دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است

No image
نوروز زمان مناسبی برای تحول درونی است حجت الاسلام ایازی با اشاره به اینکه نوروز فرصت مناسبی برای تحول درون است، گفت: این ایام در فرهنگ دینی ما با استقبال زیادی رو به رو شده که همراه با تحول طبیعت باید دگرگونی در زندگی دینی و معنوی انسان نیز ایجاد شود.
حجت الاسلام محمد علی ایازی قرآن پژوه و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مسئله نوروز مسئله آغاز سال جدید است، اظهار داشت: سال جدید در فرهنگ ما ایرانیان با ایام بهار آغاز می شود که فصل سرد را طی می کنیم و با تحول طبعیت، یک تحول و جابجایی در زندگی ما نیز ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه این ایام در فرهنگ دینی با استقبال زیادی رو به رو شده است، تصریح کرد: در روایات اهل بیت (ع) نیز خواسته شده این تحول انسان در زندگی دینی و معنوی او نیز ایجاد شود از این رو او تعلیماتی داده شده که در آداب نوروز ذکر شده است.
حجت الاسلام ایازی در ادامه افزود: در تعبیر دعای سال نو می آید : خدایا حالا که سال عوض شده، ماه و روز نیز عوض شده زندگی ما را هم عوض کن. در واقع دعای سال نو یک بعد تعلیمی و یک بعد القایی دارد. همانطور که ما سعی می کنیم ظواهر زندگی خود اعم از پرده و فرش و بیرون را عوض کنیم، در تلاش هستیم تحولی در زندگی درونی خود ایجاد کنیم که باید دل و درون انسان عوض شود.
این قرآن پژوه یاد آور شد: وقتی می گوییم "حول حالنا الی احسن الحال" یعنی تحولی در بیرون ایجاد کرده ای در درون ما نیز دگرگونی ایجاد کن. بنابراین اگر با کسی اختلاف و یا کینه ای داریم، این ایام بهترین فرصت برای ایجاد تحول است.
وی در پایان گفت: در تعبیر دعای سال نو به صله رحم و سرزدن به دوستان و آشنایان تأکید بسیاری شده است و این ایام بهترین زمان برای تحول دل است تا شادی خود را با دیگران قسمت کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS