دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت قریب و علت بعید

No image
علت قریب و علت بعید

كلمات كليدي : علت قريب، علت بعيد، علت با واسطه، علت بي واسطه

نویسنده : مهدي افضلي

علت قریب علتی است که مستقیما در معلول تاثیر می‌نهد، و برای تاثیر نهادن نیازمند واسطه نیست، ولی علت بعید علتی است که به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه در معلول اثر می‌نهد. از باب نمونه وقتی تاثیر نفس انسان در حرکت دست او را ملاحظه کنیم این اثر واسطه‌ای لازم ندارد و نفس نسبت به آن فاعل قریب است. ولی وقتی همین تاثیر نفس را نسبت به حرکت دادن کلید ملاحظه کنیم به دلیل آن‌که میان نفس و حرکت کلید واسطه‌ای به نام دست وجود دارد، نفس را علت بعید می‌نامند.

میان علت اصلی و اثر، گاهی همانند مثال نفس و حرکت کلید واسطه کم است، ولی گاه وسائط بسیار می‌شود، هرچه واسطه‌ها بیشتر باشد علت دورتر خواهد بود. اگر پدیده‌ها را نسبت به خداوند متعال در نظر بگیریم، موجودی که صادر اول است بدون واسطه صادر شده و خداوند علت قریب آن است، ولی پس از صادر اول همگی معلول با واسطه‌ برای خداوند متعال می‌باشند. وقتی یک پدیده مادی ملاحظه شود، وسایط فیض حق تعالی زیاد شده و خداوند نسبت به آن‌ علت بعید شمرده می‌شود.

در مورد علت غایی نیز این تقسیم راه دارد. غایت بعید چیزی است که از یک کار قصد می‌شود اما این‌کار خود فی‌حد ذاته بدان منتهی نمی‌شود، برخلاف غایت قریب که فعل خود بدان منتهی می‌شود. از باب نمونه غایت دارو خوردن تندرستی است، اما تندرستی غایت نزدیک است، ولی دست‌یابی به کمال و سعادت نسبت به دارو خوردن غایت بعید به شمار می‌آید.

در مورد علت مادی نیز قرب و بعد معنا دارد. دانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مستعد است و ماده به حساب می‌آید، لیکن ماده‌ای بعید است، اما جوانة گندم برای تبدیل شدن به خوشه مادة قریب به شمار می‌آید.

مقاله

نویسنده مهدي افضلي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS