دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های علمی آیت الله سید رضی شیرازی

No image
فعالیت های علمی آیت الله سید رضی شیرازی

آثار علمى

الف ـ کتاب ها

استاد سیّد رضى شیرازى بر کتابهاى معالم، رسائل، مکاسب، کفایه، قوانین، اشارات و اسفار، حاشیه نوشت و کتاب منظومه حکیم سبزوارى را از آغاز تا انجام شرح کرد. کتاب دروس شرح منظومه استاد سیّد رضى شیرازى[40] از آن جهت که همه مطالب این کتاب مهمّ فلسفى را شرح داده و حتّى از فلکیّات و طبیعیّات و همچنین بخش پایانى یعنى اخلاق نیز غفلت نکرده است جامع ترین شرح منظومه است.استاد چند بار شرح منظومه را از آغاز تا پایان تدریس کرد و پنجمین دوره آن هفته اى دو روز از فروردین 1378ش. تا فروردین 1378ش. استمرار داشت. این شرح، حاصل بیش از سیصد ساعت تدریس استاد است و تمامى مقاصد هفت گانه شرح منظومه را در بر مى گیرد و از اجمال یا تطویل نابجا و مطالب استطرادى و حاشیه اى پرهیز شده است.

کتاب دیگر استاد، نقد و طرح اندیشه ها در مبانى اعتقادى نام دارد که تاریخ نگارش آن به سال 1350ش. باز مى گردد. استاد در این اثر یک دوره عقاید اسلامى از توحید تا معاد را به صورت روشن و استدلالى براى عموم مردم بیان مى کند و به شبهات مطرح مادّى گرایان پاسخ مى دهد. استاد شیرازى در کتابالإسفار عن الأسفار[41] همان طور که خود در مقدمه کوتاه و گویایشان بیان کرده اند، طبق نظرات سه نفر از استادانش آیت الله میرزا احمد آشتیانى و علاّمه حاج محمّدعلى حکیم شیرازى ـ صاحب کتاب لطائف العرفان - و به ویژه آیت الله سیّد ابوالحسن رفیعى قزوینى، به شرح نکته هاى حکمت متعالیه پرداخته و موضوعات مبهم را روشن ساخته است. استاد مطالب انتقادى را به ندرت مطرح مى کند و بیشتر درصدد آن است که مباحث صدرالمتألّهین شیرازى را توضیح دهد و نکته هاى مورد نظر سه استاد مذکور را بیان و ثبت کند. این شرح و تعلیقات در سال 1383 ق پایان پذیرفت.[42]

ب ـ نوارها

مجموعه ارزشمندى از نوارهاى درسى و سخنرانیهاى آیت الله سیّد رضى شیرازى موجود است. اکنون مى توان از نوارهاى حدود 600 جلسه تفسیر قرآن کریم و حدود 700 جلسه از سخنرانیهاى استاد در مسجد شفا و صدها جلسه از درسهاى رسائل، اسفار، بدایة الحکمة، اصول فلسفه و روش رئالیسم، شواهد الرّبوبیة، خارج کفایه و خارج العروة الوثقى بهره گرفت.[43]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید رضی شیرازی

سید رضی شیرازی

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS