دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی آیت الله حسین مظاهری

No image
فعالیت های علمی آیت الله حسین مظاهری

مسئولیتهاى علمى ـ سیاسى

از جمله مسئولیتهاى ایشان عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدرس حوزه هاى علمیه قم و اصفهان، ریاست حوزه علمیه اصفهان، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى در دو دوره دوم و سوم از استان اصفهان بوده است.[25]

معلم اخلاق

معلم اخلاق بودن ایشان برخاسته از تدریس و بیان نکات اخلاقى در صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران (صفاى دل) است. قلم فرسایى ایشان درخصوص اخلاق به زبان عربى و فارسى نیز مشهور است. آیت الله مظاهرى تندیس اخلاق اسلامى است و این بعد از شخصیت وى جنبه هاى دیگر را تحت الشعاع قرار داده است. یکى از شاگردان ایشان مى گوید:

«آیت الله مظاهرى انسان بسیار بزرگوار، متواضع، بخشنده، متخلق به اخلاق الهى باگذشت، متهجّد، متعبد و دائم الذکر است. براى حفظ آبروى دیگران کوشا است. از احوال دوستان و منسوبینش جویاست و صله رحم مى کند. صفاى باطن دارد و نسبت به فقرا و مستمندان بى تفاوت نیست و به کمک آنان مى شتابد. اخلاق اجتماعى ایشان نمونه است.»[26]

آیت الله مظاهرى در مورد توجه به مسائل اخلاقى و نهادینه کردن اخلاق در جامعه و گرایش خود به این موضوع مى گوید:

«پیش از آنکه به حوزه بیایم به مسائل اخلاقى و مجالس موعظه، علاقه مند بودم. پس از طلبگى این ذوق در من تشدید شد. استاد خصوصى نداشته ام البته از محضر حضرت امام و علامه طباطبایى استفاده هاى اخلاقى و معنوى فراوان برده ام و خدا را همواره بر این جهت شاکرم که در زمانى وارد حوزه قم شدم که دو استاد برجسته مانند امام و علامه، در آن حضور داشتند و من توانستم در فقه، اصول، فلسفه، عرفان، اخلاق از خدمت آن دو بزرگوار بهره ببرم.

حضرت امام، روزهاى شروع درس و پایان درس، مطالب اخلاقى مى فرمود. این روزها براى من شادى آفرین بود. خیلى به وجد مى آمدم. امام خمینى، رضوان الله علیه، به مسأله تهذیب نفس، بسیار اهمیت مى داد. هم خود مرد عمل بود و هم دیگران را به ویژه طلاب علوم دینى را هشدار مى داد.»[27]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS