دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظافت در آیات و روایات اسلامی

در متن ذیل تعدادی از روایاتی که از معصومین علیهم السلام در مورد نظافت بیان شده است آورده شده.
No image
نظافت در آیات و روایات اسلامی

روایات

1- عن أبی عبدا لله علیه السلام فی حدیث جنود العقل و الجهل ...وَ النَّظَافَةُ وَ ضِدَّهَا الْقَذَر [1]

امام صادق علیه السلام در حدیث جنود عقل و جهل فرمود: یکی از لشکرهای عقل پاکیزگی است که ضد آن(لشکر جهل) آلودگی است.

2- سَهْلُ بْنُ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال: أبصَرَ رسول الله رجُلاً شَعثا شَعرُ رأسِهِ ، وَسخَةً ثِیابُهُ ، سَیّئةً حالُهُ ـ : مِن الدِّینِ المُتعَةُ و إظهارُ النِّعمَةِ [2]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ وقتى مردى را دید كه موهایى ژولیده و جامه اى چركین و سر و وضعى نا مرتّب داشت ـ فرمود : استفاده از نعمت هاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزو دین است.

3- و بهذا الإسناد عنه صلى الله علیه و آله : بئسَ العَبدُ القاذُورَةُ [3]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : چه بد است بنده كثیف و لا قید.

4- فی کتاب طب النبی:... وَ قَالَ صلی الله علیه و آله: تَخَلَّلُوا فَإِنَّهُ مِنَ النَّظَافَةِ وَ النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِی الْجَنَّةِ.[4]

فرمود: خلال كنید كه آن از نظافت است و نظافت از ایمان است و ایمان با صاحب خود در بهشت است.

5- الْعِلَلُ، وَ الْعُیُونُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْكُوفِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ عِلَّةُ غُسْلِ الْجَنَابَةِ النَّظَافَة و تَطهیرُ الإنسانِ نفسَهُ ممّا أصابَهُ مِن أذاهُ ، وتَطهیرُ سائرِ جَسَدِهِ [5]

امام رضا علیه السلام : علّت غسل جنابت عبارت است از نظافت ، و پاك كردن انسان خودش را از آلودگى كه به او رسیده است و نیز پاك كردن بقیّه بدنش.

6- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَمِّهِ یَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لَا تُؤْوُوا التُّرَابَ خَلْفَ الْبَابِ فَإِنَّهُ مَأْوَى الشَّیَاطِینِ [6]

امیر مومنان علیه السلام : خاكروبه را پشت در [حیاط ]جمع نكنید؛ زیرا كه لانه شیطان مى شود.

7- لی، [الأمالی للصدوق ] فِی مَنَاهِی النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ لَا تُبَیِّتُوا الْقُمَامَةَ فِی بُیُوتِكُمْ وَ أَخْرِجُوهَا نَهَاراً فَإِنَّهَا مَقْعَدُ الشَّیْطَانِ [7]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : زباله را شب در خانه هاى خود نگه ندارید و آن را در روز به بیرون از خانه منتقل كنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است.

8- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ عِیسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص : بَیتُ الشَّیاطینِ مِن بُیوتِكُم بَیتُ العَنكَبوتِ [8]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست لانه شیاطین است.

9- ل، [الخصال ] الْأَرْبَعُمِائَةِ، قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع : تَنَظّفوا بالماءِ مِن النَّتنِ الرِّیحِ الّذی یُتأذّى بِهِ ، تَعَهَّدوا أنفُسَكُم ؛ فإنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یُبغِضُ مِن عِبادِهِ القاذُورَةَ الّذی یَتأنَّفُ بهِ مَن جَلَسَ إلَیهِ .[9]

امام على علیه السلام : خودتان را با آب از بوى نا مطبوعى كه مایه آزار دیگران است پاكیزه سازید، به [سر و وضع ]خودتان برسید؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ از بندگان پلشت و كثیف خود، كه هر كس با او مى نشیند از وى بیزار مى شود، نفرت دارد.

10- ب، [قرب الإسناد] عَنِ الْیَقْطِینِیِّ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَال :

نَظِّفوا بُیوتَكُم مِن حَوكِ العَنكَبوتِ ؛ فإنَّ تَركَهُ فی البَیتِ یُورِثُ الفَقرَ [10]

امام على علیه السلام : اتاق هاى خود را از تار عنكبوت تمیز كنید؛ زیرا باقى گذاشتن آن در خانه فقر مى آورد.

11- عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ كَنْسُ الْبَیْتِ یَنْفِی الْفَقْرََ [11]

امام باقر علیه السلام : جارو كردن اتاق فقر را از بین مى برد.

12- ل، [الخصال ] عَنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْأَشْعَرِیِّ عَنِ الْیَقْطِینِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال : غَسلُ الإناءِ و كَسحُ الفِناءِ، مَجلَبَةٌ للرِّزقِ [12]

امام صادق علیه السلام : شستن ظرف و جارو زدن جلو در منزل، باعث جلب روزى مى شود

13- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ أَوْ غَیْرِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ جَهْم عن الإمامُ الرِّضا علیه السلام : مِن أخلاقِ الأنبیاءِ التَّنَظُّفُ [13]

امام رضا علیه السلام : پاكیزگى از اخلاق پیامبران است.

14- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّكُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: مَنِ اتَّخَذَ ثَوبا فلْیُنَظِّفْهُ [14]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هركه جامه اى مى پوشد، باید آن را پاكیزه نگه دارد.

15- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ یَحْیَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام :النَّظیفُ مِن الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ و الحُزنَ ، و هُو طَهورٌ للصَّلاةِ [15]


[1] الكافی ج 1 ص 20

[2] الکافی ج6 ص439

[3] همان

[4] بحارالأنوار ج 59 ص 291

[5] همان,ج 78 ص 2

[6] الکافی ج 6 ص531

[7] بحار الانوار ج 73 ص175

[8] الکافی ج6 ص532

[9] بحار الانوار ج 73 ص 84

[10] همان, ص 175

[11] الکافی ج 6 ص 531

[12] بحار الانوار ج 37 ص 176

[13] الکافی ج 5 ص567

[14] همان ج 6 ص441

[15] همان

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS