دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مراحل پایانی تحقیق کتاب کافی در گروه احیا و تصحیح پژوهشکده علوم حدیث

No image
مراحل پایانی تحقیق کتاب کافی در گروه احیا و تصحیح پژوهشکده علوم حدیث محمد حسین درایتی، مدیر گروه احیا و تصحیح پژوهشکده علوم حدیث در قم گفت: کار تحقیق کتاب اصول کافی در مراحل پایانی قرار دارد.
وی تحقیق اصول کافی و تصحیح شروح و حواشی آن را در حال حاضر از محورهای اصلی پژوهش‌های گروه احیا و تصحیح این پژوهشکده عنوان کرد و اظهار داشت: شناسایی نسخه‌های خطی و اولویت‌بندی‌ آنها، مقابله با هشت تا دوازده نسخه خطی، مشابه یابی و جستجوی احادیث کافی در دیگر مصادر روایی مهم شیعه و مقابله با آنها، تصحیح و تحقیق اسناد کافی، تصحیح و استوارسازی متن روایات کافی، ترجمه لغات، شرح‌های توضیحی و رفع اجمال از متن، یکسان سازی پانوشت‌ها، اعراب‌گذاری کامل روایات، ویرایش و نشانه‌گذاری روایات و کنترل نهایی از مراحل احیا و تصحیح این کتاب ارزشمند است.
درایتی از برنامه زمان‌بندی چاپ کتاب‌های کنگره بین‌المللی مرحوم کلینی خبر داد و درباره عناوین، شروح و حواشی کتاب کافی افزود: الشافی فی شرح الکافی، المولی خلیل بن الغازی القزوینی، صافی در شرح کافی، مولا خلیل بن غازی قزوینی، الحاشیه علی اصول الکافی، المولی محمد امین الاسترابادی، الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی، محمد هادی بن محمد معین الدین شیرازی، الهدایا لشیعه ائمه الهدی، شرف الدین محمد بن محمدرضا مجذوب تبریزی، الذریعه الی حافظ الشریعه، رفیع الدین محمد بن محمد مؤمن الجیلانی، تحفه الولیا، محمد علی بن محمد حسن فاضل نحوی اردکانی، شرح فروع الکافی، محمد هادی بن محمد صالح المازندرانی، البضاعه المزجاه، محمد حسین بن قاریاغدی، شرح روضه الکافی، محمد حسین بن یحیی النوری، منهج الیقین، سید علاء الدین محمد بن امیرشاه ابوتراب از جمله این شروح است.
گفتنی است کنگره ثقه الاسلام کلینی، بهار سال 87 به صورت بین‌المللی در ایران برگزار خواهد شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
Powered by TayaCMS