دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله محمد حسن میرجهانی

No image
تالیفات آیت الله محمد حسن میرجهانی

آثار و تألیفات

میرجهانى در رشته هاى گوناگون علوم و معارف اسلامى کتاب ها و رساله هایى به نگارش درآورد که در ذیل به معرفى آن ها مى پردازیم.

1. روایح السّمات: در شرح دعاى سمات، اوّلین اثر او که در مشهد تألیف کرد.

2. جنّة العاصمه: درباره تاریخ ولادت و حالات حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) است. این نوشتار در سال 1371ق توسط انتشارات کتابخانه صدر تهران به زیور طبع آراسته شد.

3. نوائب الدهور فى علائم الظهور: در چهار مجلّد که چند بار چاپ شده است.

4. البکاء للحُسین: در فضیلت گریه و عزادارى براى سیّدالشهدا (علیه السلام) در 627 ص، میرجهانى در وصیت نامه اش خواسته بود یک جلد از این کتاب و نیز مجلّدى از کتاب الدرر المکنونه بر روى سینه اش نهاده و همراه ایشان دفن گردد.

5. تفسیر امّ الکتاب: در تفسیر سوره حمد.

6. مصباح البلاغة (مستدرک نهج البلاغه): این کتاب به خطبه هایى از حضرت على(علیه السلام)پرداخته که سید رضى در نهج البلاغه جمع آورى نکرده و یا در آن، اختلاف روایت وجود دارد. میرجهانى در سال 1388ق آن را در دو جلد به خط زیباى خودش نگاشت و به همین شکل به طبع رسید.

7. ولایت کُلّیه: در ولایت اهل بیت عصمت و طهارت که جلد اوّل آن در سال 1357 ش و جلد دوم اخیراً به کوشش آیت الله سید ابوالحسن مهدوى تنظیم و به طبع رسید.

8. کنوز الحکم و فنون الکلم: در کلمات و خطبه هاى امام حسن مجتبى(علیه السلام).

9. مختصر ابصار المستبصرین: در بیان مناظره هاى شیعه و سنى و چگونگى شیعه شدن عبدالوهاب حنفى. این کتاب در مشهدمقدس نوشته و در تهران چاپ شد.

10. رساله سعادت ابدى: در آداب تشکیل مجالس مذهبى.

11. ذخیرة المعاد: درباره ادعیه و آداب ساعات.

12. مقلاد الجنان: شامل پاره اى دعاها و زیارات معتبر.

13. السبیکة البیضاء فى نسب آل بنى طبا: درباره اثبات سیادت خاندان میرجهانى به نگارش درآورده است. این کتاب به کوشش محقق معاصر جناب آقاى سید حسن فاطمىچاپ شد.

14. گنیجنیه سرور.

15. گنج رایگان: در علوم غریبه و اخبار ولایت.

16. احکام رضاع: فقه استدلالى به فارسى.

17. رساله اى در نجوم و فلکیات.

18. شهاب ثاقب.

19. مقامات اکبریه: در حالات حضرت على اکبر(علیه السلام)

20. رساله هایى در انساب سادات: سید مصلح الدین مهدوى مى گوید: نسخه اصلى آن را در دست مؤلف دیده است.

21. تفسیر برخى سوره هاى قرآن: به صورت جزوات.

22. زاد المحسنین.

23. رساله اى در جفر، رمل و اسطرلاب و نجوم.

24. رساله اى در ریاضیات.

25. رساله اى در طب قدیم.

26. صمدیه ى منظوم.

27. تقریرات درس آیت الله سید ابوالحسن اصفهانى.[38]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

محمد حسن میرجهانی

محمد حسن میرجهانی

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS