان با مذهب والای تشیع می‌اندازد.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
Powered by TayaCMS